۱۰ فیلسوف تاثیرگذار یونان باستان!(قسمت اول)

در دوران باستان، مردم برای تفسیر وقعایق دنیای پیرامون خود به جادو و اساطیر روی می آوردند. خدا از نظر آنها تحت تاثیر یک خدای برتر بود. فیلسوفان یونان باستان یک نظریه جدیدی را ارائه کردند. آنها از داستان های اساطیری فاصله گرفتند و معتقد بودند هر چیزی بر اساس استدلال و شواهدی ساخته شده است. با تاریخ ما همراه شوید تا ۱۰ فیلسوف تاثیرگذار یونان باستان!(قسمت اول) را به شما معرفی کنیم.

 

۱۰.پارمنیدس ( ۵۶۰ تا ۵۱۰ ق.م)

پارمنیدس
پارمنیدس

پارمنیدس یکی از پیروان فیثاغورث بود و به نظر می رسد اشعار و اندیشه های او تحت تاثیر زنوفانس شکل گرفته، در حدی که مورخان بر این باورند که پارمنیدس از شاگردان زنوفان بوده است. او در تنها اثرش، سعی داشته تا این پرسش فلسفی را رمز گشایی کند:” هست یا نیست؟ ” پارمنیدس باور داشت که هر آنچه هست، باید همیشه بوده باشد، چرا که هیچ چیزی به خودی خود به وجود نمی آید..


۹.آناکساگوراس (۵۰۰ تا ۴۲۸ ق.م)

آناکساگوراس
آناکساگوراس

یکی دیگر از فیلسوفان قبل از سقراط، آناکساگوراس بود. دانشمندی تاثیرگذار که ۳۰ سال در آتن زندگی و تدریس کرد. دیدگاه های فلسفی او حول طبیعت می چرخد. عقاید او با ایدئولوژی های روز بسیار در تضاد بود و عواقب تهدید آمیزی برایش داشت. او معتقد بود که در دنیای مادی، هر چیزی بخشی از چیزی دیگر است. هیچ چیز به تنهایی وجود ندارد و همه چیز به هم گره خورده اند.


۸.آناکسیماندروس (۶۱۰ تا ۵۴۶ ق.م)

آناکسیماندر
آناکسیماندر

آناکسیماندر یکی از شاگردان تالس، اولین نویسنده فلسفه شناخته می شود چرا که اولین سطرهای ماندگار فلسفه غربی را نوشت. او در زمینه جغرافیا و زیست شناسی هم مهارت داشت. اثار او در دست فیلسوف های نسل بعد کمرنگ شدند و چیز زیادی از او به جا نمانده است.


۷.امپدوکلس ( ۴۹۰ تا ۴۳۰ ق.م)

امپدوکلس
امپدوکلس

امپدوکلس یکی از مهمترین فیلسوفان پیش از سقراط بود. یکی از نظریه های فلسفی او درباره اخلاط اربعه می باشد: او بر این باور بود که همه چیز از ۴ عنصر اصلی خاک، آب، هوا و آتش تشکیل شده است. این یکی از نخستین نظریه هایی ست که درباره فیزیک ذرات ارائه شد. او هرگونه فضای خالی یا پوچ را رد کرد که با نظریه پارمنیدس مغایرت داشت. همچنین اولین کسی بود که درباره تکامل گونه ها نظر داد.


۶.زنو (۴۹۰ تا ۴۳۰ ق.م)

زنو
زنو

زمانی که فیلسوفان یونان باستان از عقل و دانش خود برای تفسیر دنیای پیرامون استفاده می کردند، زنو سعی در روشن ساختن معماها و تناقض های حرکت و تکثر داشت. بعدها زنو از ایدئولوژی های پارمنیدس دفاع کرد که بسیار با عقاید معاصر در تضاد بود. اغلب استدلال های معاصر درباره پارادوکس های او ، به تقسیم بندی نامحدود زمان و مکان مربوط می شد. زنو در تاریخ فلسفی اولین کسی بود که به مفهوم “بی نهایت” اشاره کرد.

 

ادامه دارد..
منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها