۴ لژیون روم باستان!

چند هزار سال پیش، روم باستان به بیشتر اروپا، آفریقا و آسیای غربی حکومت می کرد. توانایی و کارایی ارتش روم باستان ، نقشی حیاتی در گسترش تمدن روم باستان ایفا کرد. لژیون های رومی بزرگترین واحدهای ارتش روم را تشکیل می داد. در اوایل جمهوری، هر لژیون حدود ۳۰۰۰ سرباز آموزش دیده داشت. این تعداد بعدها به ۵۲۰۰ افزایش یافت. در طول تاریخ روم، این لژیون ها شکل گرفتند در درگیری ها شرکت کردند و در نهایت منحل شدند. با تاریخ ما همراه شوید تا ۴ لژیون روم باستان! را به شما معرفی کنیم:

 

۴.لژیون سوم سیرناییکا 

لژیون سیرناییکا از زمان شکل گیری در ۳۱ ق.م تا اوایل قرن پنجم، در اندازه ها و شکل های مختلف فعال بود. لژیون سیرناییکا ، از نبرد آکتیوم در ۳۱ ق.م، تا یکی از قیام های یهودیان بین ۱۳۲ و ۱۳۶ ب.م، حضوری موثر در رویدادهای روم باستان داشت. احتمالا نام این لژیون از روی شهر سیرن (لیبی امروزی) گرفته شده است.

این لژیون توسط امپراطور آگوستوس استفاده می شد تا کنترل خود را بر مصر حفظ کند. به گفته مورخان بعد از آن،  این لژیون تحت فرماندهی لپیدوس یا مارک آنتونی بوده است. این لژیون بیش از یک قرن و نیم در مصر ماند و با فرهنگ مصری سازگار شده بود، به طوری که لژیونر ها خدای مصری، آمون را می پرستیدند.


۳.لژیون مقدونی

در ۴۸ ق.م، زمانی که سزار یک جنگ داخلی به پا کرد، بسیاری از جمهوری خواهان رومی به یونان فرار کردند. سزار برای حمله به جمهوری خواهان، لژیون چهارم مقدونی را تشکیل داد. این لژیون در مقدونیه مستقر شد و به لژیون مقدونی معروف شد.

به زودی، سزار لژیون مقدونی را به پا کرد تا علیه اشکانیان بجنگد. در همین زمان به شکل وحشیانه ای به قتل رسید و نقشه های حمله به اشکانیان منحل شد. مارک آنتونی از این فرصت بهره مند شد و قدرت را به دست گرفت و در مبارزات شرق ایتالیا آنها را بکار گرفت. وقتی لژیون چهارم تصمیم گرفت طرف اکتاویان را بگیرد و و علیه مارک آنتونی در جنگ مودنا در ۴۳ ق.م بجنگند، این لژیون از هم فروپاشید.


۲.لژیون آلمانی

لژیون آلمانی اول توسط ژولیوس سزار تاسیس شد تا علیه پومپی بجنگند. برخلاف باور عموم، افراد این لژیون آلمانی اغلب رومی بودند. در واقع این لقب به خاطر خدمات برجسته در آلمان ، به آنها داده شد. حدود ۴۱ ق.م، بخشی از ارتش اکتاویان شد و در جنگ علیه سکتوس پوپئوس شرکت کرد.

لژیون آلمانی همراه با لژیون دوم آگوستا، مستعمره جدید آکی در اسپانیا را ساختند. بعد از آن درگیری،سربازان پیر این لژیون در بارسلونا، تنس و الجزیره بازنشسته شدند. سربازان جدید ثبت نام شدند و به زودی لژیون برای دفاع از راین مستقر شد. به گفته مورخان احتمالا لژیون آلمانی به تیبریوس در جنگ علیه پادشاه سلتی ویندلیسیا کمک شایانی کرده است.


۱.لژیون آگوستا

لژیون دوم آگوستا، نامش را از امپراطور افسانه ای روم، آگوستوس گرفت و همیشه به آگوستوس وفادار ماند. قدمت آگوستا به ۲۶ ق.م باز می گردد. لژیونرهای آگوستا در نهایت در اسپانیا مستقر شدند. لژیون آگوستا در جنگ آکتیوم در ۳۱ ق.م ، به پیروزی های بزرگی دست یافت. بعد از آن به دلایل نامعلوم، بخش بزرگی از آن منحل شد و بسیاری از لژیونر ها آن به مرخصی رفتند و یا بازنشسته شدند. ولی در ۴۳ ب.م دوباره بر پا شد تا با بریتانیا مبارزه کند. آگوستا قدرت رومی را در نبردهای وحشیانه با قبایل دورووتریژ و دونومونی، تحت رهبری امپراطوری وسپاسیان، به رخ کشیدند.

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
A.N.A
امتیاز :
     

مقالۀ بسیار خوبی و استثنائی‌ای از شما بود. تنها مشکلی که داشت این بود که بعضی از جاهایی که باید از نیم‌فاصله استفاده می‌کردید، نکردید. و دیگر آنکه در بخش “لژیون سوّم سارنائیکا”، در پاراگراف اوّل و خط اوّلش کلمۀ مرکب “اندازه‌ها” را “اندازه و ها” تایپ کرده بودید.
در مجموع مقالۀ بسیار پخته و جالبی را ارائه داده بودید.

سحر وفادار

ممنون از همراهی شما دوست عزیز