پادشاه تجو از گوگوریو

پادشاه تجو از گوگوریو ( ولادت ادعا شده: ۴۷ بعد از میلاد، وفات: ۱۶۵ بعد از میلاد؛ ۱۱۸ سال) (حکومت: ۵۳-۱۴۶؛ ۹۳ سال) ششمین سلطان گوگوریو بود. گوگوریو در میان سه پادشاهی کره ای شمالی ترین آنان به حساب می آمد. او گاها پادشاه گوکجو نامیده می شود. وی پس از به قتل رسیدن پادشاه موبون به تخت سلطنت نشست. در زمان حکمفرمایی وی بود که نهال نوپای گوگوریو قلمرو خویش را بسط داده و به یک پادشاهی اداره شده به صورت متمرکز مبدل گشت. سلطنت ۹۳ ساله اش به عنوان دومین دوران حکمرانی طولانی یک زمامدار در سراسر جهان شناخته می شود، اگرچه این موضوع محل بحث و جدل می باشد.

مقدمه:

پدر بزرگ تجو جوان ترین پسر یوری (دومین پادشاه گوگوریو) بود. پدرش گو جسا نام داشت که رئیس خاندان گو از طائفه گیرو بود. طائفه گیرو یکی از پنج خاندان قدرتمند دربار سلطنتی به شمار می رفت. مادرش نیز زنی از بویو بود.

اگرچه پادشاه غیر مردمی موبون پسرش ایک (ik) را به عنوان ولیعهد منصوب کرده بود، دربار گوگوریو پس از مرگ موبون در سال ۵۳ اقدام به انتصاب جسا به عنوان کاندیدای پادشاه  کرد. جسا با استناد به سن و سال بالایش این پیشنهاد را نپذیرفت و پسر هفت ساله اش گونگ (تجو) پادشاه شد. ملکه دواگر به عنوان نائب السلطنه برای پادشاه جدید به ایفای نقش پرداخت. مفروض است که ملکه تا زمان رسیدن پادشاه جوان به سن ۱۸ یا ۲۲ سالگی به عنوان نائب السلطنته عمل می کرد.

در زمان حکمفرمایی وی بود که نهال نوپای گوگوریو قلمرو خویش را بسط داده و به یک پادشاهی اداره شده به صورت متمرکز مبدل گشت.

توسعه و متمرکز سازی:

تجو در اولین سال سلطنتش با تبدیل کردن پنج قبیله به پنج ناحیه (شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز) که تحت هدایت فرماندارانی از همان قبیله ها بودند و در کنترل مستقیم پادشاه قرار داشتند، موفق شد پادشاهی گوگوریو را متمرکز نماید. او به موجب آن توانست کنترل سلطنتی را بر ارتش، اقتصاد و سیاست مملکت اعمال کند.

وی ایالت های دونگ یه و اوکجه شرقی را در سال ۵۶، گالسا را در سال ۶۸، گوانا را به سال ۷۲ و یوانا را در سال ۷۴ فتح نمود. پادشاه تجو قوای محلی را در دیوان سالاری مرکزی ادغام و به منظور تحکیم قدرت سلطنتی به اقصی نقاط قلمروش سفر کرد. همچنین پادشاه تجو روابطی بر پایه خراجگذاری را با قبایل کوچک تر بنیان نهاد.

پادشاه تجو در چندین موقعیت با سلسله چینی هان به پیکار پرداخت و تجارت ما بین هان و للانگ را مختل کرد. او در سال ۵۵ میلادی دستور ساخت دژی را در فرمانداری لیائودونگ صادر کرد.  تجو در سال های ۱۰۵، ۱۱۱ و ۱۱۸ میلادی به مناطق مرزی چین حمله ور شد.

او در سال ۱۲۲ با اتحادیه ماهان واقع در مرکز کره و همچنین قبایل یِمِک همسایه متحد شد. نتیجه این اتحاد حمله و پیشروی به لیائودونگ و توسعه عظیم قلمرو گوگوریو بخصوص در دشت های شمالی شبه جزیره کره بود. او در سال ۱۴۶ یورش بزرگ دیگری را ترتیب داد.

تلاش های گوگوریو در راستای ترقی ملی در طی سال های ابتدایی این سلسله می تواند به عنوان یک رشته از کشمکش ها برای دفع نیروهای چینی از ناحیه تسلط آن توصیف شود.

مرگ:

در نود و چهارمین سال سلطنتش، سوسونگ برادر جوان تر تجو به سلطنت رسید و پادشاه چاته لقب گرفت. اگرچه این موضوع در منبع صحیح تر سامگوک ساگی یافت نمی شود، اما سامگوک یوسا تصریح می کند که چاته بلافاصله دو پسر تجو را کشت و پادشاه بعدی سین ته (برادر ناتنی جوان تر تجو و چاته) نیز در سال ۱۶۵ هر دو برادرش را به قتل رساند.

بر اساس سامگوک ساگی و سامگوک یوسا، تجو پس از ۹۳ سال سلطنت در ۱۱۸ سالگی درگذشت. این موضوع سبب شده است تا پادشاه تجو به حاکمی تبدیل شود که طولانی ترین عمر و طولانی ترین دوران سلطنت را در تاریخ کره داشته باشد. همچنین وی از این لحاظ در تاریخ جهان حائز رتبه دوم می باشد.

بر اساس اثر تاریخی چینی کتاب هان جدید (در جلد هشتاد و پنجم)، تجو در سال ۱۲۱ درگذشت و پسرش چاته به جایش به تخت نشست. پس از اینکه امپراطور آن (An) از هان تصمیم گرفت تا نبرد دیگری را بر علیه گوگوریو شروع نکند، چاته  سال آتی با دودمان هان صلح کرد. فرمان سلطنتی نیز برای این واقعه ثبت گردیده است.

تاریخ مرگ وی در این منبع چینی یک دوران سلطنت ۶۸ ساله و طول عمری ۷۴ ساله را برای پادشاه تجو مدعی می شود که همچنان وی را در میان سی پادشاه با بیشترین دوران سلطنت در تاریخ جهان قرار می دهد. این موضوع در تضاد با طول عمر غیر طبیعی ۱۱۸ ساله ادعایی در منابع کره ای است.

مباحثات پیرامون رسیدن به قدرت:

جومونگ موسس گوگوریو ” گو ” را به عنوان نام خانوادگی خویش اعلام کرد. اما پسرش یوری استفاده از نام خانوادگی هه را برگزید. تمامی سه جانشین بعدی جومونگ و یوری نیز از نام خانوادگی هه به جای گو بهره بردند. پس از آن سه حاکم به نام خانوادگی هه، پسری با نام خانوادگی گو به تخت نشست. این اتفاق پس از خلع آخرین پادشاه هه و جانشین منصوب شده وی رخ داد. با ملاحظه این حقایق تاریخی، برخی از محققین به این نتیجه رسیدند که تفاوت در نام های خانوادگی اتفاقی نمی باشد و نشانه روشنی از این موضوع است که جانشینان بلافصل جومونگ از نسل وی نبوده اند. حکام هه حاکمیت مختصر طائفه سونو را نشان می دهند و رسیدن پادشاه تجو به سلطنت نیز ممکن است شاهدی بر پس گرفتن مجدد قدرت توسط حکام گو از طائفه گیرو بوده باشد.

موضوع دیگری که توجه زیادی را از جانب محققین منتخب به خود جلب کرده است، اعطای لقب پس از مرگی تجو به معنای ” نیای بزرگ ” به ششمین سلطان گوگوریو و نه اولین آنها است. از این روی محققین اظهار داشتند که این حقیقت برهان بیشتری را در مورد تفاوت خاندان های حاکم اوایل گوگوریو قبل از استحکام قدرت سلطنتی در زمان پادشاه تجو بدست می دهد. این مطلب در زمان های حاضر در میان محققین و تاریخ دانان بسیار بحث بر انگیز می باشد.

منبع ویکی پدیا انگلیسی سایت رادیو جهانی کی بی اس شخصیت های کره
عضویت
اطلاع از
guest

30 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
شاه موییل

سلام لطفا زندگی نامه فرمانروا هئو نان رو بزارید ممنون🌹

حمید عشقی
امتیاز :
     

سلام جناب سیروس پور
میتونم یه سوال شخصی ازتون بپرسم؟
شما به غیر از مطالب مربوط به کشور کره به سریال های کره ای هم علاقه ای دارید؟
اگه جوابتون بله هست .. میشه تمام سریال های تاریخی – جنگی کره رو که تا به الان نگاه کردین ، برام بگین؟!؟
یه سوال دیگه هم ازتون دارم .. بستگی به سوال اولم داره که بهم جواب بدین🙏🏻

حمید عشقی

شما در کامنتتون اشاره کردین [همه] سریال های کره ای که از تلویزیون پخش شده رو دیدین + سریال دریاسالار یی سون شین جاویدان که اگه اشتباه نکرده باشم باید به صورت زیرنویس دیده باشینش .. درست میگم ؟!؟ سوال دومم درباره سریال ملکه سئوندوکه ! میخواستم ببینم شما سریال رو دیدین یا نه ؟! گفتین سریال های دوبله رو همه رو دیدین .. پس باید سریال [رویای فرمانروای بزرگ] رو هم دیده باشین! من این سریال رو پنج شیش ماه پیش دیدم! همونطوری که میدونید این سریال در مورد شیلا و امپراطور چونچو و امپراطوریس سئوندوک و فرمانده کیم… مطالعه بیشتر »

حمید عشقی

سپاس از شما🙏🏻
آقای سیروس پور .. شما سریال دریاسالار یی سون شین جاویدان روی DVD دیدین یا اینکه از سایت یا کانالی چیزی دانلود کردین و دیدین ؟!؟!
متاسفانه اصلاً سایت خوبی برای دانلود سریال های کره ای نیست !!
میشه اسم چند تا سایت یا کانال تلگرامی که بشه ازش سریال های کره ای رو با کیفیت خوب و زیرنویس چسبیده دانلود کرد .. بهم معرفی کنید🙏🏻

حمید عشقی

آقای سیروس پور سلام مجدد همونطوری که گفتین برای برطرف شدن ابهاماتم رفتم مطالب سایت رو مطالعه کردم.. مطالب همه شخصیت هارو خوندم + مطلب مربوط به هوارانگ و پسر دوم کیم یوشین + هم چنین کامنت هارو سریال [رویای فرمانروای بزرگ] دقیقاً عین مطالبی بود که شما تو سایت آورده بودین !! من همه صحنه ها و سکانس های سریال یه لحظه تو ذهنم مرور شد !! باید بگم که همه ابهامات و شبهاتم برطرف شد .. فقط چندتا سوال برام پیش اومده !! اول اینکه ؛ امکان داره مطالبی که شما از ویکی پدیای انگلیسی ترجمه میکنید ..… مطالعه بیشتر »

سما

لطفا از زندگی بانو میشیل هم مطلب بذارید.با تشکر.

آریا

درود بر شما.خسته نباشید.ببخشید،چند پرسش برایم پیش آمد؛نخست این که مگر گیرو یکی از پنج طایفه ی قدرتمند اصلی شکل دهنده ی گوگوریو در ابتدای تشکیل آن(ولی به هر حال متمایز از فرمانده جومونگ و خانواده اش یعنی خاندان سلطنتی گوگوریو)نبود،در این صورت خاندان گو از گیرو چه معنایی دارد؟دوم آن که مگر گو جسا از نسل فرمانروا یوری (جایی خوانده بودم پسر او بوده)نیست ، پس چرا نام های خانوادگی شان متفاوت است؟ممکن است در آن دوره هنوز انتقال نام های خانوادگی به اندازه ی ادوار بعدی صلبیت نداشته بوده است؟؟دیگر آن که مگر گوانا و یوانا جزء پنج… مطالعه بیشتر »

آریا

ببخشید،به دلیل اشتباهی که در ارسال پیام پیش آمد،دوباره پیام دیگری فرستاده شد.الآن اشکال رفع شده.خیلی ممنون از پاسخگویی شما.خسته نباشید.

آریا
امتیاز :
     

درود بر شما.خسته نباشید.چند پرسش برایم پیش آمده است؛نخست این که گوانا و یوانا جزء پنج بخش منطقه ی جولبون بودند و در دل قلمرو گوگوریو قرار داشتند.فتح آنها به دست فرمانروا تجو چه معنی دارد؟منظورتان از خاندان گو از گیرو و طایفه ی سونو متوجه نشدم.ممنون میشوم اگر توضیح دهید.دیگر این که تفاوت نام خانوادگی گوجسا با پادشاه یوری به رغم آن که از نسل این پادشاه بوده آیا به این معنی است که انتقال نام خانوادگی هنوز به اندازه ی روزگاران بعدی صلبیت نداشته است؟مسئله ی دیگر این که کلماتی مانند قبیله و طایفه که مخاطبان را علی… مطالعه بیشتر »

آریا
امتیاز :
     

درود. خسته نباشید.می خواستم بدانم رتبه ی اول طول سلطنت در جهان در همان منبعی که به آن مراجعه کردید متعلق به کیست؟؟

آریا

سپاس از توجهتان.

آریا

سپاسگزارم.

حمید عشقی
امتیاز :
     

سوال آخرم مربوط به همین سریال [رویای فرمانروای بزرگه] اگه خاطرتون باشه .. تو همین سریال دو تا شخصیت وجود داشت.. یکی یه خانم مسن و پیر و سفید مو که از بانو سونگمان مراقبت و نگه داری میکرد.. یکی هم ، یه عالیجنابی بود که زیاد حال خوبی نداشت و مرتب هذیون میگفت و خودشو به عمد به دیوونگی زده بود و ادای دیوونه هارو در میاورد ، در حالی که خیلی عاقل به نظر می رسید !! متاسفانه اسماشون تو سریال یادم رفته .. اگه میشه شما کمک کنید بشناسمشون👍🏻 مطلبی چیزی تو سایت در موردشون کار کردین… مطالعه بیشتر »

حمید عشقی

سلام جناب سیروس پور خسته نباشید از طریق سایت فارسی کره پیکس ، تونستم خلاصه توضیحات سریال رو ببینم و اسماشونو متوجه بشم. اون خانم مسن و پیر و سپیدمویی که خدمتتون عرض کردم .. توی سریال نقش [ملکه مادر] رو به عهده داشتن .. توی سریالی که به صورت دوبله از شبکه نمایش پخش شده ، بهش میگن [ملکه سادو] با توجه به توضیحاتی که از ایشون ، در پست مربوط به پادشاه [جین هئونگ] از سایت شما خوندم .. من یه احتمال میدم که همون ملکه [میشیل] باشه🤔 ……………………………………………………. در مورد عالیجنابی هم که خدمتتون عرض کردم که… مطالعه بیشتر »

مصی

با سلام و وقت بخیر
ببخشید سوالی داشتم اینک مگر تائجو نوه یوری نیست؟ اگه هست با تغییر نام خانوادگی نسل تغییر نمیکنه اگه یوری فرزند جومونگ نباشه کل نسل آن از نوه و نتیجه اش هستن مگ جومونگ بجز یوری فرزند دیگری از قبیله دیگ داشته که بگیم تائجو از فرزند دیگ جومونگ بوده باشه؟

ناشناس

سلام ببخشید این فرضیه که جومونگ ممکنه فرزند دیگه ای بجز یوری داشته باشه چقد درسته؟ بیریو و اونجو که به جنوب رفته بودن
مگه جومونگ زن دیگری بغیر از سویا و سوسانو داشته

جواد

سلام دوستان سریال یا فیلم سینمایی رو میشناسید که درباره فرمانده اولچی موندوک کوگوریو باشه چون من پیدا نکردم؟