زیگورات شهر باستانی اور

در پایان هزاره چهارم پیش از میلاد بناهای سنگی و خشتی بزرگی در نقاط مختلف میان رودان بنا شدند. این بنا ها در کانون توجه و اهمیت ساختار شهر قرار می گرفتند. از میان شهرهای سومری ، اور بیشتر از بقیه یادگارهایش را حفظ کرده است. زیگورات شهر اور از معدود پرستشگاه هایی است که همچنان رو به آسمان (نیایش گونه) ایستاده است. ساخت زیگورات ابتکار سومری ها است. آنان برای خدایان خود پرستشگاهای مرتفعی می ساختند که شبیه هرم و دارای طبقات متعدد بود. کاهنان در این معابد به قربانی و نیایش می پرداختند. چرا که جایگاه خدایان بین النهرینی عموما در کوهستان های شرقی بود و شاید ساختار این بناها یاد آور جایگاه این خدایان بوده است. آخرین طبقه معبد مکانی بود که مجسمه رب النوع یا الهه در آن قرار می گرفت و هیچ کس جز بالاترین مقام روحانی شهر حق ورود به آنجا را نداشت.
از این معبد تنها چند نمونه در جهان باقی مانده است که شامل زیگورات اور ، چغازنبیل در شوش (ایران) و زیگورات های اریدو ، اورک و نیب پور هستند. این زیگورات را اور-نامو پادشاه شهر اور (۲۱۱۳ تا ۲۰۹۶ ) برای نانا خدای ماه و محافظ شهر ساخت. این بنای عظیم که ۵۰۰۰ سال از عمر آن می گذرد ، در سه طبقه ساخته شده است. اور- نامو ۱۷ سال بر آنجا حکومت کرد. با توجه به بقایای این بنای بزرگ ، ارتفاع واقعی آنرا ۶۰ متر تخمین زده اند. همچنین این معبد سومری ها بعدا در عصر نبونید ( آخرین پادشاه بابلی سال ۵۵۶ تا ۵۳۹ پ . م ) مرمت شده است.
بنای فعلی زیگورات بیش از ۱۱ متر ارتفاع دارد. پایه های این بنا نیز در حال حاضر در ۳۴۰ کیلومتری شمال بغداد ، در استان قادسیه و در غرب رود فرات (۱۵ کیلو متری جنوب شهر ناصریه ) واقع شده است. رونق این زیگورات ها تا سال ۵۰۰ (پ . م ) که عصر ایرانی بین النهرین آغاز شد ، ادامه یافت.

عضویت
اطلاع از
guest

3 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
عای اکبر آریان

من بدنبال پیدا کردن عکس زیگورات در بابل برای استفاده در کتاب جدید « ویو نخستین خدای آریائیان» به سایت خوب شما وارد شدم .
نوشتار شما برای نوشتن مطالب تاریخی ساده وروان است وعموم مردم علاقمند بتاریخ می توانند از آن بهره داری نمایند در صورتیکه نوشتار تاریخ گذشته ما به مانند کالبد مرده می ماند که انسان امروز رغبتی به خواندن آن ندارد .لطفا مشخصات بیشتری از انی کاظمی را بنویسید

مهدی

درود ، نام خدای ماه نانار هست نه نانا….به سین هم معروف است