۱۲ حاکم زن قدرتمند در دنیای باستان!

اگرچه بیشتر حاکمان دنیای باستان مرد بودند ، برخی زنان هم از قدرت و نفوذ برخوردار بودند. این زنان گاهی خودشان حاکم بودند و گاهی به عنوان همسر حاکمان بر جامعه تاثیر می گذاشتند. قدرتمندرین رهبران زن باستان از سراسر دنیا ازجمله مصر، چین و یونان روی کار می آمدند. با تاریخ ما همراه شوید تا ۱۲ حاکم زن قدرتمند در دنیای باستان! را بشناسید.

 

۱.آرتمیس: حاکم زن در هالیکارناسوس 

نبرد دریایی سالامیس
نبرد دریایی سالامیس

زمانی که خشایار شا جنگی علیه یونان ترتیب داد ( ۴۸۰ تا ۴۷۹ ق.م)، آرتمیس حاکم هالیکارناسوس، پنج کشتی به همراه آورد و به خشایار شا کمک کرد تا یونان را در جنگ دریایی سالامیس شکست بدهد . او توسط هرودوت _که با او هم نسل بود_ آرتمیس نامیده شد. آرتمیس در هالیکارناسوس، بعدها یک آرامگاهی بنا کرد که به یکی از هفت شگفتی دنیای باستان معروف است.


۲.بودیکا: حاکم زن در ایسنی

بودیکا و ارتش او
بودیکا و ارتش او

بودیکا یک قهرمان نمادین در تاریخ بریتانیا ست. ملکه ایسنی، قبیله ای در شرق انگلیس، شورشی علیه اشغال روم در ۶۰ میلادی رهبری کرد. در واقع داستان او در طول سلطنت یک ملکه انگلیسی دیگر _ملکه الیزابت اول، که ارتشی علیه حملات خارجی را رهبری کرد_ معروف شد!


۳.کلئوپاترا: حاکم زن در مصر

تصویری از کلئوپاترا
تصویری از کلئوپاترا

کلئوپاترا هم آخرین فرعون مصر و هم آخرین سلسله بطلیموسی بود. او درحالی که سعی داشت قدرت را برای سلسله خود حفظ کند، روابطی هم با ژولیوس سزار و مارک آنتونی، حاکمان رومی برقرار کرد.


۴.کلئوپاترا تئا: حاکم زن در سوریه

سوبک، خدای تمساح و بطلیموس ششم
سوبک، خدای تمساح و بطلیموس ششم

ملکه های زیادی در دوران باستان، نام کلئوپاترا را داشتند. این کلئوپاترا، ملکه کلئوپاترا تئا، کمتر از نام خود شناخته شده بود! او دختر بطلیموس ششم فیلومتر در مصر ، یک ملکه سوریه ای بود که پس از مرگ همسرش و قبل از به قدرت رسیدن پسرش، به عنوان ملکه مصر به تاج و تخت رسید.


۵.الن لودیگ: حاکم زن در ولز

سکه با طرحی از ماگنوس ماکسیموس
سکه با طرحی از ماگنوس ماکسیموس

الن لودوگ ، یک شخصیت افسانه ای زودگذر، یک پرنسس از قبیله سلت بود که با یک سرباز رومی ازدواج کرد که بعدها امپراطور روم غربی شد. پس از اینکه همسرش در حمله به ایتالیا شکست خورد و اعدام شد، او به بریتانیا بازگشت و به گسترش مسیحیت پرداخت. همچنین ساخت جاده های زیادی توسط او انجام شد.


۶.حتشپسوت: حاکم زن در مصر

ردیفی از مجسمه های حتشپسوت
ردیفی از مجسمه های حتشپسوت

هاتشپسوت حدود ۲۵۰۰ سال پیش متولد شدو وقتی همسرش مرد و پسرش هنوز برای به قدرت رسیدن خیلی جوان بود، او سلطنت کامل مصر را به عهده گرفت. او لباس های مردانه می پوشید تا خود را به عنوان یک فرعون مرد جا بزند و اقتدار بیشتری در میان مردم داشته باشد.


۷.لی تزو (لی زو، سی لینگ شی): حاکم زن در چین

بافت ابریشم در چین
بافت ابریشم در چین

چینی ها ، هوانگ دی را بنیانگذار چین و مذهب تائوئیسم می دانند. همچنین او کسی بود که انسانیت را بنا نهاد و البته کرم های ابریشم را پرورش داد و به روش های سنتی چینی، از ابریشم نخ را اختراع کرد! و اما لی تزو که بود؟ همسر هوانگ دی، لی تزو، کسی بود که ابریشم را اختراع کرد.


۸.مریت -نیس: حاکم زن در مصر

معبد ستی اول
معبد ستی اول

سومین حاکم سلسله اول مصر، کسی بود که مصر بالا و پایین را متحد ساخت. یک مقبره و بنا به نام این ملکه مصری کمتر شناخته شده کشف شده است. البته درباره جنسیت این حاکم ، تردیدهایی هست و متاسفانه از زندگی و سلطنت او چیز زیادی نمیدانیم.


۹.نفرتیتی: حاکم زن در مصر

مجسمه نفرتیتی
مجسمه نفرتیتی

نفرتیتی همسر فرعون آمنهوتب چهارم ، که به او نام آخناتن دادند، بعد از مرگ همسرش بر مصر سلطنت کرد. نفرتیتی در آثار هنر مصری زیادی به تصویر کشیده شده است . مجسمه نیم تنه نفرتیتی در دوران کلاسیک به عنوان یک نمادی از زیبایی زنان به شمار می رود.


۱۰.المپیاس: حاکم زن در مقدونیه

المپیاس ملکه مقدونیه
المپیاس ملکه مقدونیه

المپیاس همسر فیلیپ دوم مقدونی و مادر اسکندر کبیر بود. او به عنوان شخصی مقدس و خشن شهرت داشت. بعد از مرگ اسکندر، او به عنوان جانشین پسرش به قدرت رسید و بسیاری از دشمنان را کشت و انتقام پسر را گرفت. ولی سلطنت او زیاد طولی نکشید و مرد.


۱۱.سمیرامیس(سامو-رامات): حاکم زن آشوری ها

سمیرامیس
سمیرامیس، ملکه آشوری

سمیرامیس، ملکه افسانه ای آشور، با ساخت بابل جدید و همچنین فتح کشورهای همسایه، اعتبار زیادی کسب کرد. دنیا اور را از طریق نوشته های هرودوت، سلتیاس، دیودوروس از سیسیل، و مورخان لاتین مثل جاستین و آمیانوس و مکلینوس می شناسد. نام او در بسیاری از کتیبه های آشوری و بین النهرین وجود دارد.


۱۲.زنوبیا: حاکم زن در پالمیرا

آخرین نگاه زنوبیا به پالمیرا
آخرین نگاه زنوبیا به پالمیرا

زنوبیا از اجداد آرامیون، ادعا می کرد که کلئوپاتر جد اوست. او وقتی همسرش مرد، قدرت را به عنوان ملکه منطقه بیابانی پالمیرا در دست گرفت. این ملکه جنگجو مصر را فتح کرد، رومی ها را به مبارزه طلبید و به جنگ علیه آنان پرداخت، اما نهایتا شکست خورد و زندانی شد. تصویر او روی سکه های آن دوران حک شد!

منبع thoughtco
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
قاسم
امتیاز :
     

خیلی جالب بود ممنون