« مو دائو» وسیله خط کشی در چین باستان

در چین باستان نجاری کاربرد فراوانی داشته است و بخش وسیعی از وسایل منزل و همچنین مصالح به کار رفته در ساخت آن از چوب بوده است. به همین خاطر ابزار آلات فراوانی برای سهولت کار نجاری ساخته شده بوده است.

 

یک وسیله‌ی نجاری سنتی در چین باستان « مو دائو» نام داشته که به طور گسترده برای خط کشی از آن استفاده می‌شده است. این وسیله هم چنین در کارهای گلی، سنگی و آجری هم استفاده می‌شده است. ترکیب آن این است که پشت آن یک چرخ قابل حرکت دستی است که سیم هایی روی آن بسته می شود . در بخش جلوی جعبه مرکب وجود دارد ، داخل جعبه نخ تابنده -پنبه یا اسفنج هست و مرکب در داخل جعبه قرار دارد .

انواع مختلف و متفاوتی از مو دائو وجود دارد تا هر فرد بتواند بسته به مهارت و علاقه خود یکی از آن ها را انتخاب کند. جعبه مرکب آن می‌تواند دارای اشکالی مانند هلو، ماهی و اژدها باشد که این شکل های متفاوت هم برای سرگرمی و هم برای مهارت نجاری تعبیه شده است. در این نقشه بر روی جعبه مرکب یک مجسمه شیر حکاکی شده که شکل آن ساده و زیبا است . حجاری این نشان نجاری زیاد دقیق نیست ، اما برنامه ریزی ترکیب آن جالب و شکل کلی آن سازگار و مناسب است .

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها