نخستین حکومت سلسله‌ای در چین چه نام داشت؟

طی قرن‌های ۲۱ تا ۱۶ میلادی، نخستین حکومت و سلسله‌ی چینی شکل گرفت. این حکومت در کل ۵۰۰ سال پابرجا بوده است. نام این سلسله « شیا» بوده است. موسس این سلسله یک قهرمان بزرگ بود که توانسته بود سیل را مهار کند. او « دا یو» نام داشت. اینطور که منابع کهن نشان می‌دهند، او توانسته بود رودخانه‌ی زرد را که سال ها طغیان می‌کرد را مهار کند. به همین خاطر در بین مردم محبوب شد و توانست این سلسله را پایه گذاری کند. با به وجود آمدن این سلسله چین وارد نظام برده داری شد.

در اواخر حیات حکومت شیا، کشور و دربار وضعیت نابسامانی داشت. اختلاف طبقاتی به وضوح دیده می‌شد. آخرین پادشاه این سلسله « شیا جیه» فردی ناتوان در اداره‌ی کشور بود و زندگی تجملی برای خود تدارک دیده بود. او به یکی از سوگلی‌های خود به نام « مه شی» علاقه فراوانی داشت و هر روز با او شراب می‌نوشید و تفریح می‌کرد.

 

Image result for Chinese rule

مقامات کشور با این گونه کارهای شیاجه مخالفت می‌کردند، اما او آن ها را می‌کشت. به خاطر همین کشورها و مناطقی که تحت سلطه‌ی شیا قرار داشت، به نوبت به این سلسله خیانت کرده و از آن‌ جدا می‌شدند. در همین دوران کشور « شان» که تحت سلطه‌ی شیا بود، از فرصت استفاده کرده و به شیا حمله و آن را شکست داد. پادشاه شیا نیز فرار کرده و مدتی بعد درگذشت. پس از آن سلسله‌ی شیا به کل نابود شد. اسناد کمی در رابطه با این حکومت شیا وجود دارد و اطلاعات زیادی در رابطه با این حکومت پیدا نشده است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها