” وو تای” کوه دیدنی در چین

عکس Wutai Shan temple grounds.jpg %d9%88%d9%88-%d8%aa%d8%a7%db%8c-%da%a9%d9%88%d9%87-%d8%af%db%8c%d8%af%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%b1-%da%86%db%8c%d9%86 Tarikhema.org

 

در ارتباط با آیین بودا چین چهار کوه معروف دارد که شامل کوه های ” وو تای” ، ” ار می” ، ” چو تئو” و ” جیو هوا” می شود. قابل بیان است که این کوه ها مکانی برای آموزش چهار بودای ” سا ون شو” ، ” پو شیان” ،” گوان ین ” و ” دی زانگ ” بوده است. این چهار کوه علاوه بر این که دارای منشا دیرینه فرهنگ مذهبی هستند جزو مکان های دیدنی معروف چین به شمار می آیند.

کوه ” وو تای” در استان ” شن سی” در قسمت مرکزی چین قرار دارد وشامل پنج قله است. این قله ها هموار و پهناور است و پنج ” تای ” شرق ، غرب ، جنوب و شمال نامیده می شود. کوه ” وو تای” بلند ترین ارتفاعات در شمال چین است.

شایان توجه است که قبلا نام کوه ” وو تای” کوه پنج قله بود. آب وهوای آن مناسب نبود. علاوه بر این که کشاورزان در گذشته نمی توانستند در این منطقه غلات بکارند بودای ” ون شو” برای تبلیغ این آیین با مشکل مواجه بود و از نزدیک رنج مردم را لمس می کرد . او تصمیم به تغییر آب و هوای این منطقه گرفت.

بودای ” ون شو” مطلع شد پادشاه اژدهای دریای شرق سنگی به نام “سیو لونگ ” دارد که می تواند باعث تغییر آب و هوا شود . بودای” ون شو” برای گرفتن سنگ به دریای شرق رفت .

هنگامی که بودای” ون شو” وارد دریای شرقی شد ؛ سنگ بزرگی را در کاخ پادشاه اژدهای دریای شرق دید. وقتی “ون شو” به سنگ نزدیکتر شد ، رطوبت را احساس کرد . بودای ” ون شو” در دیدار با پادشاه اژدهای دریای شرقی اهداف خود را از این سفر با او درمیان گذاشت. پادشاه اژدها با تاثرگفت که تو می توانی هر چه می خواهی بدست آوری اما این سنگبه تو تعلق نمی گیرد. زیرا این سنگ پس از صدها سال از عمق دریا بیرون آورده شده است . فرزندان من هرروز پس از انجام کار و زمانی که بسیار خسته می شوند و احساس گرما می کنند روی این سنگ استراحت می کنند تا گرمای بدن آنان برطرف شود . اگر تو این سنگ را برداری ، فرزندان من دیگر جایی برای استراحت ندارند .

بودای ” ون شو” برای پادشاه اژدها مساله را بازگو کرد و گفت که این سنگ برای مردم سودمند است . با این وجود پادشاه اژدها نمی خواست سنگ را به او بدهد، اما چاره ای برای رد درخواست وی نداشت . پادشاه در این اندیشه بود که راهب به تنهایی نمی تواند سنگ بزرگ را جابجا کند .

با این تصور موافقت کرد و به راهب گفت : این سنگ مقدس بسیار سنگین است. اگر می توانی به تنهایی آن را جابجا کنی ، من مخالفتی ندارم ! بودای ” ون شو” با تشکر به نزد سنگ مقدس رفت و با خواندن افسونی بر آن سنگ بزرگ را به یک سنگ بسیار کوچک تبدیل ساخت. بودای” ون شو” سنگ کوچک را در آستین قرار داده و کاخ پادشاه اژدها را ترک گفت. پادشاه پیر بسیار حیرت زده و پیشمان شد.

با برگشت بودای” ون شو” به کوه ” وو تای” ، هوا بسیار گرم بود ، زمینها دراثر خشکسالی و کمبود باران ترک برداشته بود. مردم رنج فراوانی کشیده بودند . بودای” ون شو” سنگی را که از پادشاه دریای شرقی گرفته بود در دره ای قرار داد و همزمان کوه ۵ قله به یک مکان طبیعی بسیار خنک تبدیل شد. به همین دلیل این منطقه را دره خنک می نامند .

مردم در همین مکان یک معبد به نام معبد خنک ساختند و کوه ۵ قله به کوه خنک تغییر نام یافت . مردم کوه ” وو تای” هنوز نیز این منطقه را کوه خنک می نامند. کوه ” وو تای” جزو مناطق دیدنی چین است. مسافران نه تنها می توانند در این مکان دیدنی های بسیار تماشا کرده بلکه می توانند با آیین بودا آشنا شوند . از بین ۴۲ معبد قدیمی در این کوه معبد ” نان چان ” و معبد ” فو گوانگ” در سلسله ” تانگ” چین ساخته شده است و ۱۲۰۰ سال قدمت دارد . این دو معبد قدیمی ترین معماری چوبی چین محسوب می شود که چهره کامل توسعه مذاهب قدیمی و هنر مذهبی چین و دستاوردهای هنر معماری قدیمی چین را نشان می دهد.

کوه “وو تای” به عنوان مکان دیدنی در چین پر از سنگهای کمیاب و درختان گوناگون است. چون قله این کوه همه ساله پر از برف می باشد درجه حرارت این کوه حتی در تابستان نیز بسیار خنک است و به همین دلیل کوه ” وو تای” به عنوان یک محل خنک برای استراحت تابستانی شهرت پیدا کرده است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها