وسپاسین امپراطور روم/ یک امپروطور باید ایستاده بمیرد

تیتوس فلاویوس وسپاسیانوس  (زاده : ۹ – مرگ : ۷۹ میلادی) از سال ۶۹ تا ۷۹ میلادی امپراتور روم بود. دوران زمامداری او همزمان با پادشاهی بلاش یکم در ایران بود. وی پس از نرون امپراتور روم شد. او فرمان به ساختن تماشاگاه کولوسئوم داد ولی پیش از به پایان رسیدن ساختمان این بنا مرد و در زمان فرمانروایی پسرش دمیتیانوس ساختن این بنا به پایان رسید. او همچنین مؤسس سلسله فلاویان که شامل ۳ امپراتور روم به نام های وسپاسین (۶۹تا۷۹میلادی) (خودش) و فرزند ارشدش تیتوس (۷۹تا۸۱میلادی) و دیگر فرزندش دومیتین (۸۱تا۹۶میلادی) است بوده.

وسپاسیان، از Ostia تاریخ ساخت مجسمه احتمالا ۶۹-۷۹ ق.م | موزه ملی روم، ایتالیا | تاریخ ما
وسپاسیان، از Ostia تاریخ ساخت مجسمه احتمالا ۶۹-۷۹ ق.م | موزه ملی روم، ایتالیا | تاریخ ما

وسپاسین یک ژنرال فوق‌العاده موفق رومی بود که فرماندهی و حکمرانی بیش تر مناطق شرقی امپراتوری به او واگذار شده بود. او ابتدا از گالبا حمایت و جانبداری کرد اما بعد از مرگش، وسپاسین تبدیل به یک مُدَعی برای کسب قدرت شد. به دنبال خودکشی اتو، وسپاسین مسئولیت تهیه و تأمین غلات روم در مصر را به دست گرفت و این مسئولیت او را در جایگاه مناسبی قرار داد تا بتواند حریف باقی‌مانده خود ویتیلیوس راشکست بدهد و از میدان به در کند. در دسامبر ۶۹میلادی، گروهی از هواداران وسپاسین توانستند روم را تصرف و اشغال کنند. ویتیلیوس توسط نیروهای خودی به قتل رسید و روز بعد وسپاسین با ۶۰ سال سن توسط مجلس سنا به عنوان امپراتور مورد تأیید قرار گرفت. در سال ۷۳میلادی، وسپاسین با کسب اختیارات جدید توانست ترکیب و افراد مجلس سنا را تعیین کند و بر آن نظارت داشته باشد. او از این قدرت خودش استفاده کرد تا سناتورهای مخالف خود را از مجلس اخراج کند. وسپاسین طی چند سالِ نخستِ حکومت خود، فشارهای مالی را که به دلیل تُندرَوی‌ها و جنگ‌های داخلی به وجود آمده بود تقلیل داد. او نخستین بار آمفی تأتر فلاویوم و نیز سالن اجتماعی ساخت تا مردم با مراجعه به این مکان‌ها مدتی را به آرامش روحی و خوشی بگذرانند. وسپاسین علاوه بر ساخت معابد، کمک‌های مالی زیادی به هنر اختصاص داد. او فرمان به ساختن تماشاگاه کولوسئوم داد ولی پیش از به پایان رسیدن ساختمان این بنا مرد و در زمان فرمانروایی پسرش دومیتیان ساختن این بنا به پایان رسید. او کُرسی خَطابه و سُخنوَری را در دانشگاه‌ها ایجاد کرد و در تمام استان‌ها برای مردم کار و شغل به وجود آورد. او توجه ویژه‌ای به اسپانیا در غرب داشت و در آنجا حقوق لاتین را به بیش از ۳۰۰ شهر اعطا کرد. او همچنین برای اینکه بتواند جلوی کودتای نظامی توسط فرماندهان ایالت‌های دور را بگیرد، لشکریان را در دسته‌های مختلف در سرتاسر مرز تقسیم کرد. شاید مهمترین اصلاح نظامی که به دست او انجام شد، افزایش سربازگیری از سرزمین‌های تازه تصرف شده بود تا آن مناطق را رومی کند و مردم را با ویژگی رومی‌ها آشنا کند.

مرگ های بزرگ همواره بر یک گونه نیست ، هر کسی آنچنان میمیرد که زندگی می کند ، آنچنان میمیرد که هست . یکی از مشهورترین مردن ها از آن وسپاسین امپراطور دلاور روم است. وی در بستر مرگ افتاده بود و جان میداد و افسرانش بر بالین ایستاده بودند . همینکه احساس کرد که مرگ تا حلقومش بالا آمده است ناگهان از جا پرید و فریاد زد : یک امپروطور باید ایستاده بمیرد

سپس در آغوش یکی از افسرانش جان داد.

سر سنگی وسپاسین | موزه ملی روم، ایتالیا | تاریخ ما
سر سنگی وسپاسین | موزه ملی روم، ایتالیا | تاریخ ما

نظرات بسته شده است.