جا خنجری شاه‌ توت عنخ آمون فرعون مصر

توت عنخ آمون، پسر فرعون مصر باستان که در سن ۱۸ سالگی مُرد و بعدازآن بدنش در تابوتش آتش گرفت ظاهراً دارای یکجا خنجری بوده که از فلزی براق ساخته‌شده بود.

محققان در دانشگاه پیسا در پلی‌تکنیک میلان (Milan Polytechnic, Pisa University) و موزه مصری در کاریو از طیف‌سنجی فلورسانس اشعه ایکس استفاده کردند تا ترکیب به‌کاررفته در خنجر را بدون آسیب زدن به آن دریابند

فلز بکار رفته در تیغه آن دارای درصد زیادی نیکل، مقدار اندکی کبالت و فسفر و مواد دیگری می باشد که نشان می‌دهد مواد خام آن از منطقه‌ای دیگر آورده شده .ترکیب آن دقیقه به شهاب‌سنگی خاص در نزدیکی آنجا شباهت دارد.

محقق دنیل کوملی Daniela Comelli به مجله دیسکاوری می‌گوید تنها یک شهاب‌سنگ به نام خارگا Kharga پیداشده که داری نیکل و کبالت می‌باشد و شاید با ترکیب خنجر همسان باشد. همچنین او اضافه کرد که قطعه‌ای از این شهاب سنگ در سال ۲۰۰۰ در یک جلگه آهکی در یکی از شهر های مصر به نام مرسی مطروح Mersa Matruh در بندری حدود ۱۵۰ مایلی شرق اسکندریه Alexandria پیدا شد .

اشیاء ساخته شده از شهاب سنگ احتمالا برای مصر باستان دارای ارزش بسیاری بوده اما این اشیاء به مهارت آهنگری در آن دوره از تاریخ زندگی بشر هم اشاره دارد. البته این تیغه تنها وسیله در مقبره شاه توت نیست که از مواد کمیاب و غیر عادی ساخته شده است. یک گردنبند هم در این مقبره وجود دارد که اعتقاد دارند از شیشه سلیسی ساخته شده که از برخورد شهاب سنگ با صحرای لیبی و ذوب کردن شن های اطراف آن بوجود آمدند.

ماهمچنان چیز های جدید در مقبره شاه توت عخ آمون پیدا می کنیم هر کدام از آنها نشان دهنده خوش سلیقه بودن شاه توت است. این جنجر در حال حاضر در موزه کاریو مصر به نمایش عموم در آمده است.

منبع gizmodo.com

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها