۴ اختراع سلسله هان چین که تاریخ را تغییر داد!

حکومت ۴۰۰ ساله سلسله هان، مجموعه ای از نوآوری ها از کشاورزی گرفته تا فلزکاری و لرزه نگار را رقم زد. وقتی لیو بنگ، اولین امپراطور سلسله هان در ۲۰۶ ق.م شد، پیشرفت ها و اختراعات در زمینه های مختلف آغاز شد. ۴ اختراع سلسله هان چین که تاریخ را تغییر داد! با تاریخ ما همراه باشید.

 

۱.اختراع کاغذ

تولید کاغذ
تولید کاغذ

نخستین تکه کاغذی که اختراع شد، در ۱۹۵۷ در مقبره ای در چین یافت شد و قدمت ان به ۱۴۰ و ۸۷ ق.م باز میگردد  ولی کای لون به عنوان اولین مخترع کاغذ با کیفیت برای نوشتن شناخته شد. او پوست درخت، ساقه گیاه، تکه پارچه کتان، نخ تور ماهیگیری را ترکیب کرد ، خمیری به دست می اورد و آن را به برگه های نازک تبدیل کرد. تا قبل از این اختراع، اسناد اداری و مطالب مهم روی تکه چوب های بامبو نوشته می شد ولی از آن پس دیگر کاغذاهای باکیفیت کای لون جای آن را گرفت.بعد از آن ایرانیان از اسیران چینی روش ساخت کاغذ را یاد گرفتند.


۲.لرزه نگار

اختراع لرزه نگار
اختراع لرزه نگار

ژانگ هنگ یک دانشمند چینی، در زمینه هایی از نجوم تا ساعت سازی فعالیت کرد. اما او به خاطر اختراع اولین لرزه نگار در ۱۳۲ ب.م معروف شد. طراحی این وسیله بسیار ساده بود و برای ثبت زمین لرزه هایی که در دور دست ها اتفاق میفتاد، اختراع شد. وقتی این وسیله لرزه ای را ثبت می کرد، یک توپ از داخل دهان قورباغه فلزی بیرون انداخته می شد و صدایی ایجاد می کرد.


۳.چرخ دستی

چرخ دستی چینی
چرخ دستی چینی

اولین بار چرخ توسط سومری ها اختراع شد ولی این اختراع در انحصار آنها نماند و سایر ملل هم از آن ایده گرفتند. در اوایل ۱۰۰ ق.م، چینی ها توانستند با کمی تغییر این وسیله را بهبود ببخشند و در موارد مختلف مورد استفاده قرار دهند.


۴.پل معلق

پل معلق در سلسله هان
پل معلق در سلسله هان

در طول سلسله هان، چینی ها اختراعات زیادی رقم زدند و پل معلق یکی از این اختراعات به شمار می رود. یک مسیر چوبی که به وسیله طناب محکم شده بود. ولی در ۹۰ ب.م، مهندسان هان شروع به ساخت پل های پیچیده تری کردند که به راحتی ویران نشود.

 

منبع history
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها