زبان های تاریخی در حال انقراض جهان

زبان یکی از مهمترین اجزای فرهنگ ملت ها و هویت آنها به شمار می رود و ملت ها را از هم متمایز می کند تا جایی که نام برخی از آنها را با زبانی که صحبت می کنند، می شناسیم. اگر بخواهیم تعداد زبان هایی را که در جهان به آن تکلم می شود، نام ببریم، به دلیل کثرت زبان ها کار سختی پیش روی خواهیم داشت.

بنا بر گزارش انجمن «اتحاد برای تنوع زبانی»، برخی زبان های مردم جهان در سال های اخیر به شکل جدی با خطر فراموشی و زوال روبه رو هستند.

زبان Ts’ixa
هشت زبان در حال انقراض جهان
این زبان ارتباط محکم و موثقی با زبان شوآ (Shua ) دارد. زبان شوآ زبانی است که مردم بوتساوانا در جنوب آفریقا به آن صحبت می کنند و فقط مردم یک روستای کوچک در بوتساوانا به زبان Ts’ixa سخن می گویند و این زبان در خطر انقراض و فراموشی قرار دارد.


زبان آینو (به آینو: アイヌ イタク، به ژاپنی: アイヌ語)

هشت زبان در حال انقراض جهان

زبان آینو از شاخه های زبان ژاپنی به شمار می رود و امروزه در معرض انقراض است و در تمام دنیا فقط ۱۰ نفر به این زبان سخن می گویند.


زبان Krimchak

هشت زبان در حال انقراض جهان

در شبه جزیره کریمه برخی مردم به این زبان صحبت می کنند. شبه جزیره کریمه در جنوب اوکراین و در شمال دریای سیاه واقع شده و ۲۰۰ تن در حال حاضر به زبان Krimchak صحبت می کنند.


زبان اکاناگان کول ویل Okanagan Colville

هشت زبان در حال انقراض جهان

بیشتر مردمی که به این زبان صحبت می کنند، در استان بریتیش کلمبیا کانادا یافت می شوند. نزدیک به ۱۵۰ نفر به زبان اکاناگان تکلم می کنند. این زبان از جمله زبان های مردم بومی آمریکاست و تلاش زیادی برای حفظ آن در حال صورت گرفتن است.


زبان راپا نوی Rapa Nui

هشت زبان در حال انقراض جهان

زبان راپانوی از زبان های مردم جزیره ایستر است؛ هرچند این زبان در حال انقراض است، تلاش های کمرنگی برای حفظ آن صورت گرفته است. هم اکنون چهار هزار تن به راپانوی صحبت می کنند. زبان اسپانیایی زبان مشترک مردم جزیره ایستر است.


زبان سامی
هشت زبان در حال انقراض جهان

زبان سامی از خانواده زبان هایی است که ساکنان نروژ، روسیه، سوئد و فنلاند به آن صحبت می کنند و تعداد افرادی که به زبان سامی سخن می گویند، کمتر از هزار تن است.


زبان یاگان

هشت زبان در حال انقراض جهان

زبان یاگان از جمله زبان بومیان در شیلی است که هنوز هم افراد کمی به آن صحبت می کنند.


زبان گیلیک ایرلند

هشت زبان در حال انقراض جهان

در جوامع Gaeltachts ایرلند هنوز هم مردمی هستند که با این زبان رو به افول با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. تعداد افرادی که به گیلیه صحبت می کنند، در سراسر جهان از ۴۰ هزار تن بیشتر تجاوز نمی کند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها