زئوس یکی از عجایب هفتگانه

تندیس زئوس جزو عجایب کلاسیک و یا قدیمی جهان است، مجسمه ای غول پیکر از خدای یونان، که از برترین خدایان باستان بوده است.این تندیس در المپیا قرار داشته جایی نام آشنا که مسابقات المپیک در آن برپا می شده، یکی از مشهورترین مناطق تاریخی در کل دنیا که در یونان واقع شده است.زئوس یکی از مهم ترین خدایان یونان باستان بوده است،می توان گفت وی فرمانروای تمامی خدایان دیگر بود. نام زئوس برگرفته از لغت یونانی ( dios ) به معنای درخشان و درخشنده است. اعتقاد بر این بوده که زئوس خدای آسمان ها، ستارگان، طوفان و زمین می باشد.

این مجسمه در سال ۴۳۵ پیش از میلاد توسط هنرمند ماهری به نام فیدیاس ( Phidias ) ساخته شد.اهمیت زئوس در گذر زمان بیشتر و بیشتر می شد تا این که در ۲۵۰۰ سال پیش، مردم یونان تصمیم گرفتند معبدی برای او بسازند که در خور عظمتش باشد، هنگامی که ساخت معبد به پایان رسید متوجه شدند که مجسمه ای در شان زئوس در آن وجود ندارد، به همین دلیل در صدد ساخت تندیس زئوس بر آمدند.

تندیس زئوس ۱۲ متر ارتفاع و ۶ متر عرض داشته و در ساخت بدن آن از عاج فیل استفاده نمودند، سپس از طلا برای قسمت های ریش، مو و ردایش استفاده کردند. این مجسمه در مقایسه با ساختمان معبد بسیار بزرگ بود و طوری ساخته شد که سر زئوس با سقف برخورد می کرد. تاریخ دانان بر این باورند که سازنده ی تندیس با این کار می خواسته عظمت و شکوه زئوس خدای خدایان را به رخ بکشد. یک دست زئوس عصایی بود که روی عصا سر عقابی نقش بسته بود و در دست دیگرش نمادی از نیکه ( خدای پیروزی ) دیده می شد. برخی می گویند در یک سمتش عقابی طلایی هم وجود داشته و دیگران سخن از وجود دو شیر در دو طرف مجسمه می کنند که در صحت آن ها شک و تردید وجود دارد.

نمایی خیالی از تندیس ” زئوس” یکی از عجایب هفتگانه

سبک ساخت این تندیس کاملا یونانی بوده و از نوع تن پوش و چهره ی مجسمه می توان به وضوح متوجه شد که هنر دست هنرمندی یونانی است. این مجسمه که بزرگترین تندیس جهان باستان بود ۸۵۰ سال در معبدش باقی ماند و سرانجام به دست برخی از اهالی یونان به ترکیه و شهر استانبول منتقل شد. متاسفانه تندیس زئوس سرنوشت تلخی داشت و در نهایت به دلیل وقوع آتش سوزی در محل نگداری آن در آتش سوخت و از بین رفت ( در سال ۴۷۵ یا ۴۲۵ میلادی). به همین دلیل در حال حاضر اثری از آن نیست. علت اصلی این که تندیس زئوس به عنوان عجایب هفتگانه دنیا ملقب شد این بود که سازنده ی آن در ساختش از روشی استفاده کرد که با در نظر گرفتن این که از عاج فیل بهره گرفته بود مجسمه در طول قرن ها از بین نرود و سالم بماند.

منبع دانستنی ها
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
ماهی

چقدر دردناک است که بخاطر بی احتیاطی ها و بی ملاحظگی های کسان دیگر این اثار تاریخی و ارزشمند پر زحمت از بین برود .