سنگ تراشی متعلق به لولوبی ها

 

در تصویر بالا می‌توانید نقش سنگ تراشی شده ی آنوبانی‌ نی (الهه نشاط و عشق) به همراه پادشاه لولوبیان و ۹ اسیر جنگی را مشاهده کنید. این سنگ تراشی بر روی یک صخره به نام میان کل در کوه ” بادیر” یافت شده است.
در این سنگ تراشی باستانی نقش برجسته شاه در برابر آنوبانی‌نی که او را در مقابل دشمنان به پیروزی رسانده قرار دارد و پای خود را بر روی بدن دشمن مغلوب نهاده است، آنوبانی‌نی حلقه‌ای در دست دارد و در دست دیگر دارای طناب یا زنجیری است که به بینی ۲ اسیر که در پشت سر او هستند، متصل است.
در پایین پای شاه و الهه نُه اسیر جنگی دیده می‌شود که همه آنها برهنه هستند و در زیر این تصویر یک سنگ نوشته به خط اَکدی وجود دارد که مضمون آن چنین است ‘آنوبانی‌نی پادشاه توانا، پادشاه لولوبی نقش خود و نقش الهه ایشتار را در کوه بادیر رسم کرده است، آن کس که این نقوش و این لوح را محو کند، به نفرین و لعنت آنو، آنوتروم ، بل، بلیت، رامان، ایشتار، سین و شمش گرفتار و با ۲ نسل او بر باد رواد’.
این نقش برجسته کهن آنوبانی نی هم اکنون در محوطه مدرسه دخترانه ۱۷ شهریور در شهر سرپل ذهاب در ارتفاع ۱۶ متری قرار دارد.
با وجود فرسایش های طبیعی و غیرطبیعی که اتفاق افتاده است ، این نقوش را به شدت در معرض تخریب قرار داده به طوری که مشاهده آن‌ به سختی امکان پذیر است.
این نقش برجسته از قدیمی ترین نقش برجسته های کشور است که ۲ هزار سال از کتیبه داریوش قدیمی تر است. این سنگ نوشته هم اکنون سالانه پذیرای شمار اندکی از گردشگران خارجی علاقه مند به آثار تاریخ ایران کهن است که اگر تبدیل به یک مکان تفریحی باستانی شود، می تواند رونق خوبی داشته باشد.
سرپل ذهاب با یک هزار و ۲۷۱ کیلومتر مربع مساحت در غرب کرمانشاه واقع شده است که سابقه سکونت در این شهرستان به دوران نوسنگی باز می گردد.
سرپل ذهاب ۳۲ اثر تاریخی و مذهبی دارد که آثار نقش برجسته دوران حکومت ماد، دکان داوود ، طاق گرا ، آثار برجسته و نقوش مربوط به دوران هخامنشی ، ساسانی و اشکانی از دیگر آثار تاریخی این شهرستان به شمار می رود.
وجود آثار تاریخی به یقین بخش مهمی از تاریخ ، فرهنگ و تمدن هر کشوری محسوب می شود و جا دارد متولیان امر گردشگری برای رونق بیش از پیش صنعت گردشگری که بخش مهمی از منابع ارزی کشور را شامل می شود ، فکری اساسی کنند تا اینگونه آثار تاریخی به علت برخی بی مهری ها نابود نشود.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها