اسپارتاکوس که بود؟

استنلی کوبریک در ۱۹۶۰ یک فیلم  تاریخی را کارگردانی کرد. این فیلم بر اساس زندگی اسپارتاکوس ساخته شد، برده ای که در قرن ۱ ق.م، علیه رومیان شورش کرد. اسپارتاکوس در واقع برده ای بود که شورش اسپارتاکوس_که در ۷۳ ق.م شروع شد_ را رهبری کرد. با تاریخ ما همراه شوید تا بفهمید اسپارتاکوس که بود؟

 

روم در قرن ۱ ق.م 

ارتش روم
ارتش روم

روم در قرن اول ق.م، با یک سری از جنگ های خونین، کنترل مدیترانه را بدست گرفته بود. ایتالیا ثروت بی سابقه ای به جیب زد که شامل بیش از ۱ میلیون برده می شد. اقتصاد روم به کار توسط برده ها وابسته بود و ساختار سیاسی آشفته آن (که هنوز هیچ رهبری نداشت) ، عمیقا ناپایدار بود. شرایط برای یک قیام گسترده توسط برده ها فراهم بود.

در واقع شورش برده ها چیز دور از ذهنی نبود. حدود ۱۳۰ ق.م، یک قیام عظیم و پایدار در سیسیل رخ داد و همواره شورش های کوچک و بزرگ در حال شکل گرفتن بودند.


اسپارتاکوس که بود؟

اسپارتاکوس
اسپارتاکوس

اسپارتاکوس اهل تراکیه یونان بود. ان موقعیت خوبی برای بردگان بود و اسپارتاکوس تنها یکی از بردگانی بود که به ایتالیا سفر کرد . او به عنوان یک گلادیاتور فروخته شد تا در مدرسه کاپوآ آموزش ببیند. مورخان مطمئن نیستند ولی برخی روایات دال بر این است که اسپارتاکوس در ارتش روم خدمت می کرده است.

در ۷۳ ق.م، اسپارتاکوس با ۷۰ تا از رفقایش،  از پادگان گلادیاتورها گریختند و به سلاح و وسایل آشپزخانه خود را مجهز ساختند. فراری ها به کوه وسویوس پوشیده از جنگل رفتند و ۳۰۰۰ رومی آنها را دنبال کردند . رومی ها در پایین کوه اردو زدند و تلاش کردند که به شورشیان گرسنگی بدهند. شورشیان با ساخت طنابهایی از درختان تاکستان از کوه پایین آمدند. و به اردوگاه رومی ها حمله کردند ، آنها را احاطه کردند و تجهیزات نظامی آنها را به دست گرفتند.

ارتش اسپارتاکوس بر سر یک دو راهی قرار گرفت : فرار به خانه یا ادامه حمله به رومی ها.. در آخر ماندند و ایتالیایی ها را به خاک و خون کشیدند. اسپارتاکوس در شورش دو ساله خود، حداقل ۹ پیروزی بزرگ در برابر نیروهای رومی به دست آورد. این یک پیروزی عظیم برای آنها به شمار می رفت.

اسپارتاکوس در یکی از درگیری ها، یک اردوگاه زد، آتش روشن کرد و سر اجساد را بر سر نیزه زد و در اطراف چادرها گذاشت تا به رومی ها اینطور وانمود کند که آن اردوگاه اشغال شده است. در واقع نیروهای او کمین کرده بودند و در انتظار رومیان بودند.


شکست و مرگ

نبرد اسپارتاکوس و رومیان
نبرد اسپارتاکوس و رومیان

در نهایت اسپارتاکوس توسط یک ارتش رومی بزرگ ۸ لژیونی، تحت رهبری کراسوس شکست خورد. با وجود اینکه کراسوس نیروهای اسپارتاکوس را محاصره کرده بود، ولی آنها موفق به فرار شدند.

با اینحال، در نبرد نهایی، اسبش را کشت تا هم سطح سربازانش باشد و پیاده بجنگد! او به دنبال کراسوس می گشت تا رو در رو با او بجنگد، ناگهان با سربازان رومی محاصره شد و به قتل رسید.

منبع
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
امیر

بهتره.بدونیدکراسوس.سردارروم.کسی.که.اسپارتاکوس.راشکست.دادوکشت.یعنی.قاتل.ان.بودوقیام.بردگان.را
نابودکردتوسط.سرداربزرگ.ایرانی.سورنا.در.حمله.به.
ایران.درزمان.اشکانیان.درنبردحران.کشته.شدوچنان.
شکستی.به.روم.واردشدکه.به.شدت.ضعیف.شدحتما
سخنرانی.دکترعباسی.دراین.باره.گوش.دهیداینم.لینک.
انhttps://www.aparat.com/v/ocyUD