هنر کاغذبری چینی

نوعی هنر مردمی در چین وجود دارد که « کاغذ بری چینی» نامیده می‌شود. در این هنر، نقاشی‌هایی بر روی کاغذ حکاکی و سپس بریده می‌شود. این هنر از زمانی که کاغذ در چین تولید شد، شروع شده و تا به امروز ادامه داشته است.

به این خاطر که کاغذ به وفور یافت شده و هزینه کمی برای تهیه‌ی آن صرف می‌شود، این هنر در چین رواج زیادی پیدا کرده است. هم اکنون در بسیاری از مناطق چین، مردم با هنر کاغذ بری آشنا هستند و سبک‌های مختلف منطقه‌ای را به وجود آورده اند.

 

موضوعاتی که بیشتر در کاغذبری استفاده می‌شود، اعیاد، جشن محصولات فراوان ، داستان ها و اپرای مردمی ، کودکان و حیوانات و … می‌باشد. در کاغذبری ها آرزوها و آرمان های مردم طراحی می‌شود و به همین خاطر مورد پسند مردم قرار می‌گیرد. وسایل اساسی بریدن کاغذ قیچی و قلم حکاکی بزرگ و کوچک است . قیچی برای بریدن چارچوب و نقش ساده مورد استفاده قرار می گیرد . قلم حکاکی بزرگ برای حکاکی بخش ضخیم و خط و قلم کوچک برای حکاکی نقش کوچک و باریک استفاده می شود .

به خاطر تفاوت بین سلایق مردمان مناطق مختلف، روش های بریدن کاغذ بسیار متفاوت است. مثلا کاغذ بری های جنوب چین ظریف و زیبا است و کاغذ بری شمال چین دارای خطوط نیرومند است .
بایستی اشاره کنیم که سبک های مناطق مختلف نیز بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند.
هنر کاغذ بری چین در سراسر جهان شهرت دارد و هر سال تعداد زیادی از علاقه مندان به کاغذ بری به چین می‌آیند. به همین سبب کاغذ بری به پلی جهت تبادل هنر بین چین و سایر کشورها مبدل گشته است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها