۱۵ فناوری قدیمی شگفت انگیز

فناوری چیزی است که این روزها همگی بدان تکیه می کنیم. از چیزهای ساده مثل یک دستگیره درب تا اختراعات بسیار پیشرفته، فناوری بر دنیای مدرن حکمرانی می کند. اگر به خاطر فناوری نبود، الان در حال خواندن این متن نبودید و ایترنت هرگز وجود نداشت!
گم کردن خودتان در ابداعات مدرن و دیدن زمان های قدیم بعنوان ابتدایی و ساده ، آسان است. هرچند، حقیقت بسیار متفاوت است. فناوری های قدیمی شگفت انگیز وجود داشته، راه را برای پیشرفت های بسیاری که امروزه از آن بهره می بریم باز کرد.

برخی مثال های فناوری های قدیم عجیب و بدون شرح هستند و برخی از این نظر که تا چه حد از زمانی که در آن بودند پیشی گرفتند حیرت انگیز است. می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد فناوری قدیم داشته باشید؟ متن زیر را برای سفری به گذشته بخوانید!
فناوری قدیم در مقابل فناوری مدرن

عنوان “فناوری قدیم” برای ارجاع به پیشرفت چندین علم مهندسی بکار می رود. این ابداعات که جهت ساده تر کردن زندگی ها ساخته شده اند، برخی اوقات دنیا را تغییر می دهند اما برخی از آنها نیز بسیار موفق و گاهی مغلوب هستند. فناوری های قدیمی شگفت انگیز که وجود دارند می تواند تقریبا به اندازه ی آغاز گونه های انسانی قدیمی باشد. اولین بار که انسان ها ابزارهایی برای شکار ابداع کردند ،ما اولین قدم هامان را به سمت دنیایی پر از شگفتی برداشتیم. این جریان در افریقا در هزاران سال پیش روی داد.

بسیاری تمدن های قدیمی برای پیشرفت های فناوری شان معروف بودند. مصر ، یونان، بین النهرین، چین ، شبه قاره ی هند، امپراطوری رم، امپراطوری پارس و تعداد بیشمار دیگری از کشورها و تمدن ها برخی فناوری های جالب را به دست دادند. این آثار قدیمی که توسط باستان شناسان هزاران سال بعد کشف شد هم اکنون در موزه های سرتاسر زمین هستند.
فناوری مدرن ما را بر اساسی روزانه احاطه می کند. کامپیوتر ها، تبلت ها، گوشی های هوشمند ، حتی ماشین های لباسشویی ابداعات کاملا مدرن هستند. با وجود اینکه عمل شستن لباس ها با کمک یک ابزار به صدها سال پیش بازمی گردد ،ماشین لباسشویی در سال ۱۸۶۸ اختراع شد.

ابداع نیروی الکتریسیته مطمئنا از بزرگ ترین پیشرفت ها در تاریخ انسانیت بود. اگر به خاطر توماس ادیسون ، که اولین لامپ برق با ماندگاری طولانی را در سال ۱۸۷۹ تولید کرد، دنیا جایی بسیار متفاوت تر از آنچه امروز است، بود. بسیاری از مخترعان دیگر نیز در این اختراع و گسترش برق مشارکت کردند مثل نیکولا تسلا، الکساندر گراهام بل، ویلیام توماس یا ژوزف سووان.
اگر به خاطر فناوری قدیم نبود، آیا هیچ وقت در جایی که الان هستیم بودیم و فضا را کشف کرده، همه روزه پیشرفت هایی عایدمان می شد؟ کسی نمی داند. یک چیز حتمی می ماند-فناوری قدیم شگفت انگیز بود. ما نمونه های بسیار جالبی از آن در تاریخ ارائه خواهیم داد.

اختراعات قدیمی که دنیا را تغییر داد

۱. چرخ
دوره ی: ۴۰۰۰ پیش از میلاد مسیح
کشور: بین النهرین


چرخ یکی از بزرگترین ابداعات بشر باقی مانده است. پیشرفت های زیادی را می توان به آن مرحله ی اول نسبت داد-ابداع چرخ و یادگیری طرز استفاده از آن- و اینکه تصور دنیای بدون چرخ غیرممکن است.
باستان شناسان بر این باورند که چرخ حدود سال ۴۰۰۰ پیش از میلاد مسیح ابداع شد، که تنها حدود ۶۰۰۰ سال پیش است. البته، اشیای چرخه ای و شبه چرخ پیش از آن نیز بکار می رفتند اما تنها حدود سال ۴۰۰۰ پیش از میلاد در بین النهرین بود که چرخ، کاربرد حقیقی خود را پیدا کرد.

۲. تقویم
دوره: ۸۰۰۰ پیش از میلاد
کشور: چند تمدن
ابداع تقویم بعنوان روشی برای در نظر گرفتن زمان ، نمونه ی دیگری از فناوری قدیم است که دنیا را تغییر می دهد. تقویم ها حتی قدیمی تر از خود نوشتار هستند. شکارچیان دوران نخستین، حالات ماه را دنبال کرده ، اولین تقویم ها قمری و خورشیدی بودند.
در خاورمیانه و یونان، تقویم قمری برای دنبال کردن زمان در ماه بکار می رفت اما تقویم خورشیدی به تعیین ماه های برداشت کمک می کرد. تقویم های قمری توسط تمدن های زیادی بکار می رفتند اما نادرس بوده، این سیستم بتدریج درهم شکسته شد.
در سال ۱۵۸۲ ، پاپ گرگوری XIII تقویم میلادی، که اکثر ما تا اکنون استفاده می کنیم را معرفی کرد.

۳. قطب نما
دوره: ۲۰۰ پیش از میلاد مسیح
کشور: چین


اختراع قطب نما به میزان زیادی به کشف انسان از سیاره ی ما مرتبط می شد. بدون آن بسیاری مکتشفین بزرگ گم شده، اتصالات ایجاد شده از طریق این اکتشاف هیچ وقت به عرصه ی ظهور نمی رسید.
قطب نماهای اولیه به احتمال زیاد در چین ساخته شده، اغلب از سنگ آهن مغناطیسی ساخته شده بودند. یک سنگ آهن مغناطیسی، شکلی از آهنرباست که بطور طبیعی وجود دارد. هرچند ،آن اختراعات اولیه در سال ۲۰۰ پیش از میلاد بیشتر برای اهداف معنوی بکار گرفته می شدند. تا سال ۱۰۵۰ CE که مکتشفین شروع به استفاده از سنگ آهن های مغناطیسی جهت کمک به آنها در کشتیرانی کردند.

۴. ساز و کار آنتیکیترا
دوره: ۸۷ پیش از میلاد
کشور: یونان


ساز و کار آنتیکیترا اولین نمونه از کامپیوتر قیاسی می باشد. این اختراع یونانی با قدمت بیش از ۲۰۰۰ سال، به منظور تعیین تاریخ رویدادهای گوناگون چندین سال بعد در آینده بکار گرفته می شد.
این اختراع بیش از ۳۰ چرخ دنده را برای کمک به دنبال کردن حرکت های ستاره شناسی ، علاوه بر این، رویدادهای محلی مثل بازی های المپیک بکار می برد. این نوع پیچیدگی مهندسی دست کم برای ۱۰۰ سال پس از ابداع ساز و کار آنتیکیترا رقیبی نداشت.

۵. کاغذ
دوره: ۳۰۰۰ پیش از میلاد
کشور: مصر
ما دفترها و برگه های یادداشت خودچسب را مسلم می پنداریم، اما ابداع کاغذ مشخصا چالشی بزرگ بود که موجب تغییر در دنیا شد. دانشمندان و باستان شناسان اولین کاربرد کاغذ را سال ۳۰۰۰ پیش از میلاد برآورد می کنند. مصریان قدیم از مغز گیاه پاپیروس برای تولید کاغذ استفاده می کردند.
قطعات باریکی از پاپیروس با هم بافته می شدند تا برگه ها تولید شوند. پس از آن وزنشان کم شده، بسته می شدند برای اینکه محکم اما در عین حال نازک شوند. پاپیروس بطور شگفت آوری ماندگار بود، همانطور که بسیاری از این برگه های پاپیروس در حالت خوب باقی مانده، به ما امکان نوشتن خط بر آنها را می دهند.

۶. بتن ریز
دوره: ۳۰۰۰ پیش از میلاد
کشور: مصر
اگر بتن ریز اختراع نشده بود، شهرهای بزرگ ما امروزه از چه چیزی ساخته می شدند؟ بتن ریز که از ترکیب سیمان، آب ،خرده سنگ، شن، و ماسه تولید می شود تقریبا در هر پروژه ی ساختمانی در شهرهای مدرن بکار می رود.
بتن ریز با ابداع سیمان در سال ۳۰۰۰ پیش از میلاد در مصر باستان به میان آمد. یونانیان و رومیان قدیم نیز شکلی از بتن ریز را از ترکیب آلومینیوم و سیلیس بکار می بردند. این ابداعات اولیه منجر به تولید سیمان پورتلند در سال ۱۸۲۴ توسط ژوزف آسدین شد.

۷. ساعت
دوره: ۲۰۰۰ پیش از میلاد
کشور: سومر


بسیار از ما آرزوی دنیایی بدون مفهوم زمان هستیم، اما حقیقت اینست که اختراع ساعت مکانیکی شگفت آور بود. دستگاه هایی که به ما در گفتن زمان کمک می کنند برای هزاران سال بکار می رفته اند، اما این سومری ها بودند که در سال ۲۰۰۰ پیش از میلاد سیستم ۶۰ دقیقه ای، ۶۰ ثانیه ای که امروزه استفاده می کنیم را ابداع کردند.
ساعت های اولیه حرکت خورشید یا آب را دنبال می کردند تا حدود زمان را بگویند. ما همچنین ساعت های شنی، چوب زمان و ساعت های شمعی داشتیم. پس از اینها ساعت مکانیکی آمد. این ساعت از آب نیرو گرفته ، مکانیسم چرخ دنگی داشت که دنده ها را می چرخاند.

۸. مطبوعات چاپی
دوره: ۱۴۳۶ پس از میلاد
کشور: آلمان
مطبوعات چاپی ابداع مدرن تری می باشد، که به سال ۱۴۳۶ پس از میلاد، زمانی که یوهان گوتنبرگ، یک زرگر آلمانی این دستگاه را ابداع کرد بازمی گردد. هرچند ،هنر چاپ همچنان پیش از آن هم وجود داشته است.
ردی از چاپ روی چوب در قرن نهم در چین وجود دارد. پس از آن، سازندگان کتاب در کره از انواع فلزی قابل حرکت دادن حدود ۱۰۰ سال پیش از اینکه گوتنبرگ ابداع باشکوه خود را رونمایی کند استفاده می کرده اند.
فناوری باستان که بدون شرح است

۱. آتش یونان
دوره: حدود ۶۰۰-۷۰۰ پس از میلاد
کشور: یونان


آتش یونان اختراعی بود که در نبردها ی دریا بکار می رفت. این یک سلاح آتش زا بود که امپراطوری بیزانتین در مقابل کشتی ها بکار می برد اما در زمین خشک هم استفاده می شد.
ما ترکیب دقیق آتش یونان را نمی دانیم اما اینرا می دانیم که کاملا مرگ آور بود. استفاده از نفت و آهنک زنده باعث می شد این آتش در تماس با آب آتش بگیرد. این همچنین بدین معنا بود که این آتش قابل خاموش کردن نبود.

۲. جام لیکورگوس
دوره: ۲۰۰ پس از میلاد
کشور: امپراطوری رم


این فناوری زمانی که در سال ۱۹۵۰ کشف شد، موجب سردرگمی دانشمندان شد. جام لیکورگوس جامی رومی و قدیمی است که به نظر می رسد اولین نمونه ی نانوفناوری در دنیا باشد.
به نظر می رسد این جام بسته به مسیر نوری که بدان می خورد رنگ عوض می کند ،که از سبز یشمی تا سرخ خونی متغیر است. به نظر می رسد این جام از قطعات طلای زمینه با اندازه ای کوچکتر از ۱/۱۰۰۰ اندازه ی یک دانه ی شن تشکیل شده باشد. جام لیکورگوس که با دقت شگفت انگیری ساخته شده تا همین زمان نیز موجب شگفتی دانشمندان می باشد.

۳. ذره بین نمرود
دوره: ۱۰۰۰ پیش از میلاد
کشور: عراق


بسیاری ابداع تلسکوپ را به گالیله نسبت می دهند اما به نظر می رسد تمدن های باستان نیز ابداعات خود را داشته اند. همان طور که گالیله خود بیان داشته ، این احتمال وجود دارد که افراد باستان از تلسکوپ استفاده می کرده اند. کشف این ذره بین ۳۰۰۰ ساله می تواند این را به اثبات رساند.
ذره بین نمرود که از سنگ کریستال ساخته شده می توانسته بعنوان شیشه ی بزرگ نما بکار رود، اما دانشمندان بر این باورند که این می توانسته بخشی از تلسکوپ باستان بوده باشد.

۴. دست نوشته ی ووینیچ
دوره: قرن ۱۵ پس از میلاد
کشور: اروپای مرکزی


دست نوشته ی ووینیچ یکی از بهترین نمونه ها ی فناوری باستان است که دانشمندان تا کنون نتوانسته اند آنرا تفسیر کنند. این دست نوشته که شامل دست نوشته و طراحی است، صدها نقاشی خیالی و صفحاتی پر از زبانی که قابل رمزگشایی نیست را دربرمی گیرد.
دانشمندان، پژوهشگران و مهندسین سعی داشته اند از این نسخه ی دست نویس سردربیاورند. تئوری هایی در مورد آنچه محتوای این کار است شامل نسخه ی آوایی از یک زبان ترکی یا رومی بدوی باستان می باشد. حقیقی بودن هیچ یک از این تئوری ها به اثبات نرسیده است.

۵. ستون آهنی دهلی
دوره: ۳۷۵-۴۱۵ پس از میلاد
کشور: هند


فولاد ضدزنگ در سال ۱۹۱۳ اختراع شد که به همین خاطر دانشمندان در درک ستون آهنی دهلی با مشکل روبرو هستند. این ستون آهنی توده ای ۷.۲ متر ارتفاع داشته بیش از ۳ تن وزن دارد.
با وجود سالیان همراه با باران و باد، هرگز زنگ نزده است. تئوری ها بیان می دارند که این ستون در جریانی سه مرحله ای ایجاد شده که پوششی محافظتی دور این سطح ایجاد کرده است.

۶. زلزله بین چانگ هنگ
دوره: ۱۳۲ پس از میلاد
کشور: چین


احتمالا اولین ابزار بکار رفته جهت تشخیص زلزله این اختراع توسط چانگ هنگ، ریاضی دان چینی بوده است. این ظرف که بسیار زیبا تزئین شده احتمالا حدود سال ۱۳۲ پس از میلاد درست شده بود.
دانشمندان بر این باورند که این ابزار توانایی تشخیص زلزله ها در شعاع چهارصد مایلی را داشته، حتی اگر زمین لرزه در اطراف زلزله بین احساس نشده باشد.

۷. دوازده وجهی رومی
دوره: ۲۰۰-۴۰۰ پس از میلاد
کشور: امپراطوری رم


به نظر می رسد دوازده وجهی رومی معنای خاصی داشته باشد، اما دانشمندان مدرن همچنان نمی توانند پی ببرند که برای چه کاری از آن استفاده می شده است.
تعداد زیادی از این اشیای کوچک در سرتاسر اروپا حفاری شده اند. این ابزارهای کوچک که توسط امپراطوری رم ساخته شده بود، هرگز توسط خود رومی ها عنوان نشد. از اینها می توان در هندسه استفاده کرد اما شاید هم جای گل یا شمع، پیمانه های اندازه ی حلقه یا حتی ابزارهای پژوهش بوده اند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها