۵ لباس معروف یونان باستان!

در طول تاریخ ، هر عصر و دوره ویژگی های خاصی دارد که آن را از بقیه متمایز می سازد. یکی از این ویژگی ها لباسی ست که مردم بر تن می کردند. یونانیان باستان لباسهای دستباف و رنگی  می پوشیدند که از لباس مصریان تاثیر گرفته بودند. با تاریخ ما همراه شوید تا ۵ لباس معروف یونان باستان! را به شما معرفی کنیم.

 

۱.کلامیس

این لباس یک پارچه یک تکه مستطیل شکل پشمی بود که روی شانه سمت راست با سنجاق بسته می شد. از وقتی که کلامیس در یونان باستان به وجود آمد، تغییرات مختلفی در روش پوشیدن آن داده شد. در ابتدا مثل لنگ دور کمر پیچیده میشد اما در اواخر قرن پنجم روی شنه انداخته میشد. گاهی این لباس را روی لباس های دیگر می پوشیدند ولی سربازان جوان و پیام رسان ها این لباس را به تنهایی به تن می کردند.از قرن پنجم تا سوم ق.م به یک لباس نظامی معمولی تبدیل شد.


۲.چیتون

این لباس به عنوان یک پیراهن آستین کوتاه توسط مرد و زن در یونان باستان پوشیده می شد و در عهد عتیق تا عصر هلنیستی به محبوبیت رسید. این تکه لباس مستطیل شکل به روشهای مختلف به دور بدن پیچیده می شد، روی شانه با سنجاق محکم میشد. این لباس دو نوع داشت: آستین دار و بدون آستین. که در بین کاهنان و بازیگران بسیار طرفدار داشت.


۳.پپلوس

این لباس بلندبیشتر برای زنان در یونان باستان رایج بود. در اواسط عصر کلاسیک، حدود ۵۰۰ ق.م، یکی از محبوب ترین لباس ها در میان زنان بود. یک لباس بلند و لوله ای شکل که دختران جوان در مراسم یونان باستان آن را به تن می کردند.


۴.هیماتیون

این لباس خاص برای اولین بار در قرن ششم ق.م پدیدار شد. هم مردان و هم زنان میتوانستند از این لباس استفاده کنند و آن را روی چیتون یا مثل کلامیس به تن کنند. هیچ بقایایی از ااین لباس وجود ندارد ولی میتوان از روی مجسمه ها و نقاشی ها فهمید که معمولا به رنگ روشن تهیه  و طرح های پیچیده ای روی آن نقاشی می شده است.

مردان گاهی هیماتیون را به تنهای می پوشیدند ولی برخی آن را روی چیتون به تن می کردند. در صورتی که بازوی سمت چپ مردان از زیر لباس نمایان می شد، این نشان بربریت بود  و به همین دلیل بسیار مراقب بودند که بازوی چپشان بیرون نیفتد.


۵.حجاب

هرچند حجاب یکی از سنت شرقی هاست ولی بر اساس چیزی که از مجسمه های یونانی میتوان فهمید، زنان یونان باستان، سر و صورت خود را با حجاب می پوشاندند.

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
آرتام

جالب بود