گنگ جو

گنگ جو  (فوت:۳۱ دسامبر ۱۰۱۰) ژنرالی از گوریو بود  که در زمان پادشاه موکجونگ و پادشاه هیون جونگ از گوریو خدمت می کرد.او ژنرالی مسئول در ارتش مرزهای شمالی بود.

رسیدن به قدرت:

زمانی که محقق و مقامی عالی رتبه به نام کیم چی یانگ قصر سلطنتی را با خاک یکسان کرد و تهدید نمود که پادشاه را کشته و کنترل دربار را بر عهده می گیرد،پادشاه موکجونگ ژنرال گنگ جو را به پایتخت در که سونگ فرا خواند.ژنرال گنگ جو بدون فوت وقت کیم چی یانگ و هوادارانش را اعدام کرد.

سپس مقامات دولتی دشمن گنگ جو که محقق نیز بودند،شایعات و دروغ هایی در این مورد که ژنرال نقشه ای برای در اختیار گرفتن دولت برای خود دارد پخش نمودند.این شایعات به گوش پادشاه رسید و او در جستجوی کشتن گنگ جو برآمد.گنگ جو درباره ی این توطئه شنیده و درمورد پادشاه دودل شد و به ارتشش دستور داد تا حمله نموده و تمام دشمنانش از جمله پادشاه را بکشند.بعد از به قتل رساندن پادشاه موکجونگ،ژنرال گنگ پادشاه هیونگ جونگ را به تخت نشاند.

جنگ با لیائو و مرگ:

مدت کوتاهی بعد از این اتفاق، امپراطور شنگ زونگ از لیائو در پائیز سال ۱۰۱۰ در یک تلاش برای کشتن گنگ جو به بهانه قتل پادشاه گوریو به این کشور حمله کرد.ارتش چهارصد هزار نفری لیائو به خاک گوریو تهاجم بردند.لیائو در ابتدا یورش برد و در اویجین جایی که لرد دژ آن ژنرال یانگ گیو بود شکست خورد.

سپس لیائو سرانجام به سمت شهر تونگ جو جایی که ژنرال گنگ  با سی هزار نفر از سربازان گوریو در انتظار بودند ،پیش رفت.ژنرال گنگ جو در یک گذرگاه باریک جایی که ارتش لیائو به ناچار باید از آن عبور می کرد یک کمین ترتیب داده بود.زمانی که ارتش لیائو به محل رسید،او به صورت مستقیم یک حمله ی سه طرفه را هدایت کرد.سربازان لیائو مجبور به عقب نشینی شدند و ده هزار کشته در این کمینگاه دادند.سربازان دشمن مجددا به شهر تونگ سو یورش بردند ولی با یک شکست تحقیر آمیز با تلفاتی شدید روبرو شدند.

فرمانده لیائو باقی مانده ارتش شدیدا آسیب دیده ی خود را جمع آوری کرده و حمله ی دیگری را به شهر ترتیب داد در حالی که هدف اصلی این حمله شخص گنگ جو بود.لیائو برای بار سوم شکست خورد و مجبور شد مجددا عقب نشینی کند.در آخرین تلاش برای نابودی،ارتش لیائو مجددا حمله نمود ولی اینبار ژنرال گنگ جو شخصا نبرد را هماهنگ نکرده بود و با خیال اینکه پیروزی قطعی است، به جای نبرد با یکی از ستوان هایش مشغول بازی بادوک بود.یکی از افراد گنگ جو نقشه ی وی را به لیائو گفته بود.سربازان لیائو خطوط دفاعی شهر را شکافتند و ژنرال گنگ را دستگیر نمودند.ژنرال گنگ تسلیم شدن در برابر امپراطور لیائو را رد کرد و به همین خاطر امپراطور لیائو او را اعدام کرد.

جایگاه در تاریخ و مقایسه با یون گه سومون:

نام گنگ جو به عنوان یک قهرمان در یادها مانده است.اگرچه دوران وی با جنگ بر علیه لیائو عجین شده بود ولی به جز پادشاه موکجونگ و محقق – مقامات توطئه چین، دستور تعداد زیادی از اعدام ها توسط ژنرال داده نشده بود.می توان گنگ جو را با سلف خود یون گه سومون از گوگوریو مقایسه کرد که به دلیل توطئه چینی علیه وی یک پادشاه از گوگوریو را کشت.

اما او به اندازه یون گه سومون با هوش نبود زیرا نتوانست کنترل کشور را برای مدتی طولانی در دست بگیرد.گنگ جو پیروزی بزرگی با غلبه بر لیائو برای گوریو به ارمغان اورد ولی مرگ وی باعث بروز دورانی از آشفتگی برای گوریو شد به همان صورت که مرگ یون گه سومون مشکلاتی را برای گوگوریو در پی داشت.گنگ جو می تواند یون گه سومونی دیگر در مقیاس کوچکتر در نظر گرفته شود.

عضویت
اطلاع از
guest

13 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
انی کاظمی

امیر جان عالیه. خسته نباشی.

تست
امتیاز :
     

تست میکنیم

محسن تیموری

سلام باتشکر ازوبسایت شما من درسریال ملکه چونچو در اخر دیدم باوجود شجاعت بی نظیر فرمانده گانگ جو از ساختن یادبود برای ان جلوگیری کردند وبعد امپراطور به دلیل نظرات مختلف این کار به بعد موکول کرد میخواستم ببینم بعد ها یادبود این فرمانده بزرگ ساخته شد یا نه ؟؟؟؟

محسن تیموری

به خاطر فشار همان مقامات خائن وبزدل زمان امپراتو ر بود که هر دفعه اقدام به فرار میکر دن ؟؟؟

محسن تیموری

یه مقدار عجیب هست که انقدر باگانگجو مخالفت میکردن ؟؟؟!!!!

محسن تیموری

میشه بپرسم چرا اگر قرار به خیانت فرماندهان درجنگ بود به فرمانده داسو هم خیانت شد اما مقامش رابعداز مرگ برگرداندند ؟؟!!

محسن تیموری

بابت وقتی که میزارین وبه همه سوال ها جواب میدین ممنونم