(تصاویر) کشف شهر گمشده مایا‌های باستان

 

در شبه جزیره یوکاتان مکزیک، در جریان یک ساخت و ساز صنعتی به طور اتفاقی خرابه‌هایی نمایان شده که باستان شناسان آن را شهر گمشده مایا‌های باستان نیز معرفی کردنده اند.

باستان شناسان موسسه ملی Antropología e Historia (INAH) از کشف یک شهر مایا در حال ساخت و ساز یک پارک صنعتی در نزدیکی Merida در شبه جزیره یوکاتان مکزیک خبر دادند.

 قدمت این شهر که اخیراً با عنوان Xiol نیز نامیده شده است، به حدود سال‌های ۶۰۰ تا ۹۰۰ بعد از میلاد مسیح باز می‌گردد که از لحاظ تقسیم بندی، در دوره کلاسیک پسین تاریخ مایا جای می‌گیرد. این دوره، زمانی در تاریخ مایا‌ها محسوب می‌شود که دولت شهر‌های این تمدن درگیر شبکه پیچیده‌ای از اتحاد‌ها و دشمنی‌ها بودند. در طول قرن نهم، بسیاری از سیاست‌های تمدن مایا فروپاشید که منجر به متروک شدن شهرها، پایان سلسله‌ها و مهاجرت به سمت شمال شد.

 برای اولین بار گفته می‌شود باستان شناسان این سایت را در سال ۲۰۱۵ کشف کردند، اما در آن زمان تصور این نبود که بقایای بدست آمده مربوط به یک شهر بزرگ باشد. توجه دوباره به این سایت وقتی شکل گرفت که ساخت و ساز‌های صنعتی برای راه اندازی مجموعه‌ای به نام Sky Park در شبه جزیره یوکاتان آغاز شد و طی این عملیات آثار قابل توجه دیگری نیز نمایان شد و همین امر باستان شناسان را متقاعد کرد که در زیر این منطقه شهر گمشده‌ای از تمدن مایا پنهان شده است.

 

 

 

 نشان داد حفاری‌های صورت گرفته مرکز اصلی شهری Xiol ساختار‌های سبک Puuc را در خود جای داده است، در حالی که مجموعه تشریفاتی از یک سکو و یک هرم بسیار کوچک تشکیل شده است. محققان همچنین بقایای کاخ‌ها، چندین میدان، سکو‌های برافراشته، سر‌های سنگی حکاکی شده و محراب‌های سنگی را نیز کشف کرده اند، به‌علاوه یک سنوت که احتمالاً برای هدایای آیینی به خدایان مایا استفاده می‌شد.

۳۸ بنای تدفین حاوی زیور آلات سرامیک، ابسیدین، جواهرات، و ابزار سنگ چخماق توسط باستان شناسان نبش قبر شد که داده‌های مردم شناسی جدیدی را در مورد ساکنان Xiol و آداب و رسوم دفن آن‌ها فاش کرد. بقایای فرهنگ معیشتی مبتنی بر غذا‌های دریایی نشان می‌دهد که ساکنان این شهر رژیم غذایی مبتنی بر کشاورزی خود را با ماهیگیری تکمیل می‌کردند. این تیم تاکنون ۱۲ سازه را شناسایی و بازسازی کرده‌است، اما هنوز شواهد بیشتری از بقایای بنا‌های گسترده‌تر در مزارع اطراف و جنگل‌های کم ارتفاع نیز وجود دارد.

 

 

باستان شناسان معتقدند که در همان قرن نهم میلادی این شهر به احتمال زیاد و به دنبال انحطاط تمدن مایا، متروک شده و ساکنان آن نیز احتمالاً همان مسیر مهاجرت به شمال دیگر اقوام را نیز دنبال کرده اند. به هر روی وسعت شهر و ساز‌های بجای مانده از آن حکایت از آن دارد که Xiol زمانی شهری پر رونق در شبه جزیره یوکاتان در مکزیک بوده که احتمالا جمعیت قابل توجهی را در خود جای داده است.

منبع فرارو
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
خسرو تورک قشقایی

من خسرو تورک قشقایی از نوادگان اغوزخان بزرگ و فرزند طاهرخان ایل بیگی از تفنگچی های صولت الدوله قشقایی به ضرس قاطع اعلام میدارم که تمدن مایا یک تمدن کاملا ترکی هست و هزاران سال پیش مردم تورک از طریق تنگه ی برینگ که خود یک واژه تورکی می باشد وارد قاره آمریکا شدند و تمدن شکوهمند تورکی مایا و اینکا که کلماتی الصاقی و تورکی هستند را بنا گذاشتند تمام رسومات تورک های مایا و اینکاها و مردم تورک مکزیک و پرو و شیلی مانند تورکان سامورایی و ازبکی و قرقیزی و مردم سکایی هست اما چون صهیونیست از… مطالعه بیشتر »