شناسایی بزرگ‌ترین دندان خزندگان دریایی غول‌پیکر ماقبل تاریخ

محققان از دست یافتن به جزئیات جدیدتر از زندگی ایکتیوسورها در جریان بررسی سه فسیل‌ کشف شده آنها در ارتفاعات آلپ خبر دادند؛ فسیل‌هایی که حاوی بزرگترین دندان کشف شده برای این گونه از خزندگان دریایی غول‌پیکر است. ایکتیوسورها (Ichthyosaurs) که در اقیانوس‌های ماقبل تاریخ زندگی می‌کردند، بی‌شباهت به دلفین‌ها یا کوسه‌های امروزی نبودند. آنها سرهای کوچک و بدنی کشیده داشتند که طول آن به ۲۰ متر می‌رسید و وزن آنها نیز تا ۸۰ تُن افزایش می‌یافت. ایکتیوسورهای غول پیکر ۲۰۰ میلیون سال پیش منقرض شدند ولی گروه کوچکی از آنها که شبیه دلفین‌ها بودند تا ۹۰ میلیون سال پیش وجود داشتند.

فسیل‌های مورد بررسی که بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۹۰ در جریان جستجوهای زمین شناسان کشف شده بود، متعلق به ۲۰۵ میلیون سال هستند و در ارتفاع دو هزار و ۸۰۰ متری از سطح زمین قرار داشته‌اند.

بر روی این فسیل‌ها  نتایج بررسی‌های تازه که روز پنجشنبه در نشریه دیرینه‌شناسی مهره‌داران (Vertebrate Paleontology) منتشر شده، نشان می‌دهد که بر خلاف تصور پیشین دانشمندان در خصوص حضور ایکتیوسورها در اعماق اقیانوس‌ها، آنها در آبهای کم عمق هم زندگی می‌کرده‌اند.

از دانشگاه بُن مارتین ساندر که ریاست گروه محققان را برعهده داشته است، می‌گوید که شناسایی دندانی که بزرگ‌ترین دندان کشف شده برای ایکتیوسورها به شمار می‌رود، یکی از نتایج «هیجان‌انگیز» این بررسی بوده است.به گفته وی ریشه این دندان ۶۰ میلیمتر قطر دارد که در فسیل کشف شده از یک ایکتیوسور ۲۰ متری شناسایی شده است.بزرگترین ریشه دندان ایکتیوسورها که تا به امروز کشف شده بود، از موجودی نزدیک به ۱۸ متر به دست آمده بود که قطر آن ۲۰ میلیمتر بود.

منبع یورونیوز فارسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها