کیسه کوچک معطر در فرهنگ مردم چین

در چین باستان همواره هنر‌های دستی رواج داشته است. مردم چین وسایل کوچک و بزرگ خود را با استفاده از وسایل ساده می‌ساختند و از آن استفاده می‌کردند.
نوع معروفی از این هنر های دستی کیسه کیف کوچک ولی کاربردی بوده است که معطر بوده و علاوه بر این که برای قرار دادن وسایل کوچک در آن استفاده می‌شده است بلکه به عنوان یک وسیله تزئینی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این کیف زیبا گاه به شکل گرد، بیضی، چهار گوش ، مربع و یا شکل میوه هلو ، انار ، کدوی غلیانی ، گلدان و غیره بود. مردم چین اصولا این کیسه را به کمر خود می‌بستند و آن را با خود حمل می‌کردند. آن ها در این کیسه کوچک، مواد معطری قرار می‌دادند تا به وسیله آن پشه ها و سایر حشرات را از خود دور کرده و میکروب ها را از بین ببرند. طرح و نقش هایی که در این کیسه ها استفاده می‌شد شامل گلها ، پرندگان ، حیوانات ، علفها و حشرات ، کوه ها و رودخانه ها یا انسان و حروف خجسته و مبارک و یا اشعار است.

 

 

همان طور که در شکل بالا می‌بینید، این کیسه کوچک معطر، دارای طرحی به شکل قورباغه است. سازنده این کیف بر روی لبه های آن نقشی از حیوانات دوازده گانه قرار داده تا نشانگر سالهای قمری چین و افسانه های مربوط به کره ماه باشد. گلدوزی بر روی این کیف با ظرافت و دقت فراوانی انجام شده است و رنگ های شادی در آن به کار رفته و پرسناژهای آن زنده و جالب به نظر می رسد .

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها