مراسم تدفین مختلف در مصر باستان!

وقتی سخن از مصر باستان به میان می آید، ناخوداگاه تصویر مومیایی، اهرام و حتی شاید مقبره پادشاه توت، در ذهن ها مجسم می شود! مسئله حیرت انگیزی که ما را درگیر خود می کند، روش تدفین و شکوه و جلال مراسم مرگ و میر در مصر است. تنها طلا و زرق و برق آن نیست که مراسم تدفین مصری ها را برجسته ساخته، بلکه آن همه زمانی که برای مردگان صرف می کردند، تعجب برانگیز است. با تاریخ ما همراه باشید تا مراسم تدفین مختلف در مصر باستان! را برای شما شرح دهیم:

 

۱.دفن در گلدان!

دفن در گلدان
دفن در گلدان

شاید یکی از قدیمی ترین مراسم تدفین که در مصر باستان کشف شده، این روش منحصر به فرد بوده که هر کسی را داخل یک گلدان دفن می کردند! اولین مورد از این نوع تدفین به دوره پیش از سلسله ها، یعنی قبل از سلطنت فراعنه باز می گردد.  گفته می شود  بعد از پادشاهی قدیم در مصر ،این روش بیشتر برای نوزادان و افراد فقیر استفاده می شده است. حتی برخی از جوامع روستایی مصر مدرن، هنوز از این روش، بعد از سوزاندن، برای خاکسپاری استفاده می کنند.

برخی بر این باورند که این تنها یک مراسم نمادین بوده و گلدان نمادی از رحم و تولد دوباره می باشد. نظریه های دیگر ادعا دارند که گلدان نماد رحم الهه آسمان می باشد که روح مردگان از طریق بدن او به دنیای پس از مرگ سفر می کند! از آنجایی که زمان زیادی از این اتفاق گذشته و مدارک کافی در دسترس نیست، میتوان این نظریه ها را قبول کرد!


۲.مومیایی

مومیایی یک مرد اشرافی
مومیایی یک مرد اشرافی

البته معروف ترین روش تشییع جنازه در مصر مومیایی می باشد. هدف از مومیایی محافظت از جسم و روح شخص مرده بوده است. این روش هزاران سال قبل از پادشاهی جدید وجود داشت. در پادشاهی جدید مصر باستان، قبل از مومیایی، اعضای داخلی بدن را خارج می کردند و آن را داخل ظرف های درپوش دار قرار می دادند. سپس بدن را باندپیچی می کردند!

روش ها و سبک های مختلفی در مومیایی کردن وجود داشت که بر اساس میزان فقیر بودن یا ثروتمند بودن شخص انتخاب می شد.


۳.مقبره

بخشی از نقاشی دیواری مقبره دهم گورنا
بخشی از نقاشی دیواری مقبره دهم گورنا

یکی از راه هایی که ما به اطلاعات زیادی درباره مصر باستان دست یافته ایم، مقبره های آن دوران می باشد. ما از این تصاویر عجیب و غریب چیزهای زیادی فهمیدیم. خود مصری ها هم قدرت این تصاویر را می دانستند چرا که هر گوشه و کنار از آیین و مراسم خود نقش هایی به جا گذاشته اند. مصریان برای اشراف و فراعنه مقبره های بزرگی درست می کردند و هر آنچه برای زندگی پس از مرگ لازم داشتند را در آن جای می دادند! مقبره شاه توتانخامون نمادی از این نوع مراسم خاکسپاری می باشد. برای برخی از این شاهان ، خدمتکارانشان را نیز قربانی می کردند و با آنها دفن می کردند.

منبع historyhit
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها