روستای پاده نمونه ای از زندگی در دل کویر

 

عکس روستای پاده,مکانهای دیدنی روستای پاده,عکس های روستای پاده Tarikhema.org
روستای پاده در استان سمنان قرار دارد

 

آشنایی با روستای پاده

روستای پاده در استان سمنان قدمت بسیار زیادی دارد و در گذشته در گذر از جاده ابریشم قرار داشت و همین امر باعث شده بود از اهمیت زیادی برخوردار باشد. در این شهر کاروانسرا و قلعه تاسیس شد و پس از آن نیز بنای امام زاده، تکیه و تعداد زیادی آب انبار در آن ساخته شد.

ایران کشوری است که اکثر سرزمین هایش کویری است و پاده می تواند نمونه باشکوهی از تاریخ زندگی در دل کویر باشد. آنچه سفر به روستای پاده را از بقیه جاذبه‌ های گردشگری منطقه متفاوت می ‌کند، وجود تونل‌ های بزرگ نمک در این منطقه میباشد. برای آشنایی و سفر به این مکان شگفت انگیز با ما باشید.

 

موقعیت روستای پاده

روستای پاده در دو کیلومتری شرق روستای اسلام ‌آباد و چهار کیلومتری شمال شرقی شهرستان آرادان قرار گرفته است. ارتفاع آن از سطح دریا ۸۴۰ متر میباشد. روستای پاده در منطقه کویری قرار گرفته و آب و هوایی نیمه ‌بیابانی دارد. آب و هوای آن در تابستان گرم و در زمستان سرد است. دقت کنید که بهترین زمان سفر به روستای پاده نیمه اول بهار، پاییز و زمستان می باشد و در فصل تابستان گرمای کویر برایتان آزار دهنده است.

 

عکس روستای پاده,مکانهای دیدنی روستای پاده,عکس های روستای پاده Tarikhema.org
روستای پاده در منطقه کویری قرار گرفته و آب و هوایی نیمه ‌بیابانی دارد

 

از تهران وارد اتوبان خاوران شوید و با عبور از پاکدشت مسیر خود را به سمت ایوانکی و گرمسار ادامه دهید. با عبور از گرمسار و با طی مسیری در حدود ۲۰ کیلومتر به آرادان می رسید؛ تقریبا یک کیلومتر بعد از خروجی آرادان، یک خروجی سمت راست قرار دارد که به علی آباد پایین می رود. وارد خروجی شده و مسیر را ادامه دهید تا به روستای پاده برسید.

 

گویش و مذهب مردم روستای پاده

مردم روستای پاده با زبان الیکایی پاده ‌ای حرف میزنند و مانند اکثریت مردم کشورمان مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. اهالی این روستا تا حدود ۱۵۰ سال پیش همگی در داخل قلعه زندگی می‌کرده‌ا ند، ولی کم کم از قلعه خارج‌ شده و شروع به ساختمان ‌سازی در اطراف آن کردند.  در میان سال های گذشته مردم به دلایل مختلفی به این روستا مهاجرت کرده ‌اند و درواقع، جابجایی‌ های پی در پی، تنوع فرهنگی را در این روستا ایجاد کرده است.

 

نی، ساز محلی روستای پاده است که نغمه‌ های دلنشینی را با آن می‌ نوازند. اشکنه از معروف ترین غذاهای محلی مردم روستای پاده به میباشد.

 

عکس روستای پاده,مکانهای دیدنی روستای پاده,عکس های روستای پاده Tarikhema.orgروستای پاده از جاذبه های تاریخی استان سمنان

علت نام گذاری روستای پاده

انتخاب این نام دلیل های متفاوتی دارد که از جمله رایج ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
صنیع الدوله می گوید: اصل نام این ده، پایین ‌ده‌ است چون از سمت مغرب از این ده که می ‌گذرد، خاک خوار است. ولی آبادی نیست، جز ده نمک، آن هم جمع دیوانی ندارد. به‌ علاوه جدید است از این جهت اینجا را پائین ده مینامند.

نظر دیگری که برای نام گذاری آن عنوان می شود این است که، در گذشته پاده شامل دو قسمت بوده یکی حصار بالا و دیگری حصار پائین که مرکز روستا بود و حمام، آسیاب، مسجد و سایر امکانات مهم در این قسمت قرار گرفته بود. با توجه به اینکه مرکز اصلی جمعیت و سکونت در حصار پائین جریان داشت، نام روستا کم کم به پایین ده و سپس به پاده تغییر کرده است.

برخی معتقد هستند به دلیل این که زمین ‌های روستا بسیار حاصلخیزاند و برای مردم آن سود زیادی داشتند، به بهره ده شهرت یافتند و به مرور زمان برای تلفظ آسان تر به پاده تغییر کرده است.

 

عکس روستای پاده,مکانهای دیدنی روستای پاده,عکس های روستای پاده Tarikhema.orgقلعه قدیمی مهم ترین جاذبه تاریخی روستای پاده میباشد

جاذبه های دیدنی روستای پاده

ساختمان های قدیمی و خانه های روستا بدون تغییر مانده اند و بافت قدیمی خود را حفظ کرده اند بنابر این قدم زدن در کوچه پس کوچه های آن حال و هوای خاص خود را دارد. در روزگاران گذشته مسیر جاده عبور کاروان ها تغییر کرد و همین امر باعث شد کم کم خاک فراموشی بر روی روستای پاده بنشیند. امید است این روستا با جاذبه های فراوانی که دارد دوباره به زمان ها پر رونق خود بازگردد.

قلعه قدیمی

بی شک می توان گفت که قلعه قدیمی مهم ترین جاذبه تاریخی روستای پاده است قلعه قدیمی بسیار بلند و باعظمت است. وسعت آن بیش از یک هکتار میباشد و از خشت و گل ساخته شده است. دژ کهن در مرکز روستا قرار گرفته است. ساخت آن به دوران قبل از اسلام باز می گردد اما در طول سال ها مرمت شده و آثار معماری اسلامی نیز بر روی آن مشاهده می شود. دوره اسلامی آن به قرن ۱۳ هجری باز می گردد. این قلعه به شکل مدور بر روی یک محوطه بزرگ و بلند آبرفتی بنا شده است.

در اطراف آن و بالای تپه عظیم دیوارهای بسیار بزرگی ساخته اند. دیوارهای شمالی آن بسیار مرتفع و غیر قابل دست رس است، در سمت جنوب که دروازه ورودی در آن احداث شده و احتمالا دارای طاق نیز بوده است، دیوارهای پیرامون کوتاه‌ ترند. ورودی قلعه در دوره قدیم دارای در سنگی بزرگ بود و برای مدتی از این در به ‌عنوان پل استفاده می ‌شد.

 

عکس روستای پاده,مکانهای دیدنی روستای پاده,عکس های روستای پاده Tarikhema.orgمردم روستای پاده با زبان الیکایی پاده ‌ای صحبت می کنند

معدن های نمک

تقریبا ده سال است که از معادن روستای پاده نمک استخراج می ‌شود. این معدن محل بالا آمدن گنبد نمکی با پوشش گچ و نمک است. یکی از این معادن به شکل کوه میباشد و نحوه استخراج نمک از آن باعث شکل ‌گیری غاری دستکند شده است. معمولا برای درست کردن تونل در جاده‌ ها از یک قالب خاص الگو برداری میکنند، قالبی که استحکام، دوام و امنیت تونل را تضمین کند.
اما برای حفر دهانه و شکل ‌گیری این غارنمکی تنها فاصله ارتفاع از سطح و عرض در نظر گرفته شده است، بدین معنی که به طور تقریبی ارتفاع دو برابر عرض و به شکل مستطیل میباشد. دقت داشته باشید که ورود به معدن نیاز به کسب اجازه است و احتمال ریزش همواره وجود دارد و بنابر این از ایستادن در دهانه آن جدا خودداری نمایید.

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها