نِهون

نِهون (دستور العمل هایی برای زنان) یک کتاب راهنما برای زنان و اولین کتاب شناخته شده ای است که توسط یک نویسنده زن در کره به رشته تحریر درآمده است. این کتاب یکی از بیشمار کتابی است که منعکس کننده ساختار اجتماعی جنسی و جنسیتی بر پایه ایده آل های کنفسیوسی در عصر پیشامدرن شرق آسیا می باشد. همچنین آن یک منبع تاریخی منحصر به فرد به شمار می رود که واژگان گوناگون سلطنتی و درباری کره ای که رفتار مناسب برای یک زن را بر اساس آموزه های کنفسیوسی توصیف می کند، در خود جای داده است.

اولین کتاب نوشته شده توسط یک زن به رسم الخط هانگول، ۱۴۷۵. گنج ملی کره جنوبی.

مقدمه

نِهون یک کتاب راهنمایی برای زنان است که در سال ۱۴۷۵ (ششمین سال سلطنت پادشاه سونگ جونگ) توسط ملکه اینسو ( پس از مرگ با عنوان ملکه سوهه مفتخر گشت؛ ۷ اکتبر ۱۴۳۶ – ۱۱ می ۱۵۰۴) به رشته تحریر درآمد. ملکه اینسو همسر ولیعهد اویی گیونگ و عضوی از خاندان چونگجو هان بود که در سال ۱۴۷۵ به عنوان ملکه دواگر منصوب شد.

او بابت اینکه هیچ کتاب آموزشی که زنان بتوانند در آن برهه به آسانی مطالعه کنند وجود ندارد، احساس تاسف می کرد. از آن روی با استخراج نکات کلیدی تادیبات زنان از چهار کتاب کلاسیک چینی برای زنان توانست کتاب مذبور را بنویسد. این چهار کتاب عبارتند از: زندگی نامه های زنان خارق العاده، یادگیری کمتر، مینگ ژین بائوجیان، و دستور العمل های چینی برای زنان.

نِهون قدیم ترین اثر شناخته شده و موجودی است که توسط یک زن نوشته شده است. این کتاب حاکی از تاثیر ارزش های اجتماعی کنفسیوسی بر روی جایگاه زنان در طی دودمان چوسون می باشد.

این کتاب چندین بار در زمان های مختلف منتشر شده است. واژگان، حاشیه نویسی و سبک نوشتاری نیز دستخوش تغییر شده است. به همین خاطر می باشد که نِهون منبع مهمی برای مطالعه زبان قرون وسطایی کره ای به شمار می رود.

مقبره ملکه سوهه

در یک آرامگاه سلطنتی به شکل دونگونی گنگ نیونگ، مقبره پادشاه در سمت چپ و آرامگاه ملکه در سمت راست واقع است. با اینجال در گیونگ نیونگ مقبره ملکه سوهه در سمت چپ و آرامگاه پادشاه دوک جونگ (که با نام ولیعهد اویی گیونگ نیز شناخته می شود) در طرف راست قرار دارد. علت این است که دوک جونگ در بیست سالگی و در حالیکه همچنان یک ولیعهد بود درگذشت. اما ملکه سوهه در ۶۸ سالگی با جایگاه ملکه دواگر بزرگ سلطنتی چشم از جهان فرو بست. بنابراین بدون توجه به جنسیت، جایگاه وی بالاتر از شوهرش بود.

مقبره پادشاه دوک جونگ و ملکه سوهه. این مکان در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

کتاب

سرآغاز کتاب عریضه راهنمایی ملکه و یک فهرست می باشد. کتاب دربردارنده ۳ جلد و ۷ بخش است.

جلد اول:

سخن و اخلاق.

تقوی فرزندی.

عهد ازدواج.

جلد دوم:

شوهر و همسر.

جلد سوم: والدین، مادر، صمیمیت، صرفه جویی.

راستی و درستی مادری.

صمیمیت در روابط خویشاوندی.

کمال و صرفه جویی.

مقدمه ملکه سوهه

تمامی اشخاص در زمان تولد جان آسمان ها و زمین را دریافت می کنند و به همگی آنها پرهیزگاری پنج خویشاوند اعطا می شود.

در حقیقت یشم و سنگ هیچ تفاوتی وجود ندارد.

اما حال تفاوت بین ارکیده و افسنطین از کجا ناشی می شود؟

آن بستگی به این مسئله دارد که آیا شما بهترین تلاش خود را برای پروش خویشتن انجام داده اید یا خیر.

دگرگونی تمدنی پادشاه وِن از دودمان ژو توسط تیز هوشی همسرش تای شی فزونی یافته و گسترده شد.

استیلایی که پادشاه ژوانگ از دودمان چو از آن برخوردار بود، عمدتا به دلیل تلاش های همسرش فان جی به دست آمده بود.

چه کسی می تواند فعالیت بیشتری برای خدمت به پادشاه یا شوهرش انجام دهد؟

منظم یا بی نظم، ظهور و سقوط یک کشور به فرزانگی و جهالت مرد مربوط است، اما آن به طور تنگاتنگی به خوبی و بدی زن نیز ارتباط دارد.

بنابراین زنان باید به خوبی تعلیم داده شوند….

منبع ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها