اختراع خط و پیدایش خط پارسی باستان

اختراع خط نقطه بسیار مهم در تاریخ بشر بوده وهمواره باعث پیشرفت انسان در تمام علوم هستی میباشد.
پیدایش خط را نقطه شروع تاریخ و ظهور نخستین تمدنهای ابتدائی میتوان شمرد.
سومریان ۵۰۰۰قبل از میلاد خط ابتدائی بسیار دشوار را اختراع کردند که به خط تصویری معروف است.
از این خط مصریان ۳۰۰۰سال قبل از میلاد استفاده کردند و از ان بهره بردند.
۳۵۰۰ سال ق/م سومریان دوباره با نبوغ منحصر به فرد خود خط میخی را اختراع کردند. این خط را میتوان بزرگترین دست اورد جهان باستان شمرد.
رفته رفته دیگر سامییان همجوار با سومر این خط را یاد گرفته واز ان استفاده کردن
در تعریف (سامییان) این مطلب را اضافه کنم که اقوامی بودند که نسب انها به سام پسر نوح باز میگردد و سومریان,اشوریان,عیلامیان وأکادیان را سامی مینامند.
به دلیل ظلم وبت پرستی شاهان سومری وأکادی عده ای از مردم مهاجرت کرده وبعدها أقوامی چون عربان و عبریان را تشکیل دادند.(۱)
همانطور که گفته شد خط میخی توسط اقوام اسیای غربی استفاده میشد . سومریان این خط را اختراع , أکادیان وبابلیان ان را بهبود دادند ودیگران ان را برای خودشان اقتباس کردند مانند اقوام هیتی وعیلام وماد ,پارس.(۲)
ا((اما استفاده خط نزد ایرانیان)
ایرانیان در زمان هخامنشیان کم کم خط میخی را که سومریها ساخته بودند از بابلیها وأکادیها اختیار کردند وبرای زبان پارسی باستان ساده وسازگار کردند و تا دوران ساسانی همین خط میخی به کار برده میشد(۳)
ایرانیان خطی از خود نداشته و در تمام تاریخ خود خطهای دیگران را گرفته وساده کرده وبرای زبان خودشان سازگار کردند.(۴)
از دوران مادها واز زمان فرمانروایی انها هیچ نوشته ای بر جا نمانده و در دوران نخستین هخامنشیان گزارشها و اسناد درباری و حکومتی را به زبان ارامی و عیلامی وبه خط میخی مینوشتند.. مفصلترین ومهمترین نوشته های پارسی ایران باستان از داریوش یکم است که بیشتر همراه دو متن بابلی و عیلامی است. از دوران پیش از او تنها پنج سنگ نوشته به دست امده که دوتای ان از کوروش نخستین پادشاه هخامنشی می باشد. در بین انها میتوان به منشور معروف کورش نام برد که به خط میخی بابلی نوشته شده است.
اگر خط میخی پارسی باستان در زمان کوروش بزرگ وجود داشت لازم می امد که در منشور مشهور خود از خط پارسی باستان استفاده می شد یا نوشته های زیادی از زمان پر تحرک او به خط میخی باستان بر جای می ماند
در صده پنجم پیش از میلاد برای نخستین بار به فرمان دا ریوش خط میخی پارسی باستان را از خط عیلامی درست کردند..(۵)

اولین نوشته ای که به زبان پارسی باستان وجود دارد همانا کتیبه سه زبانه بیستون که به زبان عیلامی ,پارسی باستان و بابلی نوشته شده.
در نوشته های این کتیبه ملاحظه می شود که اختلاف خط میخی پارسی باستان با دیگر خط های میخی بسیار ناچیز است . این خط در زمانی معین وبه یکباره با تقلید از تجربهای خط های میخی اسیای غربی به ویژه خط میخی عیلامی پدید امده است…..
——————————————————————————————–
(۱)مروج الذهب/۳۸/۱
(۲)تاریخ خط /۱
(۳)تاریخ خط/۲
(۴) تاریخ خط/۲

عضویت
اطلاع از
guest

11 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
مسعود

نخستین خط از تمدن جیرفت است

هوتن

هرچی تو این متن آمده یک در میان غلطه کجا سومری ها سامین؟ هنوز تبار سومریها به درستی روشن نشده و واسه همینه که ترکها از این نقطه کور تاریخ سواستفاده کردن و میگن سومریها ترک بودن.اگر سونریان عرب بودند چرا زبانشان از دسته زبانهای صرفا پیشوندی است حال آنکه زبان عربی زبانی گشتاری و تحلیلیست و زبان ترکی هم زبانی صرفا پسوندی است و این موضوع نشان جدایی ریشه ی این سه زبان از یکدیگر را دارد ۲ -بابلی ها و آشوری ها عرب تبارانی بودن ابتدا تو جزیره العرب بیابانگردی میکردن وهیچ نسبتی با سومریها نداشتن و اتفاقا… مطالعه بیشتر »

hosain

خداوکیلی داری هذیون میگی!!ی مشت چرت وپرت داری سرهم میکنی..راست میگه سومریان از اسمشون معلومه..(سومر به عربی یعنی سبزه رویان)این سبزه رویی از خواص مشترک اعراب و سومریان است..تازه وقتی کورش به بابل هجوم آورد بعضی از اعراب به صحرا پناه بردن تا از شر کورش خلاص بشن(جزیره العرب کنونی مکه)با این چرندیات نمیتونی ی فرهنگ با این عظمت رو بپوشونی..تازه زبان پارسی کنونی ۸۵درصدش وامدار زبان عربیه.آیا شما این رو انکار میکنی؟؟چرا میخوای عربهارو اینقدر عریان کنید..وجدانن بی انصافی ی حدی داره..لاقل ی کار کوچیکی که واسه منو تو کردن اسلام رو به این کشور کشوندن..!!آیا ما به مغولها… مطالعه بیشتر »

کوروش

مطلب خوبی بود درباره خط در جیرفت سیلک وشهرسوخته هم مطلب بزارید

ارشک

با درود
باید سپاسگذاری نمود از کارهای شما
و اینکه بهتر بود نوشته ها بیشتر پیرامون ایران و پارس باشد
مچکرم

سومر ایران

سامی ربطی به سومری نداره سومری ها ایرانی هستند بعد راجع به شباهت این واژها بگم که زبان عربی وفارسی وحتی بعضی از واژهایی که ایرانی ها وعرب ها استفاده میکنند به سومریها شباهت داره مثل سام چون عرب ها ازاونها تقلید کردن مثل طوفان نوح که فقط افسانه است واقعیت نداره عرب ها یاهمون واژه تقلید شده سامی چهره ای شبیه به آفریقایی ها دارند که از قبایل بدوی عربستان بودند وغارتگری میکردند زمانی که عرب ها(سامی) وعبریها به عنوان بردگان سیاه سومریها بودند از بند آنها خارج شده وزبان وبعضی از واژه های سومری ها به ناچار خود… مطالعه بیشتر »

ملیسا

خوب بود مرسی

سومر ایران

سامی ربطی به سومری نداره سومری ها ایرانی هستند بعد راجع به شباهت این واژها بگم که زبان عربی وفارسی وحتی بعضی از واژهایی که ایرانی ها وعرب ها استفاده میکنند به سومریها شباهت داره مثل سام چون عرب ها ازاونها تقلید کردن مثل طوفان نوح که فقط افسانه است واقعیت نداره عرب ها یاهمون واژه تقلید شده سامی چهره ای شبیه به آفریقایی ها دارند که از قبایل بدوی عربستان بودند وغارتگری میکردند زمانی که عرب ها(سامی) وعبریها به عنوان بردگان سیاه سومریها بودند از بند آنها خارج شده وزبان وبعضی از واژه های سومری ها به ناچار خود… مطالعه بیشتر »

hosain

باشرفترین قوم در عالم عرب است..قال رسول الله ص(احب العرب لثلاث..انا عربی و القران عربی و لسان اهل الجنه عربی)من عرب را بر ۳ چیز دوست دارم..من عربم.کتاب قران عربیست..زبان اهل بهشت عربیست)حالا شما واسه خودت پارس کن..حضرت علی فرمود(.انا عربی و لیث العرب منی)من عرب هستم وشیرعرب از من است..بهت هم بگم لیث و لیس فرق میکنه..لیث یعنی شیر..و لیس یعنی نیست..چون زبون هالیت نیست گفته باشم..شما هر گردی رو گرودو فرض میکنی..مقصر هم نیستی..یعرب بن قحطان قحطان بن نوح..شاخه دوم..اسماعیل بن ابراهیم تا برسه به قریش و رسول الله..بعد توی بی اصل ونسب..بیای بگی عرب یعنی افریقایی..بخدا قسم… مطالعه بیشتر »

hosain

آره اگر سومری ایرانیه..چرا زبونتون رو از عربی وام گرفتی؟؟شعر و مصرع و بیت رو از کجا آوردی؟؟بدبخت

شیما

خوب بود ,خیلی ممنونم