صنعتگری و تبر افسانه آفرین

عکس Bildergebnis für Bells %d8%b5%d9%86%d8%b9%d8%aa%da%af%d8%b1%db%8c-%d9%88-%d8%aa%d8%a8%d8%b1-%d8%a7%d9%81%d8%b3%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%a2%d9%81%d8%b1%db%8c%d9%86 Tarikhema.org

مردم چین چنین حکایت می‌کنند که در زمان حکومت « بهار و پاییز» نجاری حرفه‌ای و حاذق در کشور لو زندگی می‌کرد که نام او چینگ بود. در چین قدیم به نجار «زی ژن» می گفتند. از اینرو مردم او را «زی چینگ» می نامیدند. زی چینگ توانست اثاث و ابزار آلات گوناگون و بسیار ظریف درست کند.

روزی از روز‌ها این نجار تصمیم می‌گیرد که یک ساز موسیقی چوبی بسازد. لذا با استفاده از یک چوب ، ناقوس چوبی باستانی را درست کرد. ناقوس چوبی در قدیم نوعی ساز موسیقی بود و درست شکلی شبیه ناقوس کنونی داشت. ناقوس چوبی تهیه شده به دست این نجار خیلی قشنگ و ظریف بود و چون می نواختند صدائی دلپذیر از آن بر می خاست.

هر کسی که به این ناقوس چوبی نگاه می‌کرد، از زیبایی و ظرافت آن بسیار حیرت زده می‌شدند زیرا تصور اینکه این ساز به دست آدمی درست شده باشد دشوار بود مثل این بود که این شاهکار باید به یاری پریان ساخته شده باشد و یا آفریده آسمانی باشد.
آوازه این شاهکار نقاش به همه جا رسیده بود، به همین خاطر پادشاه کشور لو از این نجار پرسید چه رمزی در درست کردن این ساز عالی به کار برده است و او در پاسخ گفت: بنده هیچ رمزی به کار نبرده ام، بلکه قبل از تهیه این ساز، همه کارها را کنار گذاردم و به هیچ چیز فکر نکردم،حتی دست و پای خود را نیز به دست فراموشی سپردم پس به جنگل رفتم و چوبی را که برای درست کردن این ساز مناسب بود انتخاب کردم، بعد بار دیگر افکار خود را در ساز و تهیه آن متمر کنر کردم و کارهای دیگر را کنار گذاردم و با دقت تمام به تراشیدن و کنده کاری پرداختم و سرانجام سازی را که ملاحظه می فرمائید ساختم.

مردم بعدها آن را خلاصه کردند و از آن مثلی درست کردند با عنوان «صنعتگری و تبر افسانه آفرین» و آن را در مورد تعریف از هنرهای دستی و نقاشی و آثار ادبی و هنری و مهارت و زیبائی در معماری به کار می گیرند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها