۵ موفقیت بزرگ سلسله هان در چین باستان!

سلسله هان با سلطنت بیش از ۴ قرن، یکی از طولانی ترین سلسله های امپراطوری چین بود. سلسله شین (۲۲۱ تا ۲۰۷ ق.م) قبل از آن بود و سه دوره پادشاهی (۲۲۰ تا ۲۸۰ ب.م) هم بعد از آن رخ داد. دوره طولانی ثبات و شکوفایی سلسله هان، وضعیت چین را به عنوان یک کشور متحد تثبیت کرد. دوره هان که از ۲۰۲ ق.م، تا ۲۲۰ ب.م ادامه یافت، به عصر طلایی تاریخ چین معروف شد. اقتصاد و فرهنگ ، علم و فناوری در این دوره شکوفا شد. با تاریخ ما همراه شوید تا ۵ موفقیت بزرگ سلسله هان در چین باستان! را بشناسید.

 

۱.هان، طولانی ترین سلسله چین باستان! 

امپراطوری سلسله هان در 87 ق.م
امپراطوری سلسله هان در ۸۷ ق.م

سلسله ژو ( ۱۰۴۶ ق.م تا ۲۵۶ ق.م)، بیشتر از هر سلسله ای در تاریخ چین ادامه یافت. سلسله هان، از متحد سازی چین توسط شین شی هوانگ در سلسله شین تا پایان سلسله های چین، به مدت طولانی بر چین حکومت کرد. در واقع این سلسله، یک دوره ۴۰۰ ساله از ۲۰۲ق.م تا ۲۲۰ ب.م_با یک وقفه کوتاه (۹ تا ۲۳ ب.م)_ به چین حکومت کرد. در سلسله هان ، رشد جمعیت چشمگیر بود، شهر نشینی افزایش یافت و صنعت و تجارت به رشد بی سابقه ای دست یافت.


۲.اختراع فن کاغذ سازی توسط کای لون در سلسله هان!

روند کاغذسازی
روند کاغذسازی

اولین کاغذ در استان گانسو چین کشف شد. قدمت آن به ۱۷۹ تا ۴۱ ق.م، در طول اوایل سلسله هان غربی باز می گردد.حدود ۱۰۵ ب.م، در طول سلسله هان شرقی، کای لون فرایند ساخت کاغذ را اختراع کرد. او از الیاف بامبو و پوست داخلی درخت توت استفاده کرد، به آن آب اضافه کرد و با یک وسیله چوبی آن را کوبید، آب آن را گرفت، خشکش کرد و یک وسیله ای ساخت که برای نوشتن کاملا صاف نبود ولی سبک بود! اختراع کاغذ به پیشرفت در ادبیات چین کمک کرد.


۳.تاسیس جاده ابریشم در سلسله هان!

جاده ابریشم در قرن اول
جاده ابریشم در قرن اول

ژانگ شیان، یک دیپلمات که به امپراطور وو در سلسله هان خدمت می کرد، سفر می کرد و اطلاعاتی درباره تمدن های دیگر می آورد. بنابراین سلسله هان توانست سفارت هایی در چندین کشور تاسیس کند. این ارتباطات منجر به تاسیس راه تجاری ابریشم شد و از طریق راه های زمینی و هوایی، آسیا به خاورمیانه و اروپای جنوبی متصل شد. راه ابریشم نامش را از صنعت ابریشم چین گرفته بود که اصلی ترین کالای تجاری چین به شمار می رفت. جاده ابریشم باعث پیشرفت روابط سیاسی، اقتصادی و صنعتی تمدن چین، هند، ایران، اروپا و عربستان شد. علاوه بر ابریشم، مذهب، فلسفه، فناوری و علوم از این راه مبادله می شد.


۴.اختراع اعداد منفی در سلسله هان!

کتاب 9 فصل از هنر ریاضیات
کتاب ۹ فصل در هنر ریاضیات

مجموعه “۹ فصل درباره هنر ریاضیات” ژیوژانگ سوانشو، یکی از تاثیرگذارترین آثار در ریاضی چین باستان بود. قدمت اولین نسخه آن به دوره هان باز می گردد و احتمالا در طول سلسله هان و شین گردآوری شده است. این ۹ فصل شامل ۲۴۶ مسئله می شود که راه حل هایی برای مسائل مهندسی، نقشه کشی، تجاری و مالیات ارائه می کند. از دیگر مسائلی که در این کتاب به آن اشاره شده است، مربع، مکعب، مربعات جادویی و قضیه فیثاغورس می باشد. کتاب ۹ فصلی، همچنین برای اولین بار در تاریخ به اعداد منفی اشاره کرده است.


۵.اختراع اولین لرزه نگار دنیا در سلسله هان!

ماکت لرزه نگار در سلسله هان
ماکت لرزه نگار در سلسله هان

ژانگ هنگ (۷۸ تا ۱۳۹ ب.م)، یک دولتمرد، ستاره شناس، و مخترع معروف بوده که در طول سلسله هان می زیست. او اولین کره مشبک را برای کمک به مشاهدات نجومی اختراع کرد. کره مشبک یک الگو از کره زمین است که خط استوا و مناطق استوایی و.. در آن نشان داده شده و حول یک محور قابل چرخش است. در ۱۳۲ ب.م، ژانگ هنگ اولین لرزه نگار دنیا را اختراع کرد، وسیله ای که زمین لرزه ها را ثبت می کند.

منبع learnodo-newtonic
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها