ملکه تمیریس (تومیریس)

تمیریس . [ ت ُ ] (اِخ ) ملکه ٔ سیته  (قوم بربر باستانی ساکن شمال شرقی اروپا و شمال غربی آسیا). درقرن ششم پیش از میلاد مسیح که پسرش بدست کورش کبیر گرفتار و کشته شد و تمیریس به پادشاه پارسها حمله کردو او را اسیر ساخت و دستور داد سرش را بریده در خیکی پر از خون قرار دهند. (از لاروس ). در تاریخ ایران باستان آرد: ملکه ماساژتها در آن زمان بیوه ٔ پادشاه سابق آنها بود این ملکه را تمیریس می نامیدند کورش خواست او را ازدواج کند ولی ملکه فهمید که کورش طالب خود او نیست بلکه خواهان مملکت اوست و جواب رد داد پس از آن کورش با قشون خود تا رود آراکس براند… همینکه ماساژتها را در خواب دیدند برآنها تاختند و عده ای را کشته اکثر ماساژتها را با رئیس آنها که پسر ملکه بود و سپارگاپی سس  نام داشت اسیر کردند… پسر ملکه وقتی از مستی بخود آمد و برآنچه که واقع شده بود آگاهی یافت از کورش تمنی کردکه از غل و زنجیر او را رها کنند و همینکه آزاد شد فوراً خود را کشت … تمیریس … تمام قوای خود را جمعکرده به کورش حمله کرد… بالاخره ماساژتها فاتح شدند و قسمت بزرگ لشکر پارس در دشت نبرد معدوم و کورش هم کشته شد… تمیرس امر کرد خیکی را پر از خون آدم کردند بعد نعش کورش را یافته سر او را در خیک انداخت و استهزاء کرده چنین گفت : هرچند من ترا در جنگ شکست دادم ولی تو از راه تزویر مصیبتی برای من تهیه کردی و پسر مرا از من گرفتی . چنانکه بتو گفته بودم ، حالا تو را از خونخواری سیر می کنم . بعد هرودوت گوید (کتاب ۱ بند ۲۱۴): راجع به فوت کورش حکایات زیاد است روایتی را که من ذکر کردم به حقیقت نزدیک تر است . معلوم می شود که خود هرودوت هم از صحت این روایت مطمئن نبوده است . رجوع به تاریخ ایران باستان ج ۱ ص ۴۴۸۴۵۲ شود.

منبع : لغت نامه مرحوم دهخدا، ملکه تمیریس

عضویت
اطلاع از
guest

39 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
محمود

در خصوص مرگ کوروش کبیر رمان های تخیلی زیادی نوشته شده ولی آنچه که واضح و آشکار است است کوروش به مرگ طبیعی وفات کرده و در پاسارگاد به خاک سپرده شده ، متاسفانه اقوامی که با ایران و ایرانی خصومت دارند هزینه ساخت فیلمهای غیر واقعی نظیر تامیریس و ۳۰۰ رو پرداخت میکنند.

ایرانی

از کجا میدومین کوروشی در زیر خاک ایران هست و دفن شده

عادل
امتیاز :
     

و ما کوروش را کشتیم تا عدالت زنده بماند

ایران تا ابد پاینده

از عدالت فقط سه حرف آخرش به شما میرسه
تو تاریخ نوشته شده که ملکه شما تومریس یک زن بیوه و فاحشه بوده است

احمد سکاوند

درست صحبت کن بی احترامی درست نیست

محمد

اگر کوروش در جنگ کشته میشد و قسمت اعظم سپاه ایران نابود میشد الان چجوری میتونستند جسد اونو تو ایران دفن کنند . هالا هرچیزی که میخان بگن و فیلم ضد ایرانی بسازند ولی چیزی که واضحه این هست که امپراطوری هخامنشی که کوروش بزرگ بنیان گزار اون بود بر سه قاره اروپا و اسیا و افریقا حمکرانی میکرد و اولین امپراطوری بود که تونست صلح در جهان متمدن زمان خودش رو به مدت دویست سال پایدار کنه و من نمیدونم اون سری ایرانی ها که با نظریه های هرودوت و فیلم هایی نظیر ۳۰۰ موافق هستن از وحشی نشون… مطالعه بیشتر »

ماد

کدام جسد کوروش جنایت کار بوده هخامنش یهودی چی داشتن اخه

مرتضی

توهم شما نژادپرست ها تمومی نداره حتی تا جایی که تاریخ رو تحریف میکنین
تو از کجا میدونی کوروش داخل ایران دفن شده؟؟؟
یه مدرک بیار که قبر کوروش داخل ایرانه
یه کتیبه مثال بزن که روش کوشته قبر کوروش داخل ایرانه
منه باستان شناس بی تعصب حرف میزنم ولی شما با این دیدگاه تعصبی و نژادپرستانه تاریخ رو تحریف میکنین

فرزند کوروش

واقعا تا کی دروغ در تمام روایات از کوروش در سایت های معتبر مثل ویکی‌پدیا میگن کوروش به مرگ طبیعی درگذشت یا بر اثر جراحاتی که از جنگ داشت درگذشت هیچکس حرفی از اون زنیکه نزد یا چیز دیگه به گفته ویکی پدیا چرا کوروش باید با اون سن سال در جنگ شرکت کنه؟؟؟ یا اونایی که میگن قبر مادر سلیمانه اگر مادر سلیمان بود چرا اسکندر به گفته روایات یونانی بخاطر احترامی که به کوروش کبیر داشت به مقبره وی دست نزد و دستور داد که به هیچ وجه پاسارگاد رو تخریب نکنند خواهشاً دروغ تحویل مردم ندید تحقیق… مطالعه بیشتر »

توراب

این همه داستان وتخیلات درباره تاریخ این جغرافیا که اسمشو ایران گذاشته اند هیچ کدومش صحت نداره به جای این بحثهای آبکی برید درباره نهضت شعوبی مطالعه کنید اونوقت میفهمید که این همه جعلیاتی که درباره تاریخ ایران نوشته وبه خرد این ملت داده شده در راستای چه اهدافیست.
یه سوال منطقی هم ازاهل منطق می پرسم کورش با این همه بزرگی که تعریفش به هیچ جانمی گنجه خودش زیر دستش یه میرزا نداشته که واسش تاریخ نویسی کنه چرا همه مستندات از نویسنده گان غربی و ویهودیاست.

پوریا پاکزاد

سلام بر همه کوروش کبیر یک اسطوره جهانی بود که کسانی که از اون کینه به دل دارن که خیلی گاو تشریف دارن از جمله خود هردوت که با اینکه ۵۹سال بعد از مرگ کوروش به دنیا اومده بود نتونست تشخیص بده که کوروش کبیر سنش ۷۰ ساله بوده و لزومی به جنگیدن نداشته توی اون سن و سال و کوروش کبیر حتی در فتح بابل هم حضور نداشته چه برسه به جنگ ماساگت که قوم ضعیفی بودن ولی وابستگی به سکاها اونارو قدرتمند کرده بود من نظرم اینه که مقبره کوروش کبیر در همان پاسارگاد هست ولی در اثر… مطالعه بیشتر »

mohsen

ای مردم این تاریخ که همتونو انداخته به جون هم دیگه بچسبین به انسانیت افتادن تو تاریخ پیه نژاد پرستی بابا هرکس بودن تو تاریخ ثبت کردن بد بود پای خودشه خوب بود بازم پای خودشه خودتونو دارین میکشین انگار کوروش یا امثال مثل کوروش تو تاریخ ثبت بشه این بگه یا اون یکی بگه آقای کوروش فلان کارو کرد فلانی میگه کوروش این کارو رو کرده آیا یک قدم مثبت برداشتی از گفته های بزرگانی که تو تاریخ ثبت شده تویی که دم میزنی از اسمش استفاده می کنی آیا به تو چی میدن جز این نمی‌رسه یا تاریخ… مطالعه بیشتر »

ناشناس

اصلا مقبره کوروش برای کوروش نیست مقبره مادر سلیمان نبی است طبق کاوشهایی که انجام شده تو مقبره کوروش بقایای استخوان دو زن بوده, یکم تاریخ رو دقیق مطالعه کنید

ساردانا

درسته دوست عزیز
اخه مگه میشه کوروش رو تقریبا در موقعیت الان تو مرز روسیه کشتن
بعد بر فرض مثال برن جنازه رو از اونجا بگیرن بعد حدود ۴۰ ۵۰ روز طول میکشیده تا بیارن پاسارگاد
به نظرتون یکم چرت و پرت نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

کیا

شما هیج نمیدونید ازتاریخ..اولا جنازه موادی وجود داشت که تا یکسال هم نگهداری میکردند..از نمک.وید چیزی مثل یخ..اثبات شده /بعد جنازه زن کورش هم کنارش هست…ما احتیاج به بررسی دقیق‌تری داریم.بعد قضاوت؟؟؟

ماد

درود

رضا

اصلا تو که تاریخ نخوندی نه سواد نداری چرا الکی تز میدی هاااا
این حرفت رو جواب میدن مردم گم راه نکنی
در دورساسانی اعراب به ایران حمله کردن هرجارو که میدین نابود میکردن
با این سیاست و این نام دینی تونستن مقبر کورش رو از تخریب نگه دارن

بعدش نویسنده این سایت میگه قبر کورش تو ایران نیست
داداش همون هرودتی که گفت کورش در جنگ کشته شده
صحبت هایی هم درباره مقبر کورش کرده
افتاد
بی دلیلم حرف نزن

شهرام

اگر سر و بدن کوروش در قزاقستان است پس اونی که می گویند در تخت جمشید است متعلق به کیست . ؟ گیج شدم به خدا

محمد فرزند کوروش

اسکل اصلا علکی میگن سر کوروش بریدن کوروش بزرگ فوتش طبیعی بود

ایران سرزمینم
امتیاز :
     

آخه این کوروش کببر فرمانروای بزرگ آسیا و… بود چگونه به دست یک ملکه کشته بشه اگر کوروش اراده میکرد اون ملکه و اجداد اونا کارشون تموم بود اصلا هم اینطور نیست که پر فیلم ها و سایت ها مینویسیند کوروش بدست اون ملکه کشته شده دارن به تاریخ ۲۵۰۰ ما ضربه میزنند . اولاً کوروش در پاسارگارد تخت جمشید مرده و الکی هم نیست او دستور داده بود که مقبره خود را بسازند و وقتی که مرد در آنجا خاک کنند و پس کشته نشده مرده فقط تمام 🌷🌷🌷

سام هستم

کی ثابت کرده یا کدوم تاریخ نوشته که مقبره ی کوروش در شیراز هست ؟ اون مقبره ساخته و پرداخته ی ذهن یه سری هست هیچ منبعی من ازش پیدا نکردم موثق باشه حتی کتیبه ی کوروش هم که کمتر از پنجاه ساله پیدا شده معلوم نیست اصالت داره یا نداره ضمنا ما حرف تارریخ نویس بزرگ هرودوت را مورد اطمینان تر میدانیم تا اراجیف اینترنتی موفق باشید

مرتضی

عزیز شما اگه تاریخ ۲۵۰۰ ساله داشته باشی تمدن سومری که شامل ساکا ها و ماساژتها بود طبق یافته های باستان شناسی ۸۰۰۰ سال قدمت دارن و مادها قوی ترین قبیله ایران بودن
کوروش جلوی ملکه تومریس کم آورد و سپاهش در مقابل سپاه تومریس هیچ بوده نمیدونم چرا دوسدارین انقد بزرگش کنین
شما یه کتیبه برای منه باستان شناس مثال بزن که ثابت کنه قبر کوروش داخل ایرانه من حرف شمارو قبول میکنم
اون‌اصلا قبر کوروش نیست
کوروش توی جنگ کشته شده توی اون قبر هم استخون های دوتا زن پیدا کردن 😂

امیر

سزای کوروش متجاوز بریده شدن سرش بود. کسی که همه عمرشو مثل یک حیوان وحشی صرف تجاوز به کشورهای دیگه و کشتار مردم بی گناه و بی پناه بکنه همینه که سرش اومده و ابدا” هیچ نیازی هم به عذرخواهی از مردم ایران نبود

شاهين

با سلام و احترام” این بندگان خدا که خیلی بر سلولهای خاکستری مغز خویش فشار اورده تا چنین مطالب پوچی را ارسال کنند” ای بی خردان دانشمندان جهان در حیرتند که حکومت هخامنشیان با امکانات وشرایط ان زمان چگونه توانستند از نظر حقوقی ” کشاورزی” صنعتی ” اموزشی ” حمل و نقل ” معیشتی” و غیره و ذالک قریب به ٣٠٠ سال بر بیشتر قاره اسیا و افریقا و اروپا که جمعیتی غالب بر ١٠٠ میلیون نفر را در بر می گرفته اداره کنند بطوریکه زنی که در شکم فرزندی را حمل می نمود ان فرزند دارای حق و حقوق… مطالعه بیشتر »

mmd

مقبره کوروش واسه ننه سلیمان در حالی که اصلا نمیدونم چرا باید ننه سلیمان مقبرش تو پاسارگارد باشه با این که به طور واضح نام کوروش در آیین نامه نبونعید و کتاب انجیل و قرآن و عهد عتیق یهودیان و کتاب کوروش نامه گزنوفون و نوشته های کتزیاس و نوشته های هردوت آمده من میگم کوروش جعلیه ولی تمیریس اون رو کشته من پانتورک هستم عاووووو🤡🦃🦃🐺 کوروش چرا اصلا باید تو سن ۷۰ سالگی تو جنگ شرکت کنه مغز فندقی ها؟ ایرانیان به یک همسری پایبند بودند چرا باید پیشنهاد ازدواج به یک صحرا نشین بربر غارت گر بده ؟… مطالعه بیشتر »

کارگر

به نظر من کوروش وحشی بوده و به دست ملکه زرنگو یا هر خر دیگه کشته شده دلیل اینکه میگم وحشی بوده اینه که الان هم سازمان ملل دارن با منشور کوروش بزرگ قانون گذاری میکنن کسی که میگه خدایا دروغ رو از سرزمین من دور نگه دار وحشیه کسی که به خدای بقیه اقوام احترام میزاره وحشیه کسی که بدون جنگ و خونریزی خیلی از جاها رو میگیره و حاکم اونجا رو نمیکشه و برعکس میزاره حکومت کنه وحشیه کسی که بیمه میاره وحشیه کسی که احترام به زنها میزاره وحشیه کسی که لقب ذالقرنین داره وحشیه کسی که… مطالعه بیشتر »

افشار

بابا کوروش دشمن زیاد داره کسی که جهان روفتح میکنه اینقد تجربه داره که ماسا چس عددی نیست براش..ترک ها ویونانیها ضد ما هستن میخان امپراتوری خودشونو بهترنشون بدن اما حقیقت اینه خیلی باج دادن تا نفس بکشن کوروش ب مرگ طبیعی مرده چون کهولت سن داشت دیگه دنبال سرزمین دیگرنبود چون میگفت ک دیگر پشت دریاها سرزمینی نیست وسلام درود بر تمام ایرانیهای پرافتخار.درود برخمینی کبیربرخامنه ای عزیز..براسلام

مرتضی

آدمای نژاد پرستی مثل تو تاریخ رو تحریف میکنن و ایران رو به این روز انداختن دوست عزیز
یکم بیشتر مطالعه کن و تعصب بیمورد رو بزار کنار
جمعیت کل فارسی زبان های جهان یک پنجم جمعیت تورک زبان ها هم‌ نمیشه

عادل

تخت جمشید و کوروش کویر عادل ساخت و پرداخت عقل ناقص پهلوی های احمق بیسواد بودند والا کوروش یک نادان عاشق قتل و غارت و کشور گشایی بوده

طاها

کاملا اشتباه است.

محمد

وجود شما است که باعث می شود ایران پیشرفت کند!مرسی

طاها

همش دروغ بود.
ماساژت ها(مسقندیان) اول به ایران حمله کردند و شکست خوردند و پسر ملکه تمیریس فرو مایه را کوروش بزرگ اسیر کرده و با او همانند یک مهمان رفتار کرده.
سپس بدلیل حمله های پیاپی ماساژت ها به ایرا ن برای ربودن ثروت های هنگفت ایرانیان کوروش بزرگ برای دفاع وارد جنگ شد و در جنگ در حالی که داشت پیروز می شد شهید شد.
هرودوت هم در آن دوران در آن قسمت های شمالی(مسقند) اثلا نبود و چون یونانی و دشمن ایرانیان بود اغراغ از کوروش بزرگ بسیار کرده.

سپهر

خخخخ.اره فضایی ها هم هخامنشی هستن همه بدن به غیر اونا.چیه دلت جیز شد سر کوروشتونو هم ملکه ترک ها بریده ؟

میلاد

اخه قزاقستان چ ربطی ب ترک دلره

ناشناس

پس به کی ربط دا ره ترکن دیگه

فرزند کوروش

بابا زر نزن تو میدونی کوروش کیه همین ملکه تومریس هم با نیرنگ کوروش رو کشت پلشت وگرنه کوروش قدرتمندترین فرمانروای جهانه

رام

چرت نگو تو هیچی از گیلان باستان نمیدونی هیچ وقت تصرف نشد اسم تپه مارلیک به گوشت نخورده پس هیچی از عظمت سرزمین شمالی نمیدونی لابد از تمدن ۲۰۰ هزار ساله و قدمت زیستی انسانهای ۸۰۰ هزارساله گیلان نمیدونی
درباره اینکه مغول هارو کی و توسط چه سلسه ای شکست داد هم چیزی نمیدونی

سعید

بابا معلومات ،،،تاریخ ناطق

ناشناس

شمایی ک انقد معلومات داری توصیه میکنم کتاب فارس نامه رو حتما بخون بعد داستان سرایی کن