نقاش آن گیون

نقاش ” سفر رویایی به سرزمین شکوفه هلو ” :

در سپتامبر ۲۰۰۹ صفوف جلوی موزه ملی کره پر پیچ و خم و طویل بودند. بازدید کنندگان صبورانه منتظر بودند تا نقاشی که فقط برای یک نمایشگاه نه روزه به کره آورده شده بود را ببینند. آنان با اشتیاق خاصی آرزو میکردند تا یک گنج ملی را که پس از ۱۳ سال به خانه برگشته و بایست پس از مدت کوتاهی نمایش به ژاپن بازگردانده شود تماشا کنند. این اثر دفعه قبل در نمایشگاه گنج ملی اوایل چوسون در سال ۱۹۶۶ به معرض نمایش عموم گذاشته شده بود. این شاهکار ” سفر رویایی به سرزمین شکوفه هلو ” نام دارد که اثر هنرمند معروف آن گیون از اوایل سلسله چوسون می باشد. به عنوان یکی از سه نام بزرگ در عرصه هنر چوسون، دوران حرفه ای آن گیون گستره ای از عصر پادشاه سجونگ تا دوران حکومت پادشاه سجو را در برمیگرد. او بخاطر نقاشی های منظره ای و همچنین تصاویر صورت و ترسیم های جوهری از چهار گیاه شناخته می شود. سبک نقاشی وی به قدری شگفت انگیز بود که آن سراسر هنرمندان اواسط عهد چوسون را نیز تحت تاثیر قرار داد.

اما تقریبا هیچکدام از نقاشی هایش تا به امروز باقی نمانده است و تنها ” سفری رویایی به سرزمین شکوفه هلو ” به عنوان هنر دست وی مورد تائید می باشد. حتی هیچ اطلاعی در مورد تاریخ تولد یا وفاتش نیز در دست نیست. همه آن چیزی که در مورد وی در دسترس می باشد این است که او از شهر جیگوک بوده و نام مستعارش هیون دونگ جا می باشد. دوران حرفه ای وی به عنوان یک نقاش در اداره هنر دولت برای ترسیم وقایع ملی آغاز شد. اگرچه یک کارمند مشغول در این اداره تنها می توانست تا ششمین رده سلسله مراتب دولتی ترفیع یابد، اما پادشاه سجونگ  او را تا چهارمین رده ارتقا داد و ثابت کرد که پادشاه تا چه اندازه به استعداد آن گیون اهمیت می دهد. آما آن شاهزاده آنپیونگ به عنوان سومین پسر پادشاه سجونگ بود که به او بال هایی برای پرواز داد.

” سفر رویایی به سرزمین شکوفه هلو “

دوستی با شاهزاده آنپیونگ:

نقاشان در دودمان چوسون افرادی عادی بودند که از نائل آمدن به طبقات اجتماعی یانگبان یا اشراف زاده محروم می ماندند. اما اشراف زادگان زیادی وجود داشتند که از نقاشی به عنوان یک سرگرمی لذت می بردند و متعاقبا با نقاشان طرح دوستی می ریختند.

شاهزاده آنپیونگ خطاطی بود که مهارتش حتی در دربار سلسله چینی مینگ نیز مورد تحسین همگان بود. او همچنین مجموعه دار هنری بود که از سنین کودکی اقدام به جمع آوری آثار خطاطی و نقاشی کرد اما وی تنها نقاشان چینی را مورد توجه قرار می داد. آن گیون تنها نقاش اهل چوسون بود که شاهزاده آثارش را گرامی می داشت.

حمایت همه جانبه شاهزاده آنپیونگ به او این امکان را داد تا نقاشی های برجسته چینی را مورد مطالعه قرار دهد و سبک های نقاشی آنان را به منظور ایجاد سبک خاص خود ترکیب کند. سبک نقاشی منحصر به فردش در تنها اثر باقی مانده وی به خوبی تجلی یافته است. این اثر بر پایه خوابی است که شاهزاده دیده بود.

سفری رویایی به سرزمین شکوفه هلو:

شبی در سال ۱۴۴۷ شاهزاده آنپیونگ خواب دید که در حال قدم زدن در باغی مملو از شکوفه های هلو می باشد. او روز بعد آن گیون را فراخواند تا در مورد رویایش با وی سخن بگوید و همچنین به او ماموریت داد تا یک نقاشی بر پایه این رویا بکشد.

یک نقاش چینی در قرن چهارم میلادی باغ شکوفه هلوی زیبایی را به عنوان نماد جهانی صلح آمیز و بدون نگرانی توصیف کرده است. از آن زمان بود که باغ هلو به عنوان بیانگر و معرف بهشت در روی زمین شناخته می شود. به محض درخواست شاهزاده آنپیونگ، آن گیون مبادرت به نقاشی کرد و در تنها سه روز قطعه ای به طول ۳۸.۷ سانتی متر و به عرض ۱۰۶.۵ سانتی متر را تکمیل نمود.

این قطعه نقاشی که بر روی ابریشم کشیده شده بود، چشم اندازی زیبا را به همراه ده ها درخت هلو و آرایش شگفت انگیز صخره ها که جویبار و آبشاری را تشکیل داده است، به تصویر می کشد. برخلاف طومارهای مرسوم نقاشی، حکایت این نقاشی از پائین سمت چپ تا بالا سمت راست به پیش می رود. در سمت چپ جهان واقعی وجود دارد که در تضاد با دیار واقع گرایانه ای است که در سمت راست قرار دارد.

این اثر که توسط سونگ هیون عالم اوایل سلسله چوسون به عنوان یک نقاشی شگفت انگیز و راز آلود مورد تحسین قرار گرفته است، در سال ۱۴۵۳ زمانیکه شاهزاده سویانگ دومین پسر پادشاه سجونگ کودتایی را برای رسیدن به قدرت انجام داد، مفقود شد. آن گیون از این اقدام غاصبانه جان سالم به در برد ولی اثر ارزشمندش در هیچ جایی یافت نشد. اما  ” سفر رویایی به سرزمین شکوفه هلو ” در سال ۱۸۹۳ به طرز مرموزی در شهر کاگوشیما ژاپن کشف و به عنوان یک گنج ملی ژاپن قلمداد شد. شاید زمانیکه که ژاپن این مصنوع کره ای ارزشمند را برگرداند، بتوانیم موارد بیشتری را در مورد اثر و زندگی آن گیون بفهمیم.

هشت نما از چهار فصل:

اوایل بهار
اواخر بهار
اوایل تابستان
اواخر تابستان
اوایل پائیز
اواخر پائیز
اوایل زمستان
اواخر زمستان
منبع رادیو جهانی کی بی اس ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

9 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
عرفان

برگام دادا این اطلاعات رو از کجا میاری؟

روح الله
امتیاز :
     

سلام مطلبتون عالی بود … فقط اگر بتونید بفهمید که زندگی نامه شاهزاده لوسیانگ چی شده و چی بوده و پس از رفتن به ایتالیا چه بلایی سرش اومده خیلی عالی میشه … هیف که چنین انسان هایی مورد صدمه امپراطوران اون زمان قرار گرفته اند …

روح الله

پس کسی که نقاشی کوهستان آن گیوم رو کشید و به ایتالیا رفت ، همین شخصی که شما میگین هنوز معلوم نیست وفات و تولدش کی بوده !! اگر اشتباه نکنم اسمش لی گیوم بود !!

آریا

سلام.نام این شخصیت به کره ای یی سئونگ بوده که در دوبله ی فارسی تبدیل به یوسیانگ شده است.تلفظ لوسیانگ به کل غلط است.می توانید معرفی سریال را در صفحات انگلیسی زبان هم ببینید تا متوجه شوید.هرچند وجود تاریخی این شخصیت با این اسم و این خصوصیات قابل اثبات نیست.اما می توان او را شخصیتی مثالی و فرضی دانست که از تاریخ واقعی آن دوره الهام گرفته شده است.در سریال او از نوادگان شاهزاده گوسونگ معرفی می شود و همچنین چند نقاشی تاریخی قرن شانزدهمی به او نسبت داده می شود که با اطلاع رسانی برخی دوستان متوجه شدیم که… مطالعه بیشتر »

آریا

لطف دارید.