همشهری آنلاین/ دانشمندان لهستانی که روی مجموعه‌ای از مومیایی‌های مصر باستان کار می‌کنند، متوجه شدند که شماری از آنها زن هستند و در میان آنها یک زن باردار را یافتند.

 به نقل از بیزنس اینسایدر دانشمندان دخیل در «طرح مومیایی ورشو» که این مومیایی‌های مصر باستان را آنالیز می‌کنند، می‌گویند تا به حال هیچکس جنینی را درون یک بدن مومیایی‌شده نیافته بود.

«وویچک اسموند» یکی از دانشمندان گفت اینکه تا به حال مومیایی زنی باردار کشف نشده بود، عجیب به نظر می‌رسید.  چرا که زنان در سن باروری هر چند ممکن است همیشه باردار نباشند، دست کم هر چند سال یک بار باردار می‌شوند، بنابراین جای تعجب است که تا به حال مومیایی حاوی جنین شناسایی نشده بود.

به گفته اسموند، شاید علت این باشد یافتن اسکلت جنینی که شیوه معمول شناسایی جنین در حال رشد درون بدن مومیایی‌شده است، در چنین مواردی در تصویربرداری‌های معمول اشعه ایکس ظاهر نمی‌شود. این دانشمندان از یک فناوری تصویربرداری استفاده کردند که به دنبال استخوان‌ها نمی‌گشت.


سطح مقطع بدن مومیایی بافت نرمی (به رنگ قرمز) را نشان می‌دهد که به عنوان جنین شناسایی شد.


اسموند می‌گوید:‌«رادیولوژیست‌ها به دنبال استخوان می‌گردند و آنچنان که مورد ما نشان می‌دهد، نباید این کار را انجام داد. در این موارد باید به دنبال بافت نرمی با شکل منحصربه‌فرد گشت.»

این پژوهشگران در نامه‌ای به ژورنال پژوهش‌های باستان‌شناختی فرضیه‌ای در این باره ارائه داده‌اند که چرا جنین در رادیوگرافی‌های معمولی مومیایی‌ها دیده نمی‌شود.

این دانشمندان می‌گویند در روند تجزیه جنازه به طور طبیعی اسیدی شدن رخ رمی‌دهد. اسید فرمیک در خون ظاهرا می‌شود و محیط بدن را اسیدی‌تر می‌کند. اسکلت جنین درون بدن در این محیط اسیدی حل می‌شود و مواد معدنی در مایعات حل می‌شوند و از رحم خارج می‌شوند.