کشف تکه‌های یک شمشیر کمیاب دوران وایکینگ‌ها با قدمت ۱۲۰۰ سال

 

 

دو تکه از یک شمشیر پر از نقش و نگار مربوط به دوران وایکینگ ها که گفته می‌شود به مدت حدود ۱۲۰۰ سال از هم جدا بوده‌اند، در فاصله یک سال، توسط جویندگان گنج آماتور در نروژ نیز کشف شد.

نخستین تکه این شمشیر در مزرعه‌ای واقع در شهر استاوانگر و امتداد سواحل غربی نروژ در سال گذشته، توسط یک فلزیاب کشف شد. در آن زمان نیز، این قطعه به موزه باستان شناسی محلی تحویل داده می‌شود و درباره آن هم چیزی مشخص نشده بود، تا اینکه در بهار امسال، تکه دوم نیز در همان نزدیکی توسط فلزیاب دیگری کشف شد. در نهایت، باستان شناسان به این نتیجه رسیدند که این دو تکه به یک شمشیر بسیار زیاد بزرگ از دوران وایکینگ ها مربوط می‌شود.

 

 

همانطور که «آن زانت گلورستاد»، باستان شناس دانشگاه اسلو، نروژ توضیح می‌دهد، این شمشیر از نوع بسیار کمیابی است که در اسکاندیناوی و بخش‌هایی از اروپای غربی و اروپای شرقی نیز پیدا می‌شود. هرچند تیغه آن کشف نشده، اما دسته شمشیر با کنده‌کاری‌های پیچیده و جزئیات طلا و نقره تزئین شده است.

 

شمشیری نادر از دوران وایکینگ


 بر اساس کنده کاری‌های روی شمشیر، گلورستاد توضیح می‌دهد که احتمالا در امپراتوری فرانک یا انگلستان در حدود سال ۸۰۰ پس از میلاد ساخته شده باشد. همچنین از حدود ۳۰۰۰ شمشیر کشف شده در نروژ که به وایکینگ‌ها مربوط می‌شود، تنها فقط ۲۰ شمشیر با ویژگی‌ها و مشخصات این نمونه تازه نیز کشف شده مطابقت دارد.

 

 

 

موسسه هنر شیکاگو توضیح می‌دهد که در این دوران، وایکینگ‌ها گاهی اوقات نام خود را روی شمشیرهایشان حک می‌کرده‌اند، اما با توجه به اینکه تیغه شمشیر جدید گم شده، راهی برای کشف هویت مالک آن وجود ندارد.

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که سال ۱۸۸۳ در نزدیک همین منطقه، قبر یک ملکه وایکینگ ثروتمند نیز کشف شد. با این وجود می‌توان گفت که شاید در دوران وایکینگ‌ها این منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

 

 

منبع دیجیاتو
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
خسرو تورک قشقایی

واکینگ ها یک قوم تورکی و از شاخه ی شمالی تورکان سومری هستند و زبان تورکی و الصاقی داشتند وتورکی را سلیس حرف می زدند متاسفانه اسراییل با کمک انگلیس زبان تورکی آنها را نابود کرد