حویها

یکی از اقوامی که تاکنون اطلاعات کافی و منابع و مشاهداتی در رابطه با آن کشف نشده است، حویها هستند. حویها قومی هستند که هویت تقریبا نامشخصی دارند . زیرا در هیچ کدام از متون تاریخی قدیم غیر از تورات نامی از آنها برده نشده است . از آنجایی که بسیاری از روایاتی که درباره این قوم در تورات آمده ، کلی و گاهی مبهم است تاریخ روشنی از این قوم در دست نمی باشد . طبق آنچه که در تورات آمده است حویها مانند یبوسیها ، عموریها و جرجاشیها جزء ساکنان سرزمین کنعان بوده اند . اگر این مطلب درست باشد می توان نتیجه گرفت که حویها از ملل سامی نژادی که در کنعان زندگی می کرده اند به وجود آمده اند .بعضی از دانشمندان مانند ” سبایزر ” و ” جرثر ” این مسأله را تأیید نمی کنند . ” سبایزر ” معتقد است که ” حوی ” که در تورات آمده تحریف نام ” حوویثا ” است که جزء اسامی به دست آمده از مدارک کشف شده در شهر ” توزی ” می باشد و در واقع به اصل حوریها باز می گردد . اگر استدلال ” سبایزر ” درست باشد می توان گفت که حویها همان حوریها بوده اند و در نتیجه نمی توان آنها را جزء ملل سامی به حساب آورد .سبایزر معتقد است که حویها به همراه ” هکسوسها ” که عازم مصر بودند در قرون هجده و هفده پیش از میلاد از فلسطین می گذشتند تا در آن مستقر شوند .

 

 

عکس Image result for ‫قوم حوی‬‎ %d8%ad%d9%88%db%8c%d9%87%d8%a7 Tarikhema.org

 

 

آنطور که تورات بیان می‌کند، حویها عمدتا در ” شکیم ” ( نابلس ) و ” جعیون ” سکونت داشته اند. وقتی اسرائیلیها به کشورهای منطقه مانند حتیها و عموریها و… حمله کردند ، حوریها خودشان را درگیر جنگ نکرده بلکه با آنها نزدیک شده و هر گونه رابطه خود و ملل یاد شده را انکار کردند .همچنین با پوشیدن لباسهای کهنه و مندرس ادعا کردند که از مناطق دوری وارد این سرزمین شده اند و با ملتهای منطقه بیگانه اند . یشوع آنان را مورد بخشش قرار داد و برای انجام کارهایشان از وجود آنها استفاده کرد . این موضع گیری حویها در مقابل اسرائیلیها موجب خشمگین شدن سایر ملتها شد . به طوری که پادشاه بیت المقدس که از عموریها بود خواست آنها را در جعیون سرکوب کند ولی آنها از یشوع درخواست کمک کردند و او نیز به سرعت به کمک آنها شتافت . در تورات نیز درباره نزدیکی حویها با بنی یعقوب سخن گفته شده است .

جهت مثال در منابع چنین آمده است که ” شکیم بن حمور حوی ” برای بهبود روابط خود با بنی یعقوب دختر یعقوب را به عقد فرزندش درآورده است . حویها اقدامات دیگری نیز برای نزدیک شدن با بنی اسرائیل انجام دادند ، نظیر اقامت بنی اسرائیل در سرزمینهایشان و دادن حق تملک و خرید و فروش زمین به آنها و شرکت دادن آنها در کار تجارت و بازرگانی و برقراری رابطه زناشویی .با وجود همه این کارهایی که از سوی حویها در جهت برقراری ارتباط و نزدیکی با بنی اسرائیل آن گونه که در سفر تکوین آمده ، آنها به غارت دامها و اشغال مناطق آنها و ربودن زنان و فرزندان آنها اقدام کردند .

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها