۱۰ گلادیاتور معروف روم باستان! (قسمت دوم)

 رومیان باستان به اندازه یونانیان به فلسفه و علم مشغول نبودند ولی عاشق سرگرمی های مختلف بودند تا زندگی را از یکنواختی دربیاورند. امروزه حتی فکر اینکه روزگاری گلادیاتورها در مکانی بزرگ گرد هم می آمدند و در حضور هزاران تماشاچی با هم می جنگیدند تا یکی بمیرد، ترسناک است، ولی باید قبول کنیم که این یک تفریح پر طرفدار در بین رومیان باستان بوده است. با تاریخ ما همراه شوید تا ۱۰ گلادیاتور معروف روم باستان! (دوم) را بشناسید.

 

۵.کارپوفوروس

گلادیاتور رومی کوپوفوروس
گلادیاتور رومی کوپوفوروس

در روم باستان، برخی از گلادیاتورها با حیوانات می جنگیدند. کاپوفوروس به هنگام نبرد با حیوانات بسیار هوشمندانه عمل می کرد و در جنگ با حیوانات بهتر از جنگ با سایر گلادیاتورها عمل می کرد. ولی به راحتی میتوانست با حیواناتی مثل شیر ، خرس، پلنگ بجنگد و آنها را در یک نبرد شکست دهد. او در آمفی تئاتر فلاویان هم بارها جنگید و یک کرگدن را به طور وحشیانه ای با نیزه کشت.


۴.کریکسوس

کریکسوس، گلادیاتور رومی
کریکسوس، گلادیاتور رومی

کریکسوس ، یک رهبر نظامی در جنگ سرویل سوم  و یک گلادیاتور گالی بود که دشمنان زیادی را شکست داد. او از مربی مدرسه گلادیاتورهای بیزار بود. وقتی یک شورش در این مدرسه رخ داد، او یکی از اولین گلادیاتورهایی بود که از آنجا فرار کرد. او نقش مهمی در شکست گروهی از سربازان داشت که برای سرکوب شورش آمده بودند. ولی او در نهایت به دست دشمت کشته شد.


۳.کومودوس

گلادیاتور کومودوس
گلادیاتور کومودوس

کومودوس یک گلادیاتور رومی بود که علاقه زیادی به نقش بازی کردن در میدان نبرد داشت. او به خاطر کبر خود بدنام شده بود و خود را بالاتر از همه می دانست. گلادیاتورهای ان دوران از محبوبیت زیادی برخوردار بودند ولی هنوز مورد توجه طبقه اشراف قرار نگرفته بودند. کمک کم نبردهایی برای مقام های سلطنتی برگزار شد و او در آن شرکت کرد. ولی این نبردها هرگز عادلانه نبود و حریفان از شمشیرهای چوبی استفاده می کردند. او بیشتر سعی می کرد هنرهای خود در جنگیدن را به رخ بکشد و زیاد درگیر نمی شد. این روند اشتباه باعث شد در ۱۹۲ ب.م سقوط کند و دیگر مورد توجه قرار نگرفت.


۲.فلاما

فلاما یکی از بزرگترین اسامی در میان گلادیاتورهای روم باستان می باشد. نام او را از نام اولین نبرد او “فلیم:شعله” گرفتند. این ورزشکار ماهر و با سابقه ، چهره خوفناکی از خود به تصویر کشیده بود. قبل از شروع فعالیت او به عنوان یک گلادیاتور، یک سرباز سوری بود که به اسارت گرفته شد و برای جنگ با یک حریف قدرتمند به میدان برده شد. او با استفاده از شمشیر و زره کوچک، ۱۳ سال پی در پی حریفان خود را در حضور تماشاچی های زیادی شکست داد. او در ۳۰ سالگی مرد ، ۳۴ بار جنگید، ۲۱ بار پیروز شد، ۹ بار تساوی و ۴ بار شکست را تجربه کرد.


۱.اسپارتاکوس

اسپارتاکوس
اسپارتاکوس

اسپارتاکوس از بدو تولد اسیر رومی ها شد و بعد به عنوان برده فروخته شد. مالک او، صاحب یک مدرسه گلادیاتورها در کاپوا بود و فرصت را غنیمت شمرد و مهارت های اسپارتاکوس را به عنوان یک گلادیاتور به آزمایش گذاشت. ولی اسپارتاکوس به دنبال آزادی بود. به زودی اسپارتاکوس یک شورشی ترتیب داد و با ۷۰ نفر از گلادیاتورها از مدرسه فرار کردند و خود را به سلاح مجهز ساختند. کریکسوس یکی از گلادیاتورهای فراری بود و به دست راست اسپارتاکوس تبدیل شد.

آنها با هم به کوه وسوویوس فرار کردند و در طول راه برده های زیادی را آزاد کردند و تعداد خود را افزایش دادند. به زودی اسپارتاکوس یک نیروی جنگی ماهر و قدرتمند شکل داد و بیشتر لژیون های رومی را شکست دادند. مارکوس لیسینیوس کراسوس در ۷۱ ق.م، با یک ارتش ۵۰۰۰۰ نفری آمد تا شورش را ویران کند. در نهایت، اسپارتاکوس، نتوانست در برابر حمله ارتش رومی مقاومت کند و کشته شد.

منبع
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
A.N.A
امتیاز :
     

خانم وفادار! یه کم دقّت لطفاً! بابا این کومودوس همون امپراتور کومودوسه که علاقه داشت با گلادیاتور‌های بی‌تجربه نبرد کنه و به اونا سلاح کند می‌داد! این همونه که بر بالای سکوی کولوسئوم می‌ایستاد و حیوانات رو با تیر شکار می‌کرد و فکر می‌کرد که خیلی شجاعه! این همونه که آخر سر سنا رو می‌خواست منحل کنه و سناتورا یکی رو فرستادن بکشنش! بابا یه کم دقّت!