آرامگاه پزشک فرانسوی دربار قاجار در محله دولاب تهران

پزشک فرانسوی ساکن ایران لویی آندره ارنست کلوکه، در دوره حکومت محمدشاه و ناصرالدین‌شاه در دوره قاجار بود. او همچنین از سال ۱۸۴۶ تا ۱۸۵۵ به عنوان سفیر فرانسه در تهران خدمت کرد.

 

 

اگر اهل تهرانگردی باشید می‌دانید که در این استان دیدنی‌های تاریخی و طبیعی بسیارزیادی وجود دارد. یکی از این جاهای تاریخی در محله دولاب گورستان لهستانی‌ها در جنوب شهر تهران میباشد. اما در این گورستان فقط مدفن۱۸۹۲ شهروند لهستانی قرار ندارد. در گورستان محله دولاب تهران شخصیت‌های تاریخی بسیاری نیز مدفون هستند که بسیاری از آنها در دوره تاریخی خود شناخته شده بودند. یکی از آنها دکتر لویی ارنست کلوکه بود که در زیر داستان زندگی وی را می‌خوانید.

محمدشاه قاجار زمانی که مبتلا به بیماری نقرس بود، وزیر امور خارجه فرانسه دکتر لویی آندره ارنست کلوکه را به عنوان پزشک به ایران معرفی کرد. اما از کلوکه خواسته شد تا به غیر از طبابت برای استحکام و ازدیاد قدرت فرانسه در ایران نیز تلاش کند. در محرم ۱۲۶۲قمری دکتر کلوکه فرانسوی از راه قسطنطنیه به تهران میرسد و موفق میشود محمد شاه را درمان کند. وی که به‌ عنوان سفیر دربار منصوب و به پزشک شخصی شاه تبدیل شده بود، تا زمان فوت محمدشاه قاجار نیز مدام بر بالینش حاضر میشد.

هنگامی که کلوکه وارد ایران شد، همزمان با شیوع بیماری وبا در تهران بود. او برای درمان بیماران مبتلا به وبا و راه‌های جلوگیری از آن نیز تلاش بسیار کرد. او بک برنامه پژوهشی در مورد وبا را در ایران انجام داد و خود نیز شاهد دو همه‌گیری وبا در سال‌های ۱۲۶۲ و ۱۲۶۹ در ایران بود. کلوکه یکی از دختران شاه و ملک جهان خانم مهدعلیا، همسر محمدشاه و مادر ناصرالدین میرزا ولیعهد را در هنگام بیماری درمان کرد. به همین دلیل موفق به دریافت تصویر مزین به الماس ناصرالدین میرزا شد.

بعد از درگذشت محمدشاه قاجار، دکتر کلوکه پزشک ویژه ناصرالدین شاه قاجار شد. اما آنچه به شهرت بیشتر وی دامن زد، بیرون آوردن گلوله از بدن ناصرالدین شاه بود. هنگامی که ناصرالدین شاه در سال ۱۲۶۸  از کاخ ییلاقی نیاوران عازم شکار بودند، گروهی از بابیان در فاصله کوتاهی از کاخ به شاه حمله کردند. سه نفر از آنها سه تیر شلیک کردند که تیر دوم شاه را مجروح کرد. این سوقصد نافرجام ماند و ناصرالدین شاه فقط زخمی شد.

 

منبع خبر آنلاین
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها