سمرقند؛ سرزمین باستانی با بناهای باشکوه

 

 

در شهر سمرقند ساختمان‌هایی با قدمت صد‌ ها ساله که بسیاری از آن‌ها نیز به عنوان آثار تاریخی محافظت می‌شوند، علاقه‌مندان به تاریخ را به سفری در زمان می‌برند.

دومین شهر بزرگ ازبکستان، سمرقند، که با تاریخ ۲۷۵۰ ساله و صد‌ها سال ساختار خود، زمان را نیز به چالش می‌کشد. این شهر که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، میزبان بسیاری از آثار مهم در تمدن اسلامی است.

سمرقند به عنوان پایتخت حکومت‌های مهم به ویژه تیموریان بوده و به دلیل اینکه در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته به یکی از مراکز بسیار مهم تجاری آن دوره نیز تبدیل شده است، امروزه هم با بنا‌های باشکوه خود توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

میدانی که به آن مجموعه ریگستان نیز می‌گویند، که در آن سه مدرسه، مرکز علم و معارف سمرقند در کنار هم قرار دارند، به دلیل اهمیت تاریخی‌اش با صفاتی، چون مروارید آسیای میانه و قلب سمرقند یاد می‌شود.

میدان ریگستان که از اوایل قرن بیستم به عنوان یک اثر تاریخی حفاظت شده است، با مدارس صد‌ها ساله خود همچنان نماد شهر است.

جایی که مقبره امیر تیمور، بنیانگذار امپراتوری تیموری در آن قرار دارد، گور امیر است، که دارای آثار هنری بسیار متعددی از جمله رصدخانه الغ‌بیگ، مسجد بی‌بی خانم و مسجد خضر است که از مراکز بسیار مهم نجوم آن دوره بودند.

در گور امیر، قبر‌های امیر تیمور و برخی از اعضای خانواده و نزدیکان وی وجود دارد.

مسجد بی‌بی خانم که به دستور امیر تیمور و به دلیل اینکه زیر نظر همسرش بی‌بی خانم در زمان جنگ ساخته شد به نام وی نامگذاری شده است، در کنار بازار سیاب قرار دارد که قدمت آن هم به قرن دوازدهم می‌رسد و هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.مسجد خضر یکی از نخستین مساجدی است که در آسیای مرکزی ساخته شده است.

در شهر سمرقند ساختمان‌هایی با قدمت صد‌ها ساله که بسیاری از آن‌ها نیز به عنوان آثار تاریخی محافظت می‌شوند، علاقه‌مندان به تاریخ را به سفری در زمان می‌برند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع فرارو
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
کمپین قادسیه

سمرقند و بخارا و دشت فرغانه پاره ای از خاک ایران زمین و مهد فرهنگ ایرانی می باشند. که ناجوانمردانه در زمان استالین از تاجیکستان جدا و به ازبکستان داده شده اند