افسانه‌ی آفرینش سومری‌ ها

سومری‌ها که در جایی واقع در جلگه‌ی رود‌های دجله و فرات که امروزه در مرکز و حنوب عراق جای دارد زندگی می‌کردند باورهای خاصی درباره‌ی پیدایی نوع بشر بر زمین داشتند. به باور اینان خالق اصلی که یک زن است و همه چیز را از عدم به وجود آورده است نامو Nammu نام دارد و خاستگاه او شهری است به نام اریدو Eridu در رود فرات. تاریخ ساخته شدن نخستین معبد در اریدو به هزاره‌ی دوم قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و نامو احتمالا ریشه‌های قدیمی‌تری دارد که به اقوام پیش از سومری‌ها در جوامع ابتدایی مادرشاهی باز می‌گردد. نامو در یک سفره‌ی اب زیرزمینی باستانی به نام اپسو Apsu زندگی می‌کرد یک اقیانوس آب شیرین زیرزمینی که در سطح زمین به چاه‌ها و آبشارها و چشمه‌ها ختم می‌شد. او تنها منشاء حیات بود و از درون آب همه چیز را خلق می‌کرد… او آب را بارور و بارور کننده می‌ساخت.
در دوران تاریخی یعنی از حدود ۳۳۰۰ پیش از میلاد پسر نامو که انکی Enki نام داشت بر اپسو فرمان می‌راند و نامو خود به ناگاه ناپدید شده بود.
به این ترتیب انکی به آفریننده‌ی مذکر تبدیل شد. او خدای خرد، جادو و باروری بود. او که احتمالا قدرت آفرینش را از مادرش به ارث برده بود از این قدرت استفاده کرد تا رودهای دجله و فرات را از منی بارور کننده‌ی خود پر کند. در زبان سومری نشانه‌ی تک هجایی که با حرف تنهای a نوشته می‌شود واژه‌ای است که برای دلالت بر هر دو مفهوم آب و منی به کار می‌رود.
در نوشته‌های اولیه‌ی سومری نشانه‌هایی به چشم می‌خورد که به خدایی مونث با نام اینانا Inanna مربوط می‌شود، خدایی ستیزه جو که آتش ابدی‌اش همه چیز را می‌سوزاند. او به گونه‌ای کنایی در طول حضورش در باورهای مردم منطقه که از هزاره‌ی سوم پیش از میلاد اغاز شده است به نمادی از جنسیت تبدیل شده است.
اینانا پشتیبان همه‌ی انواع اروتیسم، احساسات، ازدواج و عشق‌های ممنوع، عروس‌ها و فاحشه‌ها، دو جنسی‌ها و همجنس گرا‌ها است. او در دنیای اسطوره همواره آغازگر عشق بازی است. اینانا بازیگر نخست آثاری ادبی است که «عاشقانه‌های سومری» نام گرفته‌اند و مهبل مقدس او جایگاه تمرکز اروتیسم در دوران سومریان است
عضویت
اطلاع از
guest

21 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
سورنا

مذهب شیعه معنی مذهب را هیچ کس بهتر از آنهایی که به خرد و درایت و اندیشه خود پشت کرده اند نمی فهمند راوی ملال بنا به نوشته تاریخ طبری هنگامی که مجمد از حجه الوداع مراجعت کرد آثا بیماری جانکاهی در او پدیدار شد به گونه ای که راه رفتن برایش مشکل گردید با توجه به این که تا زمانی که محمدعبدالله زنده بود نه وصیت نامه ای برای خود تنظیم کرد و نه کسی را برای جانشینی خود تعیین کرد از اینرو در نخستین روز درگذشت و در هنگامی که هنوز مراسم به خاک سپاری او پایان نیافته… مطالعه بیشتر »

مسعود

غیر از تاریخ طبری منبع دیگری دارید؟!

سورنا

آن گروه از ایرانیان عزیزی که علی بن ابیطالب را به درجه خدایی رسانده و به ( علی اللهی ) مشهور هستند نمی داند و شاید هم میل ندارند بدانند که علی ؛ بزرگ امام بنیانگزار شیعه گری در زمان خلافتش چه ستمهایی به مردم ایران روا داشت و چگونه ایرانیان را به روز سیاه نشانید برای شرح این موضوع از نوشتارهای بزرگترین و معتبرترین تاریخ نویسان عرب و ایرانی مانند ((ابن بلخی ))((احمد بن البلادزری))((مسعودی ))((احمد بن ابی یعقوب ))(( دکتر عبدالحسن زرین کوب ))و((فیض الاسلام))بهره می گیریم و جریان امر را از زمانی که عثمان در مسند –… مطالعه بیشتر »

هما فر

من برای نظرت احترام قائلم ولی تومنبعت تاریخ طبری
آیا تو می دونی تاریخ طبری چه تاریخی است ؟
ایا خوده طبری شاهد ماجرا بوده؟
یا تاریخ طبری رو خوندی که خوده طبری توش چیمیگه
پس اول منبعت رو کاملا بشناس بعد حرفت روبزن
تازه اگر می گفتی تاریخ بیهقی باز یه چیزی
اما طبری ازاون تارخ هایی هست که کمتر مورد توجه واستفاده تاریخ نگاران واساتید تاریخ قرا رمیگیره

سورنا

یکی دیگر از آداب مذهبی اسلام از دوره جاهلیت و پیش از ظهور محمد و اسلام ریشه می گیرد و کتاب قرآن آن را بر پایه مدلول آیه های ۱۷۹ به بعد سوره بقره برای مسلمانان واجب دانسته ((( روزه ))) است تازیان پیش از ظهور اسلام یک ماه از سال قمری را روزه می گرفتند و محمد این امر را به آیین مذهبی مسلمانان اضافه کرد محمد از آغاز برای روزه داری دو رسم تعیین کرد و سپس به قول الله هر دوی آنها را تغییر داد . بر پایه رسم اول که دارای زیر بنای سیاسی بود به… مطالعه بیشتر »

هما فر

آره درسته ولی چه زمانی گفته. اول آیه کلا بخون بعد بگو درباره ی چیه

سورنا

خدا ما را از این الله و اهریمن رها سازد یقین اهریمن و الله همدستند . حافظ جان همان اهریمن است الله در این شک ندارم من گواهم ایزد و ایرانیان هستند . حافظ جان خدا کی جان و نان با شرط ایمان می دهد کس را چرا اللهیان این را ندانستند . حافظ جان نماز نمازبه همین کیفیتی که امروز در اسلام مرسوم است ، در دوره جاهلیت تازیها نیز بین آنها معمول بوده است ولی چگونگی و تشریفات و آداب آن از آیین زرتشتی ها ( بهدین ) اقتباس شده است زرتشتی ها در هر شبانه روز پنج… مطالعه بیشتر »

سورنا

بزرگترین خدمت که میتوان به یک مسلمان کرد این است که اون او را ازبند این دین نجات داد
(( ارنست رنان))
انسان سازمانهای مذهبی را برای آن اختراع کرده است تا همنوعان خود را به ترس و وحشت انداخته و آنها را به بردگی بکشاند و بدین وسیله قدرت و منافع خود را تامین کند
((توماس پین))
مذهب افراد بشر را به ابلهان نابغه تبدیل می کند
بت ساز بتی که خود می سازد راهرگز نمی پرستد
((راوی ملال ))

هما فر

پس چرا شجاع ترین افراد در طول تاریخ خداپرستان واقعی بودند

مسعود

شجاعت چه چیزی را اثبات می کند؟ شجاعت یک حالت روانی است…

سورنا

نظر تاریخ نویسان و نویسندگان خارجی درباره (( کورش بزرگ )) ( گزنفون ) گزنفون با این که یونانی بود در کتاب Cyropaedia یا تربیت کورش آنچنان از کورش تجلیل بعمل آورده که می توان گفت هیچ کس تا کنون از پادشاهی انقدر تمجید نکرده است گزنفون در این کتاب از کورشبصورت یک انسان کامل و یک سرمشق بی مانند زمامداری و یک مربی ایده آل و یک رهبر عالیقدرنام برده است گزنفون می نویسد کورش نابغه ی بزرگی بود که در تمام عمر از هدفی مقدس و عالی پیروی می کرد او دوست انسانها و طالب علم و حکمت… مطالعه بیشتر »

faryar

آقای کاظمی عزیز !
خوب بود در جواب سورنا کمی استدلال میکردید
نه این که قیافه ی عاقل اندر سفیه بگیرید دوست من.
کوروش به روایت هرودوت توسط ایرانیان پدر خطاب می شد و دوست ودشمن به او احترام گذاردند و امروزه هم مرد احترام است.

سورنا

امپراطوری ایران در زمان کورش بزرگ (( پدر پارسیان )) در زمان کورش بزرگ . تنها پنجاه میلیون کلیومترمربع از مجموعه صدوچهل وهشت میلیون هشتصدوبیست و دو هزار کیلومترمربع خشکیهای روی زمین شناخته شده بود که تنها در حدود یازده میلیون کیلو متر مربع آن را جهان متمدن آن زمان تشکیل می داد و کورش بزرگ موفق شده بود هشت میلیون کیلو متر مربع آز آن سرزمینها را در نقشه ی امپراطوری ایران وارد کند امپراطوری ایران که به دست توانای کورش بنیان گذاری شد از بزرگترین امپراطوری های جهان بودو حدود آن از شمال به دریای سیاه و از… مطالعه بیشتر »

سورنا

سورنا در اقتباس از مورخان فرانسوی در نوشته های خود می نویسد
آن زمان که اوروپایی ها در زندگی نیمه وحشی خود میان چادرها زندگی
می کردند در امپراطروی بزرگ ایران توسط کورش بزرگ حکومتی برقرار بود که مفاد آئین مدنی او بعنوان منشور جامعه مدنی امروز دنیا مورد استفاده قرار می گیرد

سورنا

با درود بر استاد

استناد ما که نمی دانیم شما که استادید برایمان بنگارید

بدرود هم و طن

آرتامیس

درود
کمی فکر ، تامل ، دقت بدور از تعصب های کورکورانه باعث می شود بتوانیم درست را از نادرست تشخیص دهیم و از خرافات و ساده اندیشی دست برداریم بعضی سخنان به درد گول زدن افراد عامی می خورد ولی اکنون در سده اتم (؟!) باز هم می خواهید در قرون وسطا در جا بزنید ؟ نمی خواهید حرکت کنید ؟ کمی فکر کنید و بیاندیشید چه چیز به واقعیت نزدیکتر است .
سپاس و بدرود

هما فر

اره درسته حرف قران ۱۴۰۰ سا له هست اما مسائل علمی جدید که اخیرا کشف شد توش بود بعد بعضی از احکا م دلیل پزشکی دارن که تازه کشف شد
والا این رو به همون کسایی بگین که مثل عرب های جاهل دارن جلوی اسلام رو با روش های احمقانه میگیرند

پسر آریا

سورنا بیکاری نه؟ خیلی شر و ور می گی!!!!۱
خودم همه ی این که میگید رو خوندم + خیلی چیزها دیگه ولی اخلاق ناسیونالیسمی رو بگذارید کنار به اعتقادات مردم توهین نکنید من همه ی نوشته ها رو خوندم دکترای تاریخ گرفتم با خواست خدا با یاری امام علی.
اگه خدا نمی خواست عربا ۷ میلیون سال دیگه هم نموی تونستند بر اتمی از خاک ایران پیروز بشوند.
به امید آنکه خدا تورو راهنمایی کند.

مسعود

به نام آفریدگار هستی بخش و مهربان
هیچ منبع معتبری ذکر نشده، خواننده از کجا بداند که این ساخته و پرداخته ی ذهن نویسنده نیست…