۸ حقیقت شگفت انگیز درباره تمدن دره سند!

تمدن دره سند معروف به تمدن هاراپان، در دوران باستان، یکی از چهار تمدن بزرگ باستانی بود. این منطقه شامل بخش هایی از پاکستان امروزی، بخش قابل توجهی از هند و بخشی از افغانستان می شد. این تمدن حدود ۱۶۰۰ سال ادامه یافت. تاریخ آغاز آن هنوز مشخص نیست، و به دلایل نامعلوم در قرن شانزدهم ق.م فروپاشید. تمدن دره سند به خاطر مهندسی پیشرفته، شهرهایی با طراحی عالی و سیستم زهکشی معروف بود که تا قرن ها نظیر آن به وجود نیامد. با تاریخ ما همراه باشید تا با ۸ حقیقت شگفت انگیز درباره تمدن دره سند! آشنا شوید.

 

 

۱.یکی از بزرگترین و قدیمی ترین تمدن های باستان!

نقشه تمدن دره سند
نقشه تمدن دره سند

حفاری اماکن تمدن دره سند یکی از روند در حال انجام است و تا ۱۹۹۹، حدود ۱۰۵۶ شهر و روستا یافت شده است. تمدن دره سند در حاشیه دو رود بزرگ شکوفا شد: رود سند ، یکی از طولانی ترین رودهای آسیا ، و رودخانه “گهگر-هکره”.. تمدن هاراپان شامل بیشتر بخش های پاکستان، بخش بزرگی از هند و بخشی از افغانستان می شود. این تمدن یکی از چهار تمدن بزرگ باستان بود . (هند، چین، بین االنهرین و مصر)..


۲.شهرهای دره سند، شاهکارهای مهندسی دوران باستان!

شهرهای دره سند
شهرهای دره سند

معماری هاراپا، موهنجو-دارو، و سایر شهرهای دره سند، در دوران باستان بی نظیر بود. به منظور حفاظت دربرابر سیلابهای فصلی و آبهای آلوده، شهرک های دره سند بر روی بخش های مرتفع ساخته می شد. طراحی خیابانهای شهر یک شبکه منظمی داشتند. ساختمان ها با آجرهای یک اندازه ساخته می شد. خانه ها دارای دیوارهای بیرونی بودند که از ورود گرد و غبار و صدا به داخل جلوگیری می کرد.


۳.سیستم فاضلاب پیشرفته نسبت به سایر شهرهای باستانی!

سیستم فاضلاب تمدن هاراپان
سیستم فاضلاب تمدن هاراپان

شهرهای تمدن دره سند، دارای بهترین سیستم فاضلاب شهری بودند. همه خانه ها به مستراح، حمام و لوله فاضلاب بودند که به زمین های کشاورزی ریخته می شد. برخی خانه ها به اولین سیستم سیفون در توالت ها مجهز بودند. بیشتر خانه ها چاه خصوصی داشتند. همه اینها نشان از اهمیت بهداشت در تمدن دره سند و مهارت شگفت انگیز آنها در مهندسی هیدرولیک می باشند. سیستم فاضلاب تمدن دره سند ، از بیشتر شهرهای غربی پیشرفته تر بود.


۴.حمام بزرگ، یکی از معروف ترین بناهای تمدن دره سند!

حمام بزرگ در موهنجو
حمام بزرگ در موهنجو

معماری پیشرفته تمدن دره سند را میتوان در کارخانه ها، انبارها، سکوهای اجری و دیوارهای عظیم دید. حمام بزرگ در موهنجو-دارو در سند، پاکستان، یکی از معروف ترین بناهای تاریخی تمدن هاراپان می باشد. این اولین مخزن آب عمومی در تاریخ می باشد. ابعاد آن ۱۱.۸۸ در ۷.۰۱ متر و با عمق ۲.۴۳ متر می باشد. در ورودی این بنا دو پله عریض دیده می شود. محققان بر این باورند که این بنا برای پاکسازی ناپاکی ها قبل از مراسم مذهبی استفاده می شده است.


۵.تکنیک های جدید تمدن دره سند در فلزکاری!

دختر رقاص در موهنجو
دختر رقاص در موهنجو

مردم دره سند در فلزکاری ، روش های جدیدی ابداع کردند و مس، برنز، سرب و قلع تولید می کردند. یکی از معروف ترین آثار باستانی تمدن دره سند، یک تندیس برنز از دختری در وضعیت ایستاده است که به دختر رقاص موهنجو معروف است. این تندیس ، یکی از جذاب ترین آثار هنری دره سند با زیور آلات تزیین شده و بازوی سمت چپ با النگو پوشیده شده است. استفاده از زیور آلات و النگو در بازو، یکی از سنت های هند بوده است.


۶. یکی از دقیق ترین خط کش های باستان !

مهر پاشوپاتی معروف
مهر پاشوپاتی معروف

مردم دره سند اولین کسانی بودند که سیستم اندازه گیری یکنواخت را توسعه بخشیدند. قدیمی ترین میله اندازه گیری،یک میله مسی بود. این خط کش به واحدهای ۱.۳۲ اینچی تقسیم شده بود و با اعداد اعشاری با دقت بالا تعیین شده بود. آجرهای باستانی که در تمدن دره سند یافت شده، دارای ابعادی هستند که با اندازه های این خط کش همخوانی دارد.


۷.رفتار تساوی گرایانه و صلح آمیز مردم دره سند!

الهه تمدن دره سند
الهه تمدن دره سند

برجسته ترین تفاوت بین دره سند و سایر تمدن ها ، نداشتن ارتش و سلاح های جنگی ست. میتوان نتیجه گرفت که مردم سند به دنبال صلح بودند. تمام خانه های تمدن دره سند  دسترسی به آب داشتند و به سیستم فاضلاب مجهز بودند. این نشان دهنده این است که برابری و مساوات در تمدن هاپاران حرف اول را میزده است.


۸.دلیل نامعلوم فروپاشی تمدن دره سند!

گلدانی متعلق به تمدن هاپاران
گلدانی متعلق به تمدن هاپاران

علت فروپاشی تمدن دره ایندوس در قرن دوم ق.م، هنوز نامعلوم است. گفته می شود یک قبیله هندو اروپایی به مردم دره سند حمله کرد و تمدن دره سند را از بین برده است. در این مکان یک گروه از ۳۷ اسکلت یافت شده که در سال ۱۹۹۴ ثابت شد که اثار روی جمجمه ها به دلیل فرسایش بوجود آمده نه به خاطر جنگ های وحشیانه.. بنابراین این نظریه حمله به دره سند رد شده است. اقتصاد تمدن هاپاران به شدت به تجارت با مناطقی مثل ایران، بین النهرین و احتمالا مصر بستگی داشت. سقوط در اقتصاد احتمالا باعث سقوط این تمدن شده است.

منبع learnodo-newtonic
عضویت
اطلاع از
guest

4 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
لیلا
امتیاز :
     

سلام آیا میشه گفت زیگورات ها هم که مربوط به دوره ایلامی در ایران میشه رو از هنر مردمان این سرزمین‌ها یعنی هندو پاکستان بدونیم چون ایلامیها و مردمانی سیاه پوست حکاکی شدند و میخونم که زبانشان مشابه دراویدیان بوده
متشکرم از پاسختون

محمدی

دران وقت پاکستان وجود نداشت وافغانستان نام جدید این کشور از در گذشته بنام خراسان بزرگ وآریانا وباختر یاد میشد وقتییکه به رود سند اشاره میشه فقد افغانستان نبوده دران زمان افغانستان فعلی ایران فعلی پاکستان فعلی تاجکستان ازبکستان ترکمنستان قزاقستان عراق وترکیه وقسمتهای از هند وچین جزو یک سرزمین وتمدن بودن اگر به زبان اشاره کنیم حتا تا کشور مراکش وداغستان وکزو نشانه های از زبان پارسی دیده میشه که اینها تاجیکهای پارسی زبان بودن که در گشذشت زمان همه چیز رو از ماها گرفتند تمدنیکه از ماه شروع شده امروز در دنیا ماهارو بی تمدن وبیکشور مینامند در… مطالعه بیشتر »

لیلا
امتیاز :
     

زیگورات ها در عراق شوش ایران و مکزیک و حد اعلای اونها هرمهای مصر میتونه کار اینها باشه و اینکه رقص مکزیکی‌ها با ساز قاشقک هست که از ابداعات کولی‌ هندیانه
باز هم متشکرم از راهنماییتون

خان

تمدن دره سند هیچ ربطی به هندو ها نداره تمدن دره سند قدمتش دوازده هزار سال هست در اون زمان نه هندی وجود داشته نه هندوی بنده خودم تمام شهر های این تمدن رو رفتم دیدم و درموردشون از محلی ها تحقیق کردم و به گفته اونها در این تمدن سه شهر بزرگ به اسم مهرگر و موهنجودارو و پاراتا وجود داشته و ساکنین هر شهر نژاد و رنگشون دین و آئین شون با ساکنین شهر دیگه فرق میکرده و تمدن این شهر ها کاملا بومی بودن و هیچ آثاری از دخالت بیگانه ها پیدا نشده ساکنین این تمدن نه… مطالعه بیشتر »