معماری حیاط خانواده های چائو در چین باستان

 

تاریخ چین با همه ی فراز و فرود‌هایش، همواره سرشار از افتخارات، فرهنگ، اعتقادات، سبک زندگی، معماری، هنر و … بوده است. یکی از مهم ترین مبدا های فرهنگ و هنر چین از گذشته تا کنون استان « شان سی» بوده است.

فرهنگ معماری حاکم در این شهر در کل چین معروف بوده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان ساختمان‌های مسکونی شهرستان « چی» ، « لین شی» و « شیان فن» را نام برد.  حیاط خانواده های چائو در دهکده «چائو »  شهرستان « چی » در مرکز استان « شان سی »  قرار دارد .

 

زمان ساخت این حیاط از ابتدای شکل گیری سلسله « چینگ» شروع شده بود. در سال هایی که از زمان ساخت آن گذشت، این بنا به دفعات بازسازی شد.

آنچه که دیده می‌شود این است که ترکیب و شکل و شمایل این ساختمان مانند واژه « خوشبختی» با هیروگلیف چینی است و مشابه قلعه است. یک دیوار آجری به طول بیش از ۱۰متر دور حیاط را گرفته و در داخل آن ۶ حیاط بزرگ ، ۱۹ حیاط کوچک و بیش از ۳۰۰اتاق وجود دارد . یک راه صاف این حیاط را به دو بخش تقسیم می کند .حیاط و باغ جزء ویژگی های اصلی این بنا محسوب می‌شود.

 

در این ساختمان حکاکی های چوبی و آجری فراوانی در راهروی اصلی دیده می شود که فوق‌العاده زیباست و چشم ها را به خود خیره می‌کند. حکاکی های چوبی و آجری بسیار برجسته و عمیق هستند که بخوبی میتوان اشکال آن‌ها را تجسم کرد. بر روی درب های حیاط و در راهرو ها، دیوار ها و تابلو ها کنده کاری های ظریف تری دیده می‌شود.

این معماری زیبا و منحصر به فرد که مشخص است زمان و تخصص بسیار در شکل گیری و ساخت آن به کار رفته است، هر ساله عده‌ی زیادی بازدید کننده و گردشگر را به سمت خود جذب می‌کند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها