حتیان

در حدود ۲۴۰۰ سال پیش از میلاد، مردمانی باستانی موسوم به حتیان (به انگلیسی: Hattians) که ذریه ” حت بن کنعان ” می باشند ، از دو هزار سال پیش از میلاد مسیح به مدت هشت قرن در طرف جنوبی یهودیه در نزدیکی حیرون واقع در سرزمین فلسطین ساکن بودند . آنان که در زمان بر آناطولی مرکزی واقع در آسیای صغیر دولت مقتدری را تشکیل داده بودند ، شهر صخره ای اورشلیم را نیز اداره می کردند .کشفیات ” تل العمارنه ” در ساحل شرقی رود نیل علیا در مصر ، که بقایای پایتخت ( امنحوتپ ) یا آمنوفیس چهارم که به اخناتون معروف بوده است ، نشان داد حتیها دارای تمدنی درخشان بوده اند. در آن زمان کنعانیان و حتیان مقیم فلسطین با ” اخناتون ” فرعون مصر ، دوستی و مراوده داشتند و به پاس همین دوستی بارها از او در برابر هجوم عبرانیان کمک خواستند ، اما وی به دلیل گرفتاری فراوانش ، نتوانست به یاری آنها بشتابد .

 

 

عکس Image result for Hattians %d8%ad%d8%aa%db%8c%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org

 

 

نفوذ زیاد دولت حتی در آسیای صغیر، سوریه و فلسطین از لوح های گلی تل عمارنه مشخص می باشد و گاهی تمدن آن از تمدن مصر نیز باشکوه تر بوده است . آنها برای خود ، خط ، معماری و دیگر آثار تمدن را داشتند ، الواح نیز نشان می دهند که ، هجوم عبرانیها تدریجی صورت گرفته است نه به یکباره .

 

عکس Image result for Hattians %d8%ad%d8%aa%db%8c%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org
از قوم حتی چندین بار در تورات نام برده شده است. در سفر پیدایش باب ۲۳ آیه ۱۰ آمده است که حضرت ابراهیم ، قطعه زمینی از مردی به نام ” عفرون ” حتی خریداری کرده است .زمانی که یوشع ( یوشع بن نون ) جانشین حضرت موسی قوم را به سوی فلسطین برد و به آنها حمله کرد ، حتیها هنوز وجود داشتند ، حتیها دو بار تمدنی درخشان را ایجاد کردند ، یکی در قرن ۱۷۰۰ ق . م و دیگری از ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ ق . م . در سال ۱۲۸۷ ق . م جنگ خونینی بین لشکریان رامس دوم فرعون مصر و قوم حت درگرفت . در آغاز فرعون مغلوب شد اما با تجدید قوا ، شکست فاحشی به حتیها وارد کرد .

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها