ترور آخرین نایب السلطنه هند

آخرین نایب السلطنه هندوستان یکی از بدشانس ترین دیپلمات هایی بود که هنوز سفر تفریحی اش آغاز نشده راهی دیار باقی شد. لرد لوییس مونت باتن در سال ۱۹۷۹ میلادی در جایی دور از وطن اصلی اش، یعنی در ایرلند مشغول گذراندن تعطیلات بود که توسط یک گروه شبه نظامی ترور شد. کسانی که او و چهار همراهش را ترور کردند، از اعضای گروهی به نام «ارتش جمهوری خواه ایرلند» بودند که هدف شان نشان دادن ضرب شست به هندی ها بود چون معتقد بودند هند وطن آنها و امکانات کشورشان را تصاحب کرده است!

به همین دلیل هم تصمیم گرفتند که لرد بزرگ هندی را بکشند. این عادت لرد مونت باتن بود که تابستان هایش را در یک خانه تابستانی در بندر مولاگمور بگذراند. برنامه روزانه او هم معمولا تفاوت هایی با هم داشت ولی گردش با قایق تفریحی یکی از اصلی ترین برنامه های صبحگاهی او بود.

لرد هندی خوب می دانست که مورد سوءقصد قرار خواهد گرفت چون دست کم یک بار قبل از آن، یعنی در تابستان ۱۹۷۸ در حالی که سوار بر قایق تفریحی اش بود هدف تیرانداز گروه جنگ طلب قرار گرفته بود اما شانس با او یار بود چون این طور که در گزارش پلیس آمده: «افراد قطعات صندلی را به عنوان سپر استفاده کرده و  آسیب جدی ندیدند.»

نایب السلطنه هند همیشه پیام های خطرناکی دریافت می کرد که آخرین آنها، پیامی بود که در ۲۷ آگوست ۱۹۷۹ دریافت کرد. این پیام هشدار نشان می داد که به احتمال زیاد خطری در کمین او و افرادش خواهد بود اما هیچ کدام از این پیام ها نتوانست نایب السلطنه را از سفر تفریحی اش منصرف کند.

در تعطیلات تابستانی سال ۱۹۷۹ مونت باتن همراه با یک گروه از همراهانش سوار بر قایق ۹ متری شان شدند تا خرچنگ و ماهی تن شکار کنندغافل از این که زیر قایق شان یک بمب ۲۳ کیلویی کنترل از راه دور کار گذاشته شده است. بعد از انفجار تقریبا همه چیز نابود شد اما لرد ۷۹ ساله فقط زخمی شده بود. با این وجود، کهولت سن کار دستش داد و تا زمانی که به مرکز درمانی برسد فوت کرد اما این پایان کار نبود. گروه شورشی برای اطمینان از این که لرد «مونت باتن» واقعا آخرین نایب السلطنه هند خواهد بود، تمام فرزندان نوجوان او را هم از دم تیغ گذراندند.

ارتش تروریست های ایرلندی بعد از پایان کارش یک بیانیه هم داد. در این بیانیه آنها مسئولیت کارشان را پذیرفته و تاکید کرده بودند که با این ترور می خواهند «توجه مردم انگلیس» به اشغال کشورشان توسط کشوری دیگر را جلب کنند. این قتل را هم انتقام خون ایرلندی ها و انگلیسی هایی دانستند که زمانی در جنگ کشته شده بودند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها