آن هیانگ

آن هیانگ که بود؟

زندگی بسیاری از کره ای ها تحت تاثیر آموزه های نئو کنفسیوسی قرار گرفته است که هدف غایی آن اتخاذ شخصیتی جامع برای اشخاص و دولتی با فضیلت برای کشور می باشد. گفته می شود علمای کره ای قدیم که سونبی نامیده می شدند، مستمرا در حال مجاهدت برای یک زندگی بر پایه اخلاقیات بودند و برای حفظ کمال معنوی خویش می کوشیدند. نئو کنفسیوسیسم به عنوان بنیان سلسله چوسون به ایفای نقش می پرداخت. پدر نئو کنفسیوسیسم در کره شخصی به نام آن هیانگ بود که عالمی کنفسیوسی از گوریو به شمار می رفت.

او در سال ۱۲۴۳ در بخش جنوب شرقی کره پا به عرصه گیتی نهاد. آن هیانگ نوجوانی بود که به خاطر مطالعات ژرف و رفتارهای خوب شناخته می شد. پیشه آکادمیک وی در سنین نوجوانیش شروع شد و او در سن ۱۸ سالگی آزمون ملی انتخاب مقامات دولتی را با بالاترین نمره در میان همکلاسی هایش گذراند و سپس حرفه خدمات مدنی آن هیانگ آغاز گردید.

اما گوریو در آن زمان در میانه تهاجمی از سوی امپراطوری یوان قرار داشت. یوان سلسله ای است که توسط رهبر مغول ها قوبلای خان تاسیس شده بود. دربار گوریو که به منظور مصون ماندن از حملات مغول ها به جزیره گنگهوا فرار کرده بود، بر سر بازگشت به پایتخت سابق در گه سونگ دچار اختلاف نظرهایی بود. پادشاه ون جونگ و پیروانش در نظر داشتند به پایتخت سابق برگردند، در حالیکه افسران نظامی قویا با این انتقال مخالفت می کردند. آنان اقدام به این انتقال را معادل تسلیم شدن به امپراطوری یوان می دانستند. به این خاطر بود که آن هیانگ مجبور شد برای مدتی در جزیره گنگهوا بماند.

او در ۳۶ سالگی به منظور تعلیم دانش آموزان به موسسه آموزشی ملی گوریو یا گوک جاگام پیوست. وی در سال ۱۲۸۹ به عنوان بخشی از از یک گروه اعزامی به سرپرستی ولیعهد وقت چانگ سون از پایتخت امپراطوری یوان بازدید کرد. یکسال بعد آن هیانگ از چین رونوشت کتاب بسیار ویژه ای با خود به همراه آورد.

پرتره آن هیانگ که در بنای یادبود وی نگهداری می شود.

وقف زندگی خویشتن به توسعه نئو کنفسیوسیسم:

چیزی که آن هیانگ از چین آورده بود یک رونوشت دست نویس از مجموعه ای از آثار ژو ژی عالم مشهور نئو کنفسیوسی بود. نئو کنفسیوسیسم به بچه ها یاد می داد تا والدین خود را دوست بدارند و به رعایا می آموخت تا به پادشاه خویش وفادار بمانند. آن به مردم یاد می داد تا خانواده را با عشق مدیریت و با همنوعانشان با صداقت رفتار کنند و به گونه ای آموزش ببینند تا مودب باشند و با احتیاط رفتار کنند.

این آموزه ها آرامش و امید را به آن هیانگ هدیه داد که به خاطر آلام مردم گوریو در اثر سه دهه یورش مغول ها در وضعیت روحی مناسبی قرار نداشت. او از آن زمان در چندین موقعیت از امپراطوری یوان بازدید کرد و رویه های آموزشی آنان را اتخاذ نمود. وی همچنین شاگردش را به منظور آوردن تصاویر کنفسیوس و ۷۲ تن از دانشجویانش به چین فرستاد. تلاش هایش به منظور ترویج نئو کنفسیوسیسم در گوریو شامل خرید دامنه گسترده ای از ابزار آلات موسیقیایی، ظروف تشریفاتی، کتاب های باستانی کنفسیوسی و کتب تاریخی می شدند.

همچنین او نیاز به آموزش دانشجویان را به منظور گسترش آموزه های جدید احساس میکرد و از این روی خانه اش را برای ساخت بن گونگ به دولت اهدا کرد. بن گونگ دانشگاه ملی جدیدی در گوریو بود که بعدها در عهد چوسون سونگ گیونگ کوان نام گرفت. وی به پادشاه پیشنهاد داد تا با جمع آوری نقره و قماش از مقامات دولتی بنیان آموزشی جدیدی را برای کشور ایجاد کند.

به لطف تلاش هایش معابدی برای بزرگداشت کنفسیوس و آثارش در سال ۱۳۰۴ در گه سونگ پایتخت گوریو تکمیل شد. وی در اواخر عمر نام مستعارش را به افتخار هویام نام مستعار ژو ژی به هوی هون تغییر داد. بعد از وقف زندگی خویش به تبلیغ نئو کنفسیوسیسم، آن هیانگ در سال ۱۳۰۶ در سن ۶۴ سالگی چشم از جهان فرو بست.

سرآغازی بر نئو کنفسیوسیسم کره ای:

دستاوردهای آن هیانگ بعد از مرگش اثر بسیار گسترده تری نسبت به زمان حیات این عالم مشهور داشت. او توسط پادشاه به عنوان استاد قلمداد شد و زیارتگاه وی در صدها فرهنگستان کنفسیوسی در سراسر کشور برافراشته شد. از این روی این عالم شهیر مورد ستایش قرار می گیرد که راهی عادلانه را برای اصلاح جامعه گوریو نشان داد، جامعه ای که در منجلاب فساد، سو استفاده از قدرت، و استثمار فقرا فرو رفته بود. آموزه های وی به اصول بنیادی چوسون تبدیل شد که پادشاهی علمای کنفسیوسی بود.

در نتیجه اولین عالم نئو کنفسیوسی کره سنگ بنایی برای یک ملت جدید فراهم آورد تا برای پنج صده بعدی شکوفا شود.

منبع رادیو جهانی کی بی اس ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
آریا
امتیاز :
     

بسیار عالی بود.خسته نباشید.