۵ امپراطور بزرگ که روم را تهدید می کردند!

هزاران سال در سراسر دنیا آوازه نیروهای نظامی قدرتمند روم باستان پیچیده بود. امپراطوری روم یکی از بزرگترین قلمروهای سیاسی دوران باستان بود. چنین قدرت و فتوحات نظامی، بدون تلاش و خسارات بی شمار بدست نیامده بود. در اینجا به لیستی از بزرگترین دشمنان روم اشاره می کنیم که نیروهای قدرتمند را علیه ارتش و امپراطوری روم هدایت می کردند و گاهی پیروز هم می شدند.۵ امپراطور بزرگ که روم را تهدید می کردند!  با تاریخ ما همراه شوید..

 

۱.پورهوس اپیروسی (۳۱۹ تا ۲۷۲ ق.م)

پادشاه پورهوس
پادشاه پورهوس

پورهوس پادشاه منطقه ای به نام اپیروس در یونان بود که با اسکندر مقدونی رابطه خویشاوندی نزدیکی داشت. جنگ پیروس (۲۸۰ تا ۲۷۵ ق.م) منجر به شکست رومی ها شد ولی با چنین هزینه ها و خسارات سنگین، نتوانست غنائم جنگی را تبدیل به سرمایه کند. هانیبال و اسکیپیو ، هر دو پورهوس را بزرگترین ژنرال زمان خود می دانستند.


۲.آرمینیوس (۱۹ ق.م تا ۱۹ ب.م)

آرمینیوس
آرمینیوس

آرمینیوس در طول زندگی کوتاه خود، هم یک رومی بود و هم یکی از مخالفان امپراطوری روم! او همکاران نظامی خودش را در کمینگاهی در جنگل توتوبرگر فریب داد، سه لژیون رومی را از بین برد و از گسترش قلمرو روم تا راین ، جلوگیری کرد.


۳.شاه شاپور اول (۲۱۰ تا ۲۷۲ ب.م)

شاپور اول، پادشاه ساسانیان
شاپور اول، پادشاه ساسانیان

ایران یکی از قدرت های قدری بود که روم نمیتوانست آن را شکست دهد. شاپور یکم به عنوان امپراطور ساسانی به ایران قدرت بخشید و سپس در سه پیروزی بزرگ و موفقیت آمیز ،رومی ها را از سمت غرب مجبور به عقب نشینی کرد. در ۲۵۲ ب.م، او انطاکیه، پایتخت روم شرقی را غارت کرد و در ۲۶۰ ب.م، امپراطوری والریان را فتح کرد.


۴.آلاریک از اقوام گات (۳۶۰ تا ۴۱۰ ب.م)

مقبره آلاریک
مقبره آلاریک

آلاریک در ۴۱۰ ب.م، روم را غارت کرد و حتی تصمیم داشت که امپراطوری روم را در دست بگیرد. او بر گات ها (یک قبیله آلمانی) حکومت می کرد و بر اساس قرار داد ۳۷۶ ب.م وارد قلمرو روم شدند. در ۳۷۸ آنها شکست سختی بر رومی ها تحمیل کردند و امپراطور والس را کشتند.آلاریک هرگز توسط رومی ها مغلوب نشد.


۵.هانیبال کارتاژی

هانیبال
هانیبال

هانیبال شاید بزرگترین دشمن رومی ها بود که بارها آنها را مغلوب ساخت. حمله او به ساگونتوم در شمال اسپانیای امروزی، منجر به آغاز جنگ پونی دوم شد. یکی از دستاوردهای افسانه ای هانیبال، عبور او از اسپانیا از طریق پیرنه و آلپ با یک ارتش عظیم بود که میخواستند به ایتالیا شمالی در ۲۱۸ ق.م حمله کنند و منجر به شکست روم شد.

 

منبع historyhit
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها