بی نظمی در آسیا پس از مرگ اسکندر!

مرگ اسکندر مقدونی آغاز دوره ای از آشفتگی و شورش های شدید بود، چرا که امپراطوری ضعیف او شروع به از هم پاشیدن کرد. در باختر، آتن و بابل باستان، شورش های جدیدی علیه رژیم رقم خورد. با تاریخ ما همراه شوید تا درباره بی نظمی در آسیا پس از مرگ اسکندر! بیشتر بدانید.

 

فتح آسیای مرکزی توسط اسکندر!

اسکندر در بهار سال ۳۲۹ ق.م از هندوکش عبور کرد و به باختر و سغدیا (افغانستان و ازبکستان امروزی) رسید که هر دو تمدنهای باستانی داشتند. مبارزات دو ساله اسکندر در این سرزمین ، یکی از سخت ترین ماموریت های او بود. در جایی به پیروزی قاطع دست می یافت و در جایی دیگر ، کناره گیری ارتش او ، شکست های تحقیر آمیزی برای او رقم زد.

در نهایت، اسکندر موفق شد تا ثبات را به منطقه برگرداند و این اتفاق با ازدواجش با رکسانا، یک اشراف زاده اهل سغدیا رخ داد. پس از آن اسکندر باختر را به مقصد هند ترک کرد.

هنوز باختر را ترک نکرده بود که گروهی خشمگین از سواره نظام های سغدیایی-سکایی در حومه شهر می چرخیدند. بنابراین پادشاه مقدونی یک تعداد زیادی از سربازان یونانی را برای تشکیل یک پادگان جمع آوری کرد.

برای این سربازان پولی، قرار گرفتن و خدمت در چنین موقعیت مرزی و دور افتاده چندان خوشایند نبود. آن ها در شرایط آب و هوایی خشک، صدها مایل دور از دریا و تحت محاصره دشمن قرار داشتند.

در سال ۳۲۵ ق.م، وقتی شایعات به پادگان ها رسید که اسکندر در هند مرده، بین این سربازان شورشی برپا شد و ۳۰۰۰ سرباز پست خود را ترک کردند و قصد سفر به اروپا را کردند.


مرگ اسکندر و زمان شورش!

اسکندر مقدونی
موزاییک با تصویر اسکندر مقدونی

دو سال بعد، زمانی که تایید خبر مرگ اسکندر به مرزبانان باختر رسید، آنها هم وارد عمل شدند. آنها از ترس اسکندر تاکنون ساکت مانده بودند ولی وقتی فهمیدند که او مرده، قیام کردند.

یک ناآرامی بزرگ در سراسر منطقه رخ داد. پادگان خالی شد و سربازان از سر پست هایشان رفتند. بقیه سربازانی که از ترس تاکنون سر پست ها مانده بود ،آنها یک ژنرال به نام فیلون را از بین خودشان انتخاب کردند.

در غرب نیروهایی به فرماندهی ژنرال های مختلف از جمله فیتون_یکی از محافظان اسکندر_ برای مقابله با این شورشیان آتنی به پا خواستند. این نیروها از ۳۸۰۰ سرباز تشکیل می شدند. نیروهای ۲۲۰۰ نفری فیتون هم که از شرق آمده بودند به آنها پیوستند.


نتیجه گیری

جنگ آغاز شد و خیلی زود همه چیز به نفع نیروهای فیلون تمام شد. پیروزی خیلی به آنها نزدیک بود، سربازان متوجه شدند که ۳۰۰۰ نفر از رفیقانشان از خط مقدم جنگ عقب نشینی کردند و به پشت تپه ها پناه بردند.

این سربازان باقی مانده وحشت کردند که آیا واقعا این حرکت ۳۰۰۰ سرباز دیگر نشان عقب نشینی ست ؟ آیا خطر محاصره در راه است؟ نیروهای فیلون در سردرگمی افتادند و نظم آنها از هم فروپاشید. در نهایت پیتون برنده میدان شد.

چرا ۳۰۰۰ نفر از سربازان فیلون عقب نشینی کردند؟ دلیل آن دیپلماسی هوشمندانه پیتون بود. پیتون یک جاسوس به قلب دفاع دشمن، قبل از نبرد فرستاد و به فرمانده آنها قول ثروت زیادی را داد. در نهایت این حربه جواب داد و پیروز شد و برای بقیه نیروهای فیلون هم درخواست صلح فرستاد. و جنگ به پایان رسید.

منبع historyhit
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها