۷ رهبر معروف بربرها!

زمانی که امپراطوری روم در حال فروپاشی بود، حاکمان سرسخت بربرها به رومی ها ، وارد درگیری های وحشیانه شدند. با تاریخ ما همراه شوید تا این ۷ رهبر معروف بربرها! را بشناسید.

 

۱.آرمینیوس 

آرمینیوس
آرمینیوس

آرمینیوس (در آلمان به هرمن معروف بود) که در یک خانواده اشرافی از قبیله شروچی آلمانی متولد شد، وقتی یک پسر بچه بود، توسط رومی ها از خانه بیرون کشیده شد و وارد ارتش روم شد. در ۹ ب.م، نیروهای شروچی در جنگل توتوبورگ کمین کردند و سه تن از لژیون های رومی تحت نظر واروس، فرماندار استان جرمنیا را به قتل رساندند. پس از یک شکست تحقیر آمیز، رومی ها به سمت رود راین عقب نشینی کردند و هیچ حمله دیگری ترتیب ندادند. اگرچه آرمینیوس در طول اتحاد آلمان در اواخر قرن ۱۹ مورد ستایش قرار گرفت، ولی با جنگ جهانی دوم،شهرت او از بین رفت.


۲.بودیکا

بودیکا مثل سایر زنان سلتیک، نسبت به سایر زنان دنیای باستان از آزادی بیشتری برخوردار بود و در کنار مردان قبیله خود برای استفاده از اسلحه و جنگ آموزش دید. وقتی شوهر او، پراسوتاگاس از قوم ایسنی در شرق آنگلیا (شرق انگلیس مدرن)، بدون وارث و جانشین در ۶۰ ب.م مرد، رومیان بودیکا را در ملا عام شلاق زدند و به دو دخترش تجاوز کردند. با غیبت فرماندار رومی، گایوس سوئیتونیوس پائولینوس، این ملکه جسور، یک شورش با قبیله خشمگین آیسنی و سایر قبایل ترتیب داد و لژیون نهم روم را شکست داد. به گفته تاسیتوس، مورخ رومی، نیروهای بودیکا، حدود ۷۰۰۰۰ رومی و طرفداران بریتانیایی آنها را به قتل رساند. پائولینوس خیلی زود بازگشت و بودیکا را شکست داد. بودیکا هم که از این شکست خشمگین بود، با سم خود را کشت!


۳.آلاریک

آلاریک اول
آلاریک اول

پادشاه گات، آلاریک اول ، یکی از مشهورترین رهبران بربرها، بعد از مرگ امپراطور روم شرقی، تئودوسیوس دوم در ۳۹۵ ب.م، به قدرت رسید. صلح ناپایدار بین رومی ها و گات ها از هم فرو پاشید. وقتی امپراطور غربی، فلاویوس، هونوریوس از تامین نیازهای نیروهای آلاریک در ۴۰۸ خودداری کرد، گات ها روم را محاصره کردند. در تابستان ۴۱۰، گروهی از بردگان سرکش، دروازه سالاریان را باز کردند و سربازان آلاریک اولین دشمنانی بودند که به شهر وارد شدند. آنها روم را طی سه روز غارت کردند، ولی با ساکنان آن انسان دوستانه رفتار کردند. آلاریک ها در طول سفر بعدی به آفریقا کشته شدند. نوادگان آنها؛ ویزیگات ها، به ایبری مهاجرت کردند و پادشاهی خود را در اسپانیای امروزی تاسیس کردند.


۴.آتیلا 

اتیلا
اتیلا

آتیلا که در خانواده سلطنتی از تاتار(یک قوم عشایری در مجارستان امروزی) متولد شد، با برادرش ، بلدا، در ۴۳۴ب.م به قدرت رسید. او زمانی در ازای یک کمک هزینه سنگین طلا،  با روم متحد شده بود تا علیه قوم های بربر دیگر مثل بورگوندی ها و گات ها مبارزه کند ولی خودش به روم حمله کرد. او بعد از کشته شدن بلدا، کنترل کامل امپراطوری را در دست گرفت. سلسله وقایع پیچیده ای ازطرف امپراطور غربی والنتینیان سوم و خواهرش هونوریا، باعث شد که او به گل ( فرانسه مدرن) در ۴۵۰ حمله کند. گرچه یک نیروی تلفیقی رومیان و ویزیگوت ها از حملات جلوگیری کردند، آتیلا غیر قابل کنترل بود و در ۴۵۲ به ایتالیا حمله کرد. رومیان پاپ لئو اول را به عنوان یک فرستاده صلح اعزام کردند، البته جزئیات دیدارشان در دسترس نیست، ولی آتیلا خیلی زود عقب نشینی کرد و به مجارستان رفت. در ۴۵۳، جسد او صبح بعد از عروسی پیدا شد که احتمالا از طریق مسمویت با الکل کشته شد.


۵.جنسریک

جنسریک
جنسریک

به محض به قدرت رسیدن جنسریک، پادشاه وندال ها در ۴۲۸ ب.م، ، ۸۰۰۰۰ نفر از افرادش را به آفریقای شمالی هدایت کرد، یک پادشاهی تاسیس کردند و کنترل پادشاهی را برای قرن بعد در دست گرفتند. بعد از قتل امپراطور والنتینان سوم، پیمان ازدواج دخترش ادوسیا با پسر جنسریک باطل شد و وندال ها در روم شورش کردند. رومیان با تشخیص بی کفایتی سیستم دفاعی خودشان، دوباره پاپ لئو اول را برای درخواست صلح فرستادند. وندال ها به لطف دیپلماسی پاپ، شهر را نسوزاندند و ساکنان آن را به قتل رساندند. جنسریک پیروز، به آفریقا بازگشت و دو حمله رومی را در هم شکست (در ۴۶۱ و ۴۶۸) و به امپراطوری شرقی از اسکندریه، مصر تا آناتولی حمله کرد. او در ۴۷۸ به دلایل طبیعی درگذشت و در طول زندگی خود شکست نخورد.


۶.ادواسر

ملاقات ادواسر و سورین
ملاقات ادواسر و سورین

بیشتر دانشمندان بر این باورند که ادواسر ، اولین پادشاه بربر ایتالیا، پسر ادیکو تاتار، پادشاه قبیله اسکری آلمانی بود و همچنین مشاور آتیلا، رهبر بربر وحشی هم بود. ادواسر در ۴۷۶ ب.م، بعد از خدمت به عنوان فرمانده در ارتش ایتالیا، یک شورش علیه اورستس (یک ژنرال رومی که ژولیوس نپوس، امپراطور غربی را شکست داده بود و پسر نوجوان خود، رامولوس آگوستوس را به عنوان امپراطور اعلام کرد) ترتیب داد. نیروهای ادواسر ، اورستس را اسیر و اعدام کردند و رومولوس آگوستوس را به تبعید فرستادند. او یک حاکم صبور بود و با وجود عقاید مسیحی خود، به رومی ها کاتولیک احترام می گذاشت. در نهایت در ۴۹۳، تئودوریک، ادواسر و خانواده و یارانش را به قتل رساند.


۷.کلاویس

کلاویس اول، پادشاه فرانک ها
کلاویس اول، پادشاه فرانک ها

کلاویس اول ، اولین حاکم سلسله مریویان بود که از ۵۰۰ تا ۷۵۰ ب.م  به گل و آلمان حکومت می کردند و بنیانگذار فرانسه به شمار می رود. کلاویس پسر چیلدریک، پادشاه غیر مسیحی یک قبیله آلمانی معروف به سالین فرانک، در سن ۱۵ سالگی در ۴۸۱،  تاج و تخت رابه دست گرفت. کلاویس بعد از شکست آخرین فرماندار رومی گل در جنگ سویسون ها در ۴۸۶ ، یک پادشاهی متحد از اقوام فرانکی از حاشیه غربی راین گرفته تا اقیانوس اطلس، تاسیس کرد. کلاویس به کاتولیک روی آورد و پادشاهی او ترکیبی از سنت ها و فرهنگ های رومی و آلمانی اداره می شد. یک جنگ قدرت با پادشاه جوان ویزیگوت، پادشاه آلاریک دوم، در طول سلطنتش رخ داد ولی در ۵۰۷ ، رقیبش را شکست داد و کشت. او میخواست سلطنتش را گسترش دهد ولی با تلاش های تئودوریک، حاکم قدرتمند استروگوت ایتالیا ، خنثی شد.کلاویس در ۵۱۱ مرد.

منبع history
عضویت
اطلاع از
guest

3 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
فاطمه

با سلام خدمت نویسنده عزیز
این مقاله یه اشتباهی وجود داره ؛
اولا بربر ها اصطلاح رومی ها به قبیله های آلمانی بود که از شمال اروپا به جنوب اومده بودند،
و آتیلا آلمانی نبود پس نباید اسمش رو در این لیست میاوردین!
هپچنین تاتار ها هم قوم ترک تبار هستند.
پس ترک ها جز آلمانی ها محسوب نمیشوند.
لطفا مقاله را دقیق و درست انتشار بدید متشکر

حسین

سلام خانم فاطمه اصطلاح بربر رو رومی ها و یونانی ها به هر قوم و قبیله ای که اونا از دید خودشون وحشی میدونستن و بیشتر هم جنبه ی تحقیر آمیز داشت میگفتن که شامل تمام اقوام ژرمن و سلتی ها و داکی ها و سکا ها و ….می شد و این اقوام در تمام اروپا مهاجرت کردن و آتیلا هم تقریبا در اطراف روسیه به قدرت رسید و از اقوام بربر بود . لطفا بیشتر مطالعه داشته باشین

آخرین ویراییش 4 ماه قبل توسط حسین
م ج

عکس موجه لطفا…