افسانه‌ای که رنگ واقعیت گرفت; کشف بقایای اسب تروآ در ترکیه

بقایای اسب اساطیری تروآ در تل باستانی حصارلیک در آناتولی کشف شد.

پس از کشف یک سازه چوبی بزرگ در حین کاوش در شهر تاریخی تروی واقع در تل باستانی حصارلیک در آناتولی، گروهی از باستان‌شناسان اهل ترکیه معتقد هستند که بقایای اسب اساطیری تروآ است.

در این عملیات حفاری، قطعاتی چوبی از جنس صنوبر با ارتفاع ۱۵ متری کشف شد که به شکل عجیبی سرهم بندی شده بودند، ساختاری که یادآور اسب تروآ است.

اسب تروآ، واقعیت یا افسانه؟

به باور اغلب مردم، اسب تروآ چیزی بیش از یک افسانه نیست. این اسب معمولا به اشعار حماسی ایلیاد و ادیسه هومر پیوند داده می‌شود. این اشعار کلاسیک داستان نبرد تروآ و سفر دور و دراز اودیسئوس (اولیس) برای بازگشت به شهر ایتاکا را روایت می‌کنند اما در آنها به این اسب معروف چوبی اشاره ای نشده است. جالب است بدانید داستان ایلیاد درست قبل از این که جنگ تروآ به پایان برسد، تمام می‌شود. این در حالی است که اسب تروآ در پایان جنگ وارد میدان شد و به عنوان راهبردی برای تصرف شهر تروآ و پیروزی کامل در جنگ مورد استفاده قرار گرفت.

تصویر اسب تروآ و سربازانی که در آن کمین کرده بودند بر روی یک ظرف زینتی، موزه باستان‌شناسی میکونوس
تصویر اسب تروآ و سربازانی که در آن کمین کرده بودند بر روی یک ظرف زینتی، موزه باستان‌شناسی میکونوس

داستان اسب تروآ در منظومه حماسی انئید نوشته ویرژیل آمده است. تاریخدانان بر این باورند که این نویسنده در کتاب خود از تصویر اسب تروآ به عنوان تشبیهی برای اشاره به یک جنگ‌افزار یا یک بلای طبیعی استفاده کرده است.

سازه چوبی که به تازگی در ترکیه کشف شده، با توصیفات ویرژیل، آگوستوس و کوینتوس اسمیرانئوس از اسب تروآ تطبیق داشت بنابراین باستان شناسان را به این فکر انداخت که آنچه کشف کرده‌اند بقایای ابزاری است که سربازان یونان از آن برای فتح شهر باستانی تروآ استفاده کردند.

افسانه‌ای که به حقیقت پیوست؛ کشف بقایای اسب تروآ در ترکیه

مساله دیگری که ادعای این تیم باستان‌شناسی را تایید می‌کند، کشف یک پلاک برنز است که جمله «یونانیان برای بازگشت به خانه، این پیشکش را به آتن تقدیم می‌کنند» بر روی آن حک شده است.

امکان تایید علمی فرضیه باستان‌شناسان درباره اسب تروآ وجود دارد؟

کریستین موریس و کریس ویلسون دو استاد دانشگاه بوستون که در راس این عملیات حفاری قرار داشتند، می‌گویند اطمینان دارند آن چه کشف کرده‌اند به اسب افسانه‌ای تروآ مربوط است، زیرا تمام آزمایش‌هایی که تاکنون انجام شده این فرضیه را تایید می‌کند.

موریس در این باره می‌گوید: تاریخ ‌گذاری رادیو کربن و دیگر آزمایش های انجام شده همگی نشان می‌دهند قطعات چوبی و دیگر عتیقه‌جات کشف شده به قرن دوازدهم یا یازدهم قبل از میلاد تعلق دارند که با تاریخی که بسیاری از تاریخ نگاران باستان از جمله اراتوستن و پروکلس برای وقوع جنگ تروآ اعلام کرده‌اند، مطابقت دارد. این سازه سرهم بندی شده همچنین با توصیفات اکثر منابع تاریخی نیز تطبیق دارد.

منبع ایرنا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها