۱۰ نکته درباره کشته شدن ژولیوس سزار! (قسمت دوم)

ژولیوس سزار پس از  جنگ داخلی ۴۹ ق.م، پیروزمندانه به روم بازگشت. گفته می شود لژیون های او در طول مبارزات علیه جمهوری، در ۵۰ نبرد سرنوشت ساز دو میلیون نفر را کشتند. او در بازشگت به عنوان یک قهرمان مورد استقبال قرار گرفت اما سنای روم که از این بازگشت نگران بودند، نقشه قتل ژولیوس سزار را کشیدند. کشتن ژولیوس سزار یکی از مهمترین وقایع در تاریخ روم باستان می باشد. این امر منجر به وقوع یک سری پیامدهای تاریخی و اتفاقاتی شد که نتیجه آن تبدیل جمهوری روم به امپراطوری روم بود. با تاریخ ما همراه شوید تا ۱۰ نکته درباره کشته شدن ژولیوس سزار! (قسمت دوم) را بدانید.

 

۵.آخرین جمله سزار 

درست زمانی که تیلیوس سیمبر، ردای سزار را کشید و اجازه نداد از خودش دفاع کند، سزار گفت: این خشونت برای چیست؟ پس از آن موجی از ضربات خنجر به او زده شد وکشته شد. او بروتوس را یکی از مدافعان خود می شمرد و روزی که خانواده سزار او را از رفتن به سنا منع کردند، این بروتوس بود که او را متقاعد ساخت که به وظایفش برسد.

وقتی خنجر بر سینه او زده شد، سزار گفت “تو هم؟ بروتوس؟ هرچند معلوم نیست دقیقا چه کلماتی از دهان او خارج شده چرا که برخی از مورخان می گویند در زمان مرگ گفته : “تو هم فرزندم؟”


۴.بعد از ژولیوس سزار

بعد از مرگ ژولیوس سزار
بعد از مرگ ژولیوس سزار

توطئه گران نقشه ای چیدند که هیچ راه فراری برای سزار باقی نگذارد. ولی هرگز عواقب این بازی را در نظر نگرفتند. آنها مطمئن بودند که سقوط سزار باعث زنده شدن جمهوری روم می شود. درست بعد از قتل وحشیانه سزار، بروتوس سعی داشت تا مردم خشمگین را آرام کند و بگوید رهبر محبوب آنها مرده است.

اوضاع آنطور که انتظار داشتند پیش نرفت وقتی آنتونی با لباس خونی سزار جلوی عموم ظاهر شد. مردم لباس خونین را دیدند و برای انتقام تحریک شدند و همه برای آتش زدن خانه قاتلان پیش رفتند. در طی چند روز، توطئه گران از شهر فرار کردند تا جان خود را نجات دهند و حکومت به مارک آنتونی واگذار شد.


۳.قدرت گرفتن ناگهانی آگوستوس

آگوستوس
آگوستوس

در پی مرگ سزار، مارک آنتونی به یک پیروزی مضاعف رسید. همه رقبای او از صحنه خارج شدند و او مدافع قهرمان بود. از طرف دیگر، خواهرزاده سزار، اکتاویان، که تحصیلات دانشگاهی و نظامی خود را در آپولونیا گذراند، به روم بازگشت و در راه فهمید که سزار او را وارث قانونی خود تعیین کرده است.

این موجب شد هر چه بیشتر تصمیم به انتقام بگیرد. ولی وقتی به روم وارد شد متوجه شد که قدرت در دست مارک آنتونی و آملیوس لپیدوس می باشد. او خیلی زود حمایت لژیون ها و حامیان سزار را جلب کرد. و با مارک انتونی و لپیدوس درگیر شد. در نهایت در نبرد سرنوشت ساز اکتیوم ، انتونی را شکست داد و به عنوان امپراتور روم انتخاب شد.


۲.اهمیت تاریخی

سنای روم
سنای روم

تاریخ روم باستان و یا شاید تاریخ اروپا خیلی متفاوت بود اگر سزار در نیمه مارس کشته نمی شد. سزار به امید احیای جمهوری روم کشته شد. ولی بدون توجه به عواقب این اتفاق، او را به قتل رساندند و دیگر هیچ اثری از جمهوری روم باقی نماند و روم امپریالیستی جایگزین شد. مورخان بر این باورند اگر سزار کشته نشده بود، جمهوری روم به این زودی ها از بین نمی رفت.


۱.فرهنگ پاپ

ادبیات شکسپیر
ادبیات شکسپیر

ژولیوس سزار به طور حتم یکی از تاثیرگذارترین چهره های روم باستان بوده است. او بارها در قالب های هنری و فرهنگی به تصویر کشیده شده است. از اشعار باستانی گرفته تا آثار مورخان قرون وسطایی، نام ژولیوس سزار بارها در ادبیات روم تکرار شده است.

 

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
گلی

جالبه سزار یه دیکتاتور بود و اینجا ازش یه قهرمان ساختین! شکی نیست که وضعیت روم بعد از سزار از قبلش هم بدتر شد. ولی این دلیل قهرمان بودن سزار نیست!