انستیتوهای کنفوسیوس در جهان

چندی پیش سومین اجلاس دو روزه انستیتوهای کنفوسیوس در پکن پایان یافت. بیش از ۵۰۰ نماینده از جمله رییسان انستیتوهای کنفوسیوس و آموزشگاه های چینی و خارجی در این اجلاس حضور یافتند. خانم لیو یان دون عضو شورای دولتی و رییس شورای مقر انستیتوی کنفوسیوس چین در سخنرانی خود در آیین گشایش نشست گفت زبان و فرهنگ پل مهمی برای تقویت دوستی و اعتماد متقابل مردم کشورهای مختلف است. دولت چین امیدوار است با ایجاد انستیتوهای کنفوسیوس به توسعه فرهنگ های گوناگون در جهان یاری کند.

انستیتوی کنفوسیوس یک نهاد چینی است که در زمینه گسترش آموزش زبان چینی و معرفی فرهنگ چین فعالیت می کند. نخستین شعبه این انستیتو در نوامبر سال ۲۰۰۴ در سئول کره جنوبی تأسیس شد. این نهاد در روند توسعه خود در چند سال گذشته اکنون در ۷۸ کشور و منطقه جهان شعبه دارد و پاسخ گوی نیازهای مخاطبان جهانی به آموزش زبان چینی و آشنایی با چین بوده است. خانم لیو یان دون عضوی شورای دولتی و رییس شورای مقر انستیتوی کنفوسیوس چین در این زمینه تصریح کرد:

«اکنون چین ۲۴۹ شعبه انستیتو و ۵۶ کلاس کنفوسیوس در ۷۸ کشور و منطقه جهان تأسیس کرده است. این کشور با استفاده از روش های مناسب تدریس بیش از ۶۰۰۰ کلاس مختلف برای آموزشگاه ها، مناطق مسکونی و موسسات دایر کرده و شمار دانش آموزان ثبت نام شده در آنها به ۱۳۰ هزار نفر می رسد. علاوه بر این در داخل کشور نیز فعالیت های گوناگونی در زمینه تبادلات فرهنگی برگزار کرده که بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در آن شرکت کرده اند.»

شعب انستیتوی کنفوسیوس چین که در مناطق مختلف جهان فعالیت می کنند ضمن تدریس و گسترش زبان چینی، با توجه به ویژگی های محلی، درس ها و فعالیت های ویژه ای را برای معرفی فرهنگ چین نیز برگزار می کنند. برای نمونه، شعبه انستیتوی کنفوسیوس در دانشگاه «کرانه جنوبی» لندن درس هایی درباره طب سنتی چین برگزار می کند که بسیار مورد پسند مراجعه کنندگان قرار گرفته است. در انستیتوی کنفوسیوس در برگن نروژ بر تدریس وو شو تاکید می شود و کلاس هایی برای تدریس تای جی چوان و شائو لین چوان برگزار می شود.

تیموتی اوشئه رییس دانشگاه ادینبورگ انگلستان می گوید که با برگزاری فعالیت های یاد شده از سوی انستیتوهای کنفوسیوس، آشنایی مردم محلی با فرهنگ چین تقویت یافته است. او در این باره می گوید:

«در انستیتوی کنفوسیوس در دانشگاه ما، به مدت ۱۰ ماه سال فرهنگی چین برگزار شد که در حاشیه آن ۱۱۵ فعالیت برگزار شده و حدود ۱۷ هزار دانشجو و مردم عادی را به خود جلب کرد.»

به منظور ایجاد سکوی تبادلات بین المللی، انستیتوی کنفوسیوس چین بیش از ۱۵۰۰ تن از رییسان آموزشگاه ها، استادان، معلمان و دانشجویان را به دیدار از چین دعوت کرده و برای ۴۰ کشور و منطقه بیش از ۲۰ هزار معلم زبان چینی تربیت نموده است. افزون بر این حدود ۴۰۰۰ معلم زبان چینی و داوطلب در این زمینه به بیش از ۱۵۰ کشور جهان اعزام کرده است.

به منظور تقویت کارآمدی تدریس در انستیتوی کنفوسیوس، اکنون، این انستیتو در حال تلاش برای تألیف فرهنگ چینی به ۴۳ زبان خارجی است و قصد دارد کتاب های ساده ای برای چینی آموزان منتشر کند. به علاوه، در سال ۲۰۰۹ چین «بورسیه انستیتوی کنفوسیوس» معین کرده و بیش از ۳۰۰۰ استاد زبان چینی خارجی و دانشجو را برای تکمیل آموزش به چین دعوت خواهد کرد.

خانم لیو یان دون می گوید که در شرایط جهانی شدن اقتصاد، زبان و فرهنگ پل مهمی برای ایجاد دوستی و اعتماد متقابل است. دولت چین امیدوار است مردم کشورهای مختلف جهان از طریق انستیتوی کنفوسیوس به نحو بهتری با چین آشنایی پیدا کنند و با برخورد بازتر با زبان ها و فرهنگ های کشورهای دیگر آشنا شوند تا به توسعه فرهنگ های گوناگون در جهان یاری کنند. او می افزاید:

«مردم چین به آموزش زبان و فرهنگ کشورهای دیگر بسیار اهمیت می دهند. اکنون شمار چینی هایی که زبان های خارجی می آموزند به ۲۰۰ میلیون تن و تعداد زبان های خارجی که در آموزشگاه های عالی کشور تدریس می شود به بیش از ۶۰ زبان می رسد. این کشور از آموزش زبان های خارجی و معرفی فرهنگ ها از سوی کشورهای مختلف جهان استقبال می کند. اکنون بسیاری از کشورها در چین آموزشگاه های تدریس زبان و معرفی فرهنگ خود را دارند، دولت چین در این زمینه تسهیلاتی را برای آنها فراهم خواهد کرد.»

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها