سونگ هیون

تدوین دایر المعارف موسیقی چوسون

به موسیقی در پادشاهی کنفسیوسی چوسون آنگونه که برازنده است بها داده می شد. اعتقاد بر این بود که موسیقی مناسب بایست موجب تهذیب مردم و در نتیجه ساختن جهانی بهتر شود. این در حالی است که موسیقی آشفته به سو مدیریت پادشاه قابل انتساب بود.

به احترام فلسفه ییک (yeak) که در آن موسیقی و قواعد متداول و مرسوم قبل از مجازات اجرا می شدند، دربار چوسون چندین موسسه موسیقی دولتی برای پرورش موسیقی دانان با استعداد تاسیس کرد.

همچنین کشور چندین ابزار موسیقیایی ساخت و اجراهای موسیقی را در رویدادهای مختلف سلطنتی مانند مراسمات یادبود برای اجداد و مهمانی ها برگزار کرد. آن سونگ هیون بود که دایر المعارف موسیقی چوسون که آکهاک گه بوم نامیده می شود را تدوین کرد. در این دایر المعارف متون آهنگ ها به رسم الخط هانگول نوشته شده اند و فرضیه ها، سیستم ها و گونه های موسیقی سنتی درباری با ترسیماتی توضیح داده شده بودند.

پرتره سونگ هیون

مردی با نهایت توانمندی در تدوین دایر المعارف چوسون

سونگ هیون در سال ۱۴۳۹ به عنوان پسر سونگ یوم جو به دنیا آمد. وی از خردسالی کودکی باهوش بوده است.

او آزمون خدمات مدنی کشور را در سال ۱۴۶۲ در ۲۳ سالگی گذراند. سونگ هیون چهار سال بعد در آزمونی ویژه برای تصدی موقعیت های نظامی و مدنی برای استخدام چندین پست کلیدی در دربار سوم شد.

سونگ سال های پایانی دهه بیست زندگی اش را به عنوان مدرس کنفسیوس کلاسیک برای پادشاه سپری کرد. در حالیکه برادر بزرگترش سونگ ایم را در سفری به سلسله چینی مینگ همراهی می کرد، او شعری در مورد سفر شخصی اش نوشت تا استعداد ادبی اش را به رخ بکشد. سونگ بعدها در پست های دولتی رده بالای مختلفی مانند وزیر تشریفات با مسئولیت آداب خوب و موسیقی درباری، تشریفات اجدادی، مهمانی ها، دیپلماسی، آموزش و آزمون دولتی به ایفای نقش پرداخت.

داستانی در مورد سونگ در زمانیکه وی در سال ۱۴۸۸ فرماندار پیونگان بود وجود دارد. او یک مهمانی پذیرش برای دو سفیر چینی که یک سند سلطنتی را با خودشان آورده بودند برگزار کرد. آنها در حال تبادل اشعار با مقام کره ای بهت زده شده بودند. جای شگفتی نیست که پادشاه سونگ جونگ (نهمین سلطان چوسون) سونگ را به عنوان توانمندترین فرد برای تدوین موسیقی اوایل عهد چوسون برای ایجاد دایر المعارف موسیقی چوسون برگزید.

لازم به ذکر است که سونگ گونه جدید از ترکیب موسیقیایی را به وجود آورد که نت های موجود موسیقی را با تکنیک پر جزئیات به هم می آمیخت.

سهیم شدن در توسعه موسیقی چوسون

آکهاک سازمانی مسئول موسیقی کشور در اوایل دودمان چوسون بود. گه بوم نیز در لغت به معنی ” مجموعه کتب ” می باشد. آنگونه که نام آکهاک گه بوم نیز خاطر نشان می سازد، کتاب مذکور دربردارنده همه آنچیزی است که درباره اجراهای هنری دربار چوسون می باشد.

رساله موسیقیایی ۹ جلدی فوق فرضیه های موسیقی، ابزار آلات موسیقیایی، فرآیند اجرا، ساخت اسباب، فنون، رقص های توام با موسیقی و لوازم جانبی و رسومات مربوطه را تشریح می کرد.

به عنوان مثال در قسمت ابزار آلات موسیقیایی به توضیح ابزار آلات موسیقیایی، ابعاد، رنگ و جنس بخش های مختلف این ابزار آلات، راه هایی برای کوک کردن زه ها و نیز فنون مربوطه پرداخته شده بود. موارد مذکور با جزئیات زیاد و به همراه ترسیماتی توصیف شده اند. این کتاب در زمان توضیح یک رقص خاص تعداد موسیقی دانان و رقاصان لازم و چگونگی جایگیری آنان را با دقت شرح می دهد. همچنین آن فرآیند رقص ها را به تفصیل توضیح می داد.

لازم به ذکر است که سونگ گونه جدید از ترکیب موسیقیایی را به وجود آورد که نت های موجود موسیقی را با تکنیک پر جزئیات به هم می آمیخت. او همچنین در مورد چگونگی اعمال آن بر سازهای زهی مطالبی نوشت. در نتیجه همگان می توانستند موسیقی سنتی را تا زمانیکه به سادگی از رهنمودها و ترسیمات آکهاک گه بوم پیروی کنند به اجرا در آورند. این مهم حتی بدون دریافت تعلیم از جانب مربی نیز ممکن بود.

شاهکاری دیگر، یونگجه چونگ هوا (نوشته های یونگ جه)

دایر المعارف موسیقی چوسون به عنوان استاندارد مشق موسیقی و راهنمایی کاربردی برای موسیقی در عصر چوسون به ایفای نقش می پرداخت. متاسفانه بسیاری از موسیقی دانان چوسون به قتل رسیده یا به ژاپن برده شدند و تعدادی از اسناد و ابزار آلات موسیقیایی در خلال تهاجم ژاپن به کره در اواخر قرن شانزدهم میلادی در آتش کینه مهاجمین سوختند. دربار چوسون در سال ۱۶۱۰ آکهاک گه بوم را به منظور احیای موسیقی ملی مجددا به زیر چاپ برد.

آن به عنوان یک منبع تاریخی مهم برای مطالعه زبان و ادبیات، رقص های سنتی، رسومات، اجراهای هنری و لوازم جانبی کره ای ضروری بوده است. حتی امروزه نیز توصیفات جامع و قاعده مند آن قابل اتکا به نظر می رسد.

سونگ هیون در سال ۱۵۰۴ شاهکار دیگری به نام یونگجه چونگ هوا را به رشته تحریر در آورد. نام این شاهکار در لغت به معنی ” یک گردآوری از آثار یونگجه ” می باشد. یونگجه نام مستعار سونگ هیون می باشد. سونگ دیدگاه هایش را در زمینه های سیاست، اجتماع و مسائل اخلاقی از قبیل وظایف پادشاه و زیر دستانش و نکات کلیدی برای حکمرانی بر کشور، به شکل مباحثاتی بیان کرد. همچنین کتاب فوق الذکر در بردارنده قسمت های کوناگون و داستان های جالبی در مورد خانواده سلطنتی، خانواده های اشراف، شعرا و موسیقی دانانی از عهد گوریو تا سال های حکومت پادشاه سونگ جونگ از چوسون می باشد. آن به عنوان منبعی حیاتی برای به تصویر کشیدن سیاست، جامعه و فرهنگ اوایل دودمان چوسون دارای ارزش است.

میراث

سونگ تا حد زیادی در انتقال فرهنگ سنتی سهیم شد. پس از مرگ وی به سال ۱۵۰۴، سونگ هیون به عنوان مقام دولتی ایده آل چوسون معرفی می شود که ویژگی هایی مثل مدیریت امورات کشوری، درستی، صرفه جویی، اخلاق، احترام، وظایف فرزندی، انسانیت و عدالت را با یکدیگر ترکیب کرد.

آنگونه که نام آکهاک گه بوم نیز خاطر نشان می سازد، کتاب مذکور دربردارنده همه آنچیزی است که درباره اجراهای هنری دربار چوسون می باشد.
منبع رادیو جهانی کی بی اس
عضویت
اطلاع از
guest

5 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
آریا

درود.سپاس از ارائه ی مطلب زیبایتان.🌹🌹🌹✔

آریا
امتیاز :
     

سپاس از ارائه ی مطب زیبایتان.🌹✔

آریا
امتیاز :
     

سپاس از ارائه ی مطالب زیبا.💙

آریا
امتیاز :
     

خسته نباشید.بسیار عالی.

ناشناس
امتیاز :
     

بازگر خوشتیپ من بله دوست دادم