جنگ بکجه – تانگ

جنگ بکجه – تانگ در حد فاصل بین سال های ۶۶۰ تا ۶۶۳ میلادی بین بکجه و قوای متحد تانگ و شیلا در گرفت. در برخی از جنبه ها می توان نتیجه گرفت که آن از جنگ در حال وقوع گوگوریو – تانگ سرایت یافته است.

پس از چندین حمله و تهاجم توسط قوای ترکیبی بکجه و گوگوریو، پادشاه مویول از شیلا برای کمک به پادشاهی خسته خویش از امپراطور گائوژونگ از تانگ یاری طلبید. امپراطور گائوژونگ با درخواست وی موافقت کرد و در سال ۶۶۰ یورشی را به بکجه ترتیب داد. پس از فتح بکجه در اواخر همان سال، نیروهای وفادار به بکجه با کمک متحدین یاماتویی خویش کوشیدند تا در مقابل اشغال پادشاهی خود مقاومت کنند. اما این دو نیروی متحد نیز در سال ۶۶۳ نابود شدند.

جنگ های بین سلسله تانگ و پادشاهی های کره ای نظیر گوگوریو، شیلا و بکجه.

مقدمه:

پادشاهی شیلا در زمان سلطنت امپراطور گائوژونگ یک اتحاد نظامی را با امپراطوری تانگ شکل داده بود. زمانیکه گوگوریو و بکجه به ترتیب از شمال و غرب به شیلا یورش بردند، ملکه سوندوک از شیلا فرستاده ای را به امپراطوری تانگ فرستاد تا ناامیدانه تقاضای کمک نظامی کند. در سال ۶۵۰ میلادی، امپراطور گائوژونگ شعری را دریافت کرد که توسط ملکه سوندوک نوشته شده بود. او این شعر را از دستان شاهزاده سفیر کیم چونچو (که بعدها با عنوان پادشاه مویول به تخت نشست) دریافت کرد.

بکجه در سال ۶۵۳ وارد اتحادی با دودمان ژاپنی یاماتو وا گردید. با وجود اینکه بکجه با گوگوریو متحد بود، اما دره رودخانه هان دو کشور را از همدیگر جدا می نمود و این مسئله مانع از کمک به یکدیگر در زمان جنگ می شد. پادشاه مویول در سال ۶۵۴ سلطنت شیلا را برعهده گرفت. بین سال های ۶۵۵ تا ۶۵۹ میلادی، مرز شیلا توسط بکجه و گوگوریو مورد تاخت و تاز قرار می گرفت. از این روی شیلا از تانگ تقاضای کمک کرد.

روند جنگ:

امپراطور گائوژونگ در سال ۶۵۸ میلادی ارتشی را برای حمله به گوگوریو فرستاد. پس از مدت کوتاهی و در سال ۶۶۰ میلادی، او ارتش تانگ را به منظور کمک بیشتر به شیلا به سمت بکجه روانه کرد. آن شامل ۱۳۰۰۰۰ سرباز می شد. در خلال این لشکرکشی، دریاسالار سو دینگ فانگ ناوگان تانگ را رهبری می کرد و آن را مستقیما به سمت بکجه هدایت نمود. ناوگان تانگ از دریای زرد به سمت رودخانه گیوم گذر کرد و ارتش خویش را در خط ساحلی غربی بکجه پیاده نمود. پس از پیاده شدن ارتش، سربازان تانگی به سمت سابی پایتخت بکجه پیشروی کردند.

ولیعهد کیم بوپ مین، ژنرال کیم یوشین، ژنرال کیم پومیل، و ژنرال کیم هیوم سان با ارتش شیلا روانه شدند و به قصد شرکت در نبرد هوانگ سان بول در جهت غربی حرکت کردند. آن متشکل از پنجاه هزار سرباز می شد. آنها از مرز شرقی در داخل بکجه پیشروی کردند و از کوهستان های سوبک گذر نمودند.

ژنرال کیم یوشین ارتش شیلا را از میان گذرگاه های تانهیون به سمت دشت هوانگ سان هدایت کرد اما ژنرال گیبک تنها توانسته بود تا قوایی در حدود ۵۰۰۰ سرباز بکجه را به منظور دفاع از کشور در برابر ارتش در حال پیشروی شیلا جمع آوری کند. در دشت هوانگ سان، ارتش شیلا قوای بکجه به رهبری ژنرال گیبک را شکست داد.

سابی پایتخت بکجه در سال ۶۶۰ میلادی به دست قشون تانگ و شیلا افتاد. در حدود ده هزار سرباز بکجه در محاصره جان باختند. بکجه در ۱۸ جولای ۶۶۰ میلادی تصرف شد. این اتفاق زمانی رخ داد که پادشاه اویجا از بکجه در شهر اونگجین تسلیم شد. ارتش تانگ پادشاه، ولیعهد، ۹۳ مقام دولتی، و ۲۰ هزار سرباز را به اسارت گرفت.

پیامد:

پادشاه و ولیعهد بکجه به عنوان گروگان به امپراطوری تانگ فرستاده شدند. امپراطوری تانگ قلمرو بکجه را ضمیمه خاک خود کرد و پنج فرمانداری نظامی را به منظور کنترل منطقه به جای شیلا بنیان نهاد. شیلا این مسئله را به اجبار پذیرفت.

روند مقاومت:

در یک تلاش پایانی، ژنرال گویسیل بوکسین نیروهای مقاومت را در برابر اشغال بکجه توسط تانگ رهبری کرد. او از متحدین یاماتویی خویش تقاضای کمک نظامی نمود. در سال ۶۶۱ میلادی، شهبانو سایمئی (که سابقا با لقب شهبانو کوگیوکو سلطنت می کرد) و شاهزاده ناکانواوئه  برای نبرد آماده شدند و شاهزاده بویو پونگ از بکجه را برای کمک به نیروهای مقاومت فرستادند. بویو پونگ برای مدت بیش از سی سال در یاماتو وا بوده است. آنها در سال ۶۶۲ یک اردوکشی را به منظور کمک به ژنرال گویسیل بوکسین فرستادند.

یک سال بعد، ۲۷۰۰۰ سرباز یاماتو به منظور تجدید قوا فرستاده شدند. ناوگان تانگ متشکل از ۱۷۰ کشتی به سمت چویو پیش رفتند و شهر را در رودخانه بک گنگ محاصره کردند.

در سال ۶۶۳ در نبرد بک گنگ، نیروهای مقاومت بکجه و قوای یاماتو توسط قشون شیلا و تانگ به هزیمت رفتند. زمانیکه ناوگان یاماتو در طی دوره دو روزه با ناوگان تانگ درگیر شدند، آنها سرانجام توسط ناوگان تانگ از پای درآمدند و در یک ضد حمله قاطع نابود شدند. در این درگیری ژنرال اِچی نو تاکوتسو به قتل رسید. شاهزاده بویو پونگ از بکجه و تعداد اندکی از مردانش به گوگوریو گریختند.

منبع ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

4 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
سجاد
امتیاز :
     

باکجه با خاک یکسان گردید چون سپاه متحد شیلا و تانگ بیش از ۱۸۰ هزار سرباز بود
در حالی که ارتش خسته و کم باکجه فقط ۱۵ هزار نفر بود
با ۱۵ هزار نفر سرباز دفاعی بی روحیه ی درمانده انتظار پیروزی هم نیست

آریا

خدا قوّت.به اسیران غیرنظامی بکجه در تانگ که شامل صنعتگران و هنرمندان هم بود(و حتی در سریال شیلا مآبانه ی ((رؤیای فرمانروا)) هم خیلی خیلی کوتاه روایت شد) اشاره ای نکردید!!!!!🤍در ضمن اگر امکان دارد درباره ی افراد مشهور نسل های بعدی مهاجران کره ای(همان اتباع گوگوریو و بکجه که تحت سلطه ی تانگ به چین کوچانده شدند)در چین دوران تانگ هم مطلب بگذارید.🤍مثلاً گوسونجی(به چینی گائوشیانژی) پسر گوساگی و همچنین ((یی سادو))(در زبان چینی لی شیدائو) که اجدادش گوگوریویی بودند و خودش در چین زاده شده بود و بر ضدّ امپراتوری تانگ شورش کرد.(در سریال به یاد ماندنی امپراتور… مطالعه بیشتر »

آریا

ممنون از زحماتتان.💙